دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

بازگشت کرونا؛ نگرانی از تغییرات یا پایداری وضعیت

بازگشت کرونا؛ نگرانی از تغییرات یا پایداری وضعیت
تغییرات ویروس کرونا پس از چهارسال و مشاهده سویه‌های جدیدی از این ویروس در برخی از نقاط جهان موجب شده است تا همزمان با آغاز فصل پاییز نگرانی‌هایی برای گسترش این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان و ایران به وجود آید.
کد خبر : 932189

به گزارش خبرگزاری آنا، روز‌های پایانی تابستان و آغاز پاییز، همیشه با آماده‌باش و هشدار بیماری‌های تنفسی مانند انواع سرماخوردگی و آنفلوآنزا‌ها همراه است. در این میان با توجه به اینکه جهان طی چهارسال گذشته با همه گیری ویروس کرونا مواجه بوده، گسترش دوباره این بیماری برای بسیاری از مردم و حتی سیستم‌های بهداشتی و درمانی نگران کننده است.

جهان باید آماده باشد

در روز‌های گذشته سعید نمکی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صفحه شخصی خود در مورد طغیان و گسترش دوباره کرونا با توجه به واریانت جدید آن هشدار داد و گفت: آنچه از ظاهر آنتی ژنتیک ویروس جدید می‌بینم با اجدادش بسیار متفاوت است و باید خود را برای یک مهاجم ویرانگر برای مدت طولانی آماده کنیم و بدانیم که این موجود ناشناخته سال‌ها میهمان مزاحم بشریت خواهد بود.

نمکی افزود:خیز جدید بیماری در جهان نگران کننده است و در ماه و هفته‌های اخیر آمار ابتلاء و مرگ و میر در بسیاری از کشور‌ها به خصوص ایالات متحده آمریکا قابل توجه است.

وی یادآور شد: اکنون زیرسویه‌های جهش یافته سریع از اومیکرون و JN.۱ یعنی KP.۲ و KP.۳ و KP.۲.۳ و KP ۳.۱.۱ و LB.۱ گونه‌های بیماری‌زای غالب در بین افراد مبتلا بوده‌اند.

نگرانی از گسترش کرونا در حالی است که در چندماه گذشه سویه جدیدی از ویروس کرونا با نام ایکس‌ای‌سی (XEC) در کشور آلمان شناسایی و پس از آن زمان در بریتانیا، ایالات متحده، دانمارک و چند کشور دیگر نیز مشاهده شد، بسیاری از کارشناسان اروپایی بر این اعتقاد هستند که به زودی این سوش، واریانت غالب شده و ممکن است جهان را در برگیرد.

با این حال برخی از کارشناسان دیگر معتقد هستند وضعیت کرونا در حال حاضر پایدار بوده و اساسا ویروس آن تابع گرما و یا سرما نیست.

پایداری کرونا

حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفتگو با خبرگزاری آنا، با بیان اینکه در سطح جهان خیزش معنادار جدیدی در باره موارد ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ گزارش نشده است، گفت: تغییرات هفتگی این آمار‌ها منهای ۳۱ درصد در سطح جهان است. دو روز قبل ۲۷ مورد جدید مرگ داشتیم که ۱۶ مورد آن در آلمان و ۹ مورد در آمریکا و دو مورد در هندوستان بوده است.

وی افزود: موارد جدید هم عمدتا در امریکا، استرالیا، آلمان و هند گزارش شده که احتمالا به دلیل نظام مراقبت مناسب بهداشتی و سیستم گزارش دهی منظم‌تر آنهاست. ایران مورد جدید مرگ و یا ابتلا را در هفته قبل گزارش نکرده است.

سوری بیان کرد: در آمریکا تست مثبت مبتلایان در دو هفته گذشته ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد ولی تغییرات نشان دهنده بازگشت طغیان بیماری نیست.

وی در رابطه با واریانت‌های غالب نیز گفت: طبق گزارش نظام مراقبت اروپا، واریانت غالب در هفته گذشته BA.۲.۸۶ شامل kP.۳ بوده است. سازمان جهانی بهداشت هم همین واریانت را ویروس غالب معرفی کرده است.

سوری در مورد پیش‌بینی وضعیت این بیماری نیز گفت: پیش بینی دقیقی برای این بیماری نمی‌توان کرد. این که برخی تصور می‌کنند با آغاز پاییز و زمستان سرد شدن هوا، شاهد خیزش بالای ابتلا باشیم اینطور نیست، زیرا فعالیت کووید ۱۹ برخلاف ویروس آنفلوآنزا تابع دما و درجه حرارت نیست. هرچند با آغاز فصل سرما بخاطر عدم تهویه مناسب کافی در محیط‌های سرپوشیده و گذراندن بیشتر وقت و تراکم جمعیت در این محیط‌ها و کاهش فاصله اجتماعی، ممکن است تغییراتی در افزایش موارد داشته باشیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه واریانت غالب جدید هم از میزان کشندگی بالایی برخوردار نیست ولی احتیاط لازم برای محافظت در سالمندان و سایر گروه‌های پرخطر توصیه می‌شود

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
قالیشویی ادیب