دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گلایه یک استاد دانشگاه تهران به نحوه برخورد با دختر شهید رئیسی

گلایه یک استاد دانشگاه تهران به نحوه برخورد با دختر شهید رئیسی
یک استاد دانشگاه تهران به مرخصی تحصیلی دختر شهید رئیسی واکنش نشان داد و بیان کرد: انعطاف نداشتن ساختار دانشگاه‌ها نابود کننده خلاقیت است.
کد خبر : 932235

به گزارش خبرگزاری آنا، ابراهیم فیاض، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این که ساختار اداری دانشگاه‌‌ها و آموزش عالی به شدت خشک و ضد خلاقیت است، اظهار کرد: انعطاف نداشتن ساختار دانشگاه‌ها نابود کننده خلاقیت است. مثلا دختر شهید رئیسی (رئیس جمهور سابق) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در حال تحصیل است. او به دلیل اتفاقی که برای پدرش افتاد، از دانشگاه یک ماه درخواست مرخصی کرد؛ اما به او گفتند تا گواهی فوت پدرت را نیاوری نمی‌توانی مرخصی بگیری درحالی که تمام دنیا از شهادت پدر ایشان خبر داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: فرزند خواهر من که بسیار سطح هوشی بالایی داشت برای تحصیل در رشته هوش مصنوعی به فنلاند رفت. وقتی استاد دانشگاه آنجا متوجه هوش سرشارش شد، با وجود اینکه هنوز دانشجوی ترم اولی بود، زمانی که در کلاس حضور نداشت او را به جای خود می‌نشاند.

وی افزود: نمونه دیگری که می‌توانم بگویم، پسر دکتر درخشان است. درخشان استاد اقتصاد دانشگاه تهران است. پسر او نابغه ریاضی است. وقتی دبیرستانی بود، به او اجازه دادند در دانشگاه صنعتی شریف فقط مستمع آزاد پای درس‌ها بنشیند. از این رو پدرش او را به دانشگاه آکسفورد انگلستان برد. بدون اینکه از او مدرک دیپلم بخواهند، معادله‌ای که چهل سال حل نشده بود را به او نشان دادند و گفتند آیا می‌توانی این معادله را حل کنی؟ او توانست آن معادله را حل کند سپس بدون نشان دادن هیچ مدرکی، از دانشگاه آکسفورد مدرک دکترا گرفت.

فیاض بیان کرد: این‌ها موارد انعطاف در دانشگاه‌های پیشرفته هستند. نابغه را نباید اذیت کرد. نوابغ در ایران دیوانه می‌شوند. من سال‌ها در دوره راهنمایی، قبل و بعد از انقلاب شاهد این موضوع بوده‌ام که نابغه‌ها چون در کشور ما فهمیده نمی‌شوند، دیوانه می‌شوند. دانشگاه‌های ما نابغه کشند. من خبر موثق دارم که تمامی دانشجویان صنعتی شریف دچار مشکلات روحی و روانی‌اند. در دانشگاه تهران هم روانی هست ولی تعدادشان کمتر است. دلیلش هم این است که بچه‌های نابغه در دانشگاه‌های ما تکلیف خود را نمی‌دانند.

واکنش معاونت آموزشی دانشگاه تهران 

درادامه، معاونت آموزشی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای گفت: از متهم شدن بدنه آموزش دانشگاه به قانونمداری ناراحت نیستیم. اما انگ رفتار سیاسی یا غیر منطقی عمل کردن را نمی‌پذیریم.

آموزش دانشگاه تهران همواره سعی داشته که به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی و بر مبنای رعایت عدالت عمل کند. از جامعه شناسی که می‌خواهد صدای مردم باشد توقع می‌رفت رفتار غیر تبعیض آمیز و قانونمدارانه کارشناس محترم آموزش دانشکده را تقدیر نموده نه این که نکوهش کند. همچنین از ایشان به عنوان معلم و محقق آکادمیک این انتطار وجود دارد که بر مبنای اطلاعات دقیق، داوری و قضاوت داشته باشد. در خصوص درخواست دختر محترم رئیس جمهور شهید لازم به ذکر است ایشان در تاریخ ۱۱ شهریورماه درخواستی مبنی بر مرخصی بدون احتساب در سنوات نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ به معاونت آموزشی دانشگاه تهران ارسال نمودند که پس از طرح در کمیسیون بررسی موارد خاص مورد موافقت قرار گرفته و در تاریخ ۱۸ شهریور حکم مذکور صادر شده است. تمام اسناد درخواست ایشان موجود و در صورت نیاز قابل ارائه است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
قالیشویی ادیب