دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1403 - 09:44

توصیه‌های متخصص پزشکی ورزشی در خصوص آسیب مفصل زانو در ورزشکاران

توصیه‌های متخصص پزشکی ورزشی در خصوص آسیب مفصل زانو در ورزشکاران
نایب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان تهران گفت: ورزشکاران با تقویت عضله چهارسر ران می توانند از آسیب زانو جلوگیری کنند.
کد خبر : 932047

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ساناز کبیری، متخصص پزشکی ورزشی و نایب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان تهران در خصوص اقداماتی که برای پیشگیری از آسیب های مفصل زانو در ورزش حرفه ای کاربرد دارد گفت: مفصل زانو یکی از مفاصل بزرگ و حمل کننده وزن بدن است. در رشته های ورزشی که برخورد و تماس زیادی دارند مانند تکواندو، امکان آسیب دیدن زیاد است. یک سری از آسیب که در نتیجه تماس های مستقیم هستند در رشته های رزمی اجتناب ناپذیرند اما یکسری دیگر از آسیب ها در نتیجه بیومکانیک خود فرد است و ممکن است به دلیل اختلالات وجود در زوایای لگن، مچ و کف پا این آسیب ها به وجود بیاید.

وی افزود: یکی از آسیب های شایع در مفصل زانو پارگی رباط صلیبی است. این پارگی ممکن است در یک ورزشکار باعث پارگی لیگامان زانو شود و در ورزشکار دیگر این اتفاق رخ ندهد. این موضوع به یکسری فاکتور ها از جمله محیط تمرین و مسابقه برمی گردد. نکته دیگر اندازه ای سی ال افراد و زوایا و محل قرارگیری آن است که خلیلی تعیین کننده است. این موارد قابل تغییر نیست اما مواردی مانند کف پای صاف قابل اصلاح است.

نایب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان تهران خاطرنشان کرد: نکته دیگر عضلاتی است که در چهارسر ران وجود دارند. تقویت این عضلات می توانند به پیشگیری از آسیب های احتمالی کمک کنند چراکه این عضلات در حرکات زانو کمک کننده هستند و عضله قوی است. اگر در تمرینات بدنسازی این عضله را تقویت کنند بسیار کمک کننده خواهد بود. عضله دیگر عضله همسترینگ است که مستعد کوتاه شدن نیز است و با تمرینات انعطاف پذیری و کششی که می توانند انجام دهند جلوی آسیب ها را تاحدی می گیرند. تمرکز باید بر روی تمریناتی باشد که برای تقویت عضلات باشد و رژیم غذایی غنی از پروتئین و نداشتن اضافه وزن است تا وزن بیشتری را زانو تحمل نکند و آسیب نبینند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب