دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1403 - 00:03
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

6 مأموریت علمی و فناورانه سرای نوآوری مبل و منبت

6 مأموریت علمی و فناورانه سرای نوآوری مبل و منبت
رئیس سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر مأموریت‌های علمی پژوهشی این سرا را تشریح کرد و برگزاری نمایشگاه مبل و منبت در مراکز استان‌ها را از برنامه‌های پیش روی آن برشمرد.
کد خبر : 932110

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، شهرستان ملایر با وسعتی معادل ۳۲۱۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی استان همدان و در ارتفاع ۱۷۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهر همدان، شرق به شهر اراک، جنوب به شهر بروجرد و از غرب به شهر‌های تویسرکان و نهاوند محدود می‌شود.

ملایر با سه شهر (ملایر، سامن و ازندریان) و سه بخش (مرکزی، سامن و جوکار) و ۱۵ دهستان و ۲۲۱ روستای دارای سکنه، بزرگ‌ترین شهرستان استان پس از شهر همدان محسوب می‌شود. اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی (انگور، جو، گندم، حبوبات و علوفه)، دامداری و دامپروری، زنبورداری و پرورش عسل، باغداری (گردو و بادام)، خشکبار، صنایع دستی (مبلِ منبت، سبدبافی، قالی‌بافی وفرش بافی) و صنایع معدنی (سیلیس، سرب و روی) استوار است.

شهرستان ملایر به واسطه دستان هنرمند و خلاقیت مردمانش در منبت‌کاری و تولید مبلِ منبت از جایگاه خاصی در کشور برخوردار است به‌نحوی‌که بیش از ۶۲ درصد از مبلمان منبتی ایران در این شهر تولید شده و بیش از ۹۰ درصد از مبلمان منبتی تولیدی این شهرستان در خارج از استان همدان به فروش می‌رسد. 

اشتغال ۲۰ هزار منبت‌کار در ۴۵۰۰ واحد و کارگاه تولیدی

اکنون بیش از ۲۰ هزار منبت‌کار در ۴۵۰۰ واحد و کارگاه تولیدی (مبلمان خام، طراحی، منبت‌کاری، نجاری، ماشین‌کاری، رنگ‌کاری و رویه‌کوبی) ملایر مشغول فعالیت هستند و محصولات خود را علاوه بر شهر‌های مختلف ایران به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، عراق، گرجستان و ارمنستان صادر می‌کنند. گردش مالی این صنعت در سال ۱۳۹۶ بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان بوده ضمن اینکه صادرات محصولات مبلِ منبت ملایر به خارج از کشور در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۳ میلیون دلار برآورد شد.

سال ۱۳۹۶ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرستان ملایر را به عنوان پایتخت مبل و منبت کشور انتخاب کرد و سال ۱۳۹۸ شورای جهانی صنایع دستی (WCC) شهرستان ملایر را به عنوان شهر جهانی مبل و منبت برگزید.

با وجود مطالبی که ذکر آن رفت و ازآنجایی‌که دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از رشته صنایع چوب و کاغذ و اعضای هیئت علمی متخصص و مجرب در زمینه صنایع چوب و سایر رشته‌های مرتبط و امکانات سخت‌افزاری مناسب مانند کارگاه پیشرفته چوب بهره‌مند است با استناد به مجوز مجوز شماره ۴۰۴۴۳/ص/۹۸ مورخ ۱۳ مهر 98 سرپرست اداره کل اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت راه‌اندازی سرای نوآوری مبل و منبت به این دانشگاه واگذار شد و از تیر ۱۴۰۲ فعالیت رسمی این سرا آغاز شد.

تاکنون با اتحادیه درودگران مبل و منبت شهرستان ملایر، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر  تفاهم‌نامه‌‌های همکاری مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی منعقد کرده‌ایم

به همین مناسبت با بهروز کُرد رئیس سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا جزئیاتی از مأموریت‌‌ها، فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های این سرا را جویا شویم.

دکتری مهندسی منابع طبیعی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در تشریح مأموریت‌های سرای نوآوری میل و منبت این دانشگاه تشریح کرد: گسترش و تقویت اقتصاد شهرستان و منطقه در حوزه تخصصی فعالیت سرا، ایجاد بستر مناسب برای تعاملات اجتماعی میان ذی‌نفعان و کاهش ریسک‌پذیری دانشگاه از ایجاد درآمد‌های غیرشهریه‌ای و متنوع‌سازی منابع درآمدی ازجمله این مأموریت‌هاست.

کرد، تقویت آموزش، پژوهش و فناوری واحد دانشگاهی در حوزه تخصصی فعالیت سرا، توسعه و تقویت همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه با صنعت مبل و منبت در سطح شهرستان، استان، منطقه و کشور و برگزاری سخنرانی، سمینار و همایش‌های مرتبط با برنامه علمی در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی را از دیگر مأموریت‌های سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر برشمرد.

رئیس سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های سرا بیان کرد: دریافت اعتبار ۱۵ میلیارد ریالی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری (اردیبهشت ۱۴۰۳)، آماده‌سازی ساختمان سرای نوآوری مبل و منبت براساس فضای فناورانه (در حال اجرا) و برگزاری سمینار اصول بازاریابی و فروش برای ذی‌نفعان صنعت مبل و منبت همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره مبل و منبت (11 شهریور ۱۴۰۳) از تازه‌ترین فعالیت‌‌های سراست.

فعالیت 8 هسته فناور و یک شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری مبل و منبت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر درباره نحوه تعامل و همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط با سرای نوآوری مبل و منبت توضیح داد: تعامل سرای نوآوری مبل و منبت با ذی‌نفعان و ادارات مرتبط با هنر صنعت مبل و منبت بسیار عالی است و تاکنون با اتحادیه درودگران مبل و منبت شهرستان ملایر، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ملایر  تفاهم‌نامه‌‌های همکاری مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه اکنون هشت هسته فناور و یک شرکت دانش‌بنیان در سرای نوآوری مبل و منبت مستقر و فعال هستند، برگزاری نمایشگاه مبل و منبت در مراکز استان‌ها و فروش مبلمان در مجموعه خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی را از برنامه‌های پیش روی سرا برشمرد.

کرد، استقبال دانشجویان، اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان از ایجاد سرای نوآوری را بسیار خوب توصیف و بیان کرد: اکنون دانشجویان رشته‌های صنایع چوب، مدیریت و ... به طور مستمر با سرای نوآوری مبل و منبت در ارتباط هستند. برای اعضای هیئت علمی و گروه‌های علمی صنایع چوب، اقتصاد، مدیریت و ... و ذی‌نفعان صنعت مبل و منبت در ساختمان سرای نوآوری مبل و منبت، دفتر کار در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب