دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 03:21

خواجویی: اسرائیل به دنبال دست برتر در معادله بازدارندگی مقابل حزب الله است

خواجویی: اسرائیل به دنبال دست برتر در معادله بازدارندگی مقابل حزب الله است
خواجویی، کارشناس مسائل غرب آسیا، اهداف رژیم صهیونیستی را از انفجار پیجرهای اعضای حزب الله لبنان که مجروحان وشهدای زیادی بر جای گذاشت، در دو سناریو بررسی کرد.
کد خبر : 932221

محمد خواجویی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه اسرائیل در ۷ اکتبر قدرت بازدارندگی‌اش مخدوش شد، همه اقدامات اسرائیل را در یکسال اخیر  برای جبران ناکامی بزرگ و احیای قدرت بازدارندگی‌اش خواند و گفت: حزب الله لبنان از فردای عملیات ۷اکتبر تبادل آتش با اسرائیل را با هدف ایجاد جبهه‌ای واحد علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

وی از تبعات حملات حزب‌الله لبنان برای اسرائیل، تر‌ک نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر از شمال سرزمین‌های اشغالی دانست و افزود: اسرائیل همزمان با ضربات پی در پی در غزه به دنبال آن است که وضعیت خود را در جبهه شمال را به نفع خود برگرداند و ترتیبات امنیتی را به قبل از طوفان الاقصی برگرداند.

تشدید حملات اسرائیل علیه لبنان، به ویژه ترورهای هدفمند فرماندهان ارشد مقاومت از جمله ترور اقای فواد شکر که حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد از دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی برای احیای قدرت بازدارندگی است که خواجویی از آنان نام برد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه انفجار پیجرهای اعضای حزب الله لبنان که مجروحان وشهدای زیادی بر جای گذاشت را در دو سناریو بررسی کرد:

در سناریوی اول، این اقدام با هدف تضعیف حزب الله و حمله به لبنان انجام شده است تا در معادله بازدارندگی در مقابل حزب الله دست برتر را داشته باشد.

در سناریوی دوم به دلیل هزینه‌زا بودن جنگ فراگیر و گسترده رژیم صهیونیستی با حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی ترجیح می دهد که با تشدید اقدامات و ایجاد ارعاب در لبنان فشار بر حزب الله را افزایش دهد تا اینکه حزب الله به درگیری و حضور نظامی در جنوب لبنان را خاتمه دهد تا بتواند قدرت خود را در شمال سرزمین‌های اشغالی احیا کند و ساکنان آن مناطق را بازگرداند.  

وی گفت: در واقع این گونه اقدامات الزاما به منظور انگیزه اسرائیل گسترش جنگ نیست بلکه افزایش بازدارندگی است . 

خواجویی با بیان اینکه حزب الله تاکنون اعلام کرده است که حملاتش در راستای پشتیبانی از مردم مظلوم غزه است و تازمانی که جنگ در غزه به پایان نرسیده است این پشتیبانی ادامه دارد، تصریح کرد: در عین حال نوعی احتیاطی را در رفتار حزب‌الله می‌بینیم و حزب الله خواهان جنگ گسترده با اسرائیل نیست.

وی ادامه داد: این همان خواستی است که اسرائیل دارد، اگر برای دو طرف جنگ گزینه ای مطلوب بود شاید مدتها پیش هر دو طرف وارد جنگ میشدند اما به دلیل قدرت تخریبی که هر دو طرف دارند به استقبال جنگ نمی‌روند، درگیری‌ها در یک فضای تدریجی گسترده شده است اما هر دو طرف نسبت به ورود به جنگ مستقیم و گسترده احتیاط دارند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: حزب الله به یک قدرت بازدارندگی بعد از جنگ سال ۲۰۰۶ رسیده است که میخواهد سلاح خود را به عنوان تضمینی برای امنیت لبنان قرار دهد، اگر قرار باشد حزب الله وارد جنگی گسترده با اسرائیل شود که حملات بی‌سابقه‌ای علیه لبنان انجام شود این نقض استدلال حزب الله در موثر بودن سلاحش خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: حزب الله این را میداند و نمیخواهد دستاوردش در ۴ دهه اخیر را به یکباره از بین ببرد و اگر این نبود حزب الله انتحاری و محاسبه نشده عمل میکرد اما اکنون این محاسبه در رفتار حزب الله مشاهده میشود، در کنار اینکه میخواهد شجاعت و آمادگی خود را نشان دهد اما به استقبال جنگ هم نمیرود اما تردیدی نیست که وضعیت کنونی و مدیریت آن برای حزب الله دشوار شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب