دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1403 - 13:54
به دلیل عدم امنیت شغلی؛

کوچ اجباری شرکت‌های فناوری از اسرائیل/ اسرائیل از هر طرف ورشکسته!

کوچ اجباری شرکت‌های فناوری از اسرائیل  اسرائیل از هر طرف ورشکسته!
کارشناسان اعلام کردند که طبق بررسی‌ها مشخص شد که ۸۰ درصد شرکت‌های نوپا و فناوری در اسرائیل به دلیل ادامه جنگ در غزه هیچ حمایت دولتی را دریافت نکرده‌اند.
کد خبر : 932159

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، بررسی‌ها نشان دادند بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های نوپا و فناوری در اسرائیل به دلیل ادامه جنگ در غزه هیچ حمایت دولتی را دریافت نکرده‌اند.

طبق بررسی‌های مؤسسه استارت‌آپ نیشن جنرال انجام داده نشان‌گر این است که نیمی از شرکت‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی به دلیل لغو سرمایه‌گذاری‌ها با سختی‌هایی روبرو هستند و این موضوع شرکت‌های عدیده‌ای را به انتقال فعالیت خود به خارج از اسرائیل وا می‌دارد.

این مؤسسه استارت‌آپی همچنین اعلام کرده که این شرکت‌ها گفته‌اند برخی از فعالیت‌هایشان را به خارج از اسرائیل انتقال داده‌اند؛ بنابراین گزارش، طی دهه گذشته سهیم شدن بخش فناوری در اقتصاد اسرائیل شدیداً افزایش داشته است، زیرا این بخش تقریباً در ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل سهیم است همچنین این بخش تقریباً در ۲۵ درصد از مجموع درآمد‌های مالیاتی اسرائیل سهیم است.

این در حالی است که صادرات فناوری تقریباً بیش از ۵۰ درصد از مجموع صادرات اسرائیل را شامل می‌شود.

وائل کریم کارشناس مسائل خاورمیانه نظر خود را در رابطه با انتقال فعالیت یک سوم از شرکت‌های فناوری اسرائیل به خارج از این آن و اینکه این موضوع تا چه حدی بر یکی از مهم‌ترین منابع صادرات در اقتصاد اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت؟ می‌گوید: ما از بخش اساسی سخن می‌گوییم که یک دهه است از اقتصاد اسرائیل حمایت می‌کند و در نتیجه این بخش با تهدید فروپاشی روبروست که در نتیجه کاهش بسیار سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه را در پی داشته است.

وی افزود: از سوی دیگری تهدید وجود دارد مبنی بر اینکه رقابت‌پذیری در سطح دنیا بسیار بیشتر از گذشته شروع به افزایش کرده است و سوء استفاده از سوی برخی از شرکت‌های جهانی از وضعیت شرکت‌های اسرائیلی وجود دارد به طوریکه شروع به عرضه کردن تولیدات خود با قیمت رقابتی با تولیدات رژیم صهیونیستی کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: با این حال همچنان برخی از تولیدات در زمینه هایتک و صنایع فناوری در رژیم صهیونیستی تولید می‌شوند، اما اولاً کاهش بسیاری در این زمینه وجود دارد و دوماً بسیاری از صنایع شروع به انتقال از اسرائیل به مکان‌های دیگر در رأس آنها هند و برزیل و کشور‌های در حال توسعه دیگر کرده‌اند و طبیعتاً این شرکت‌ها از رقابت‌پذیری در سطح هزینه‌های کارگران استفاده می‌کنند و هزینه کارگران در این کشور‌ها بسیار کمتر از رژیم صهیونیستی است.

وائل کریم می‌گوید: از سوی دیگر سودمندی بسیاری در انتقال این صنایع به این کشور‌ها وجود دارد، زیرا اسرائیل به کشوری بسیار ناامن تبدیل شده است و به نظر می‌رسد اظهارات سیاسی در رژیم صهیونیستی در بیشتر اوقات هیچ امیدی به این شرکت‌ها در خصوص تغییر وضع به صورت زودهنگام نمی‌دهد و به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در جنگ است و برای مدتی طولانی در جنگ باقی خواهند ماند و اگر هم این جنگ تمام شود بدان معنا نیست که از آنجا که اسرائیل بر اهمیت به فعالیت نظامی جنگ ظالمانه علیه غزه تمرکز دارد موضوع اختلافات سیاست داخلی میان جریان‌های درون خود دولت رژیم صهیونیستی و نیز درون جامعه اسرائیل بسیار اثرگذار است.

وائل در پاسخ به این سئوال که این موضوع تا چه اندازه بر توان دولت اسرائیل در هدایت تلاش‌ها برای بهبودی وضعیت اقتصادی و نیز توانایی‌اش برای پیشبرد رشد برای جبران کمبود حاصل شده در {باقی} جوانب اسرائیل بازتاب می‌یابد؟ بیان کرد: دو مشکل وجود دارد، اولاً مخارج دولتی رژیم صهیونیستی طی این مدت به شکل بسیار زیادی افزایش یافته و طبیعتاً این نتیجه جنگ است و طبیعتاً سیاست و دیپلماسی اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی و مرتبط با همه چیز درباره روز بعد از جنگ ظالمانه علیه غزه به نظر می‌رسد امیدی نمی‌دهد که در نهایت دولت در آینده ناچار خواهد بود مبالغ سنگینی را برای مخارج نظامی یا طبق نامگذاری آنان {صهیونیست‌ها} دفاع نظامی خرج کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تأکید کرد: این بدان معناست امکانات دولت صهیونیستی در زمینه سرمایه‌گذاری در زمینه‌های دیگر که ممکن است باعث تقویت اقتصاد و افزایش رشد داخلی شود، با کاهش بسیار شدید روبه‌رو خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب