دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست جایزه جهانی «شهر شعر» عنوان شد:

شعر هنر اول است، اما در بودجه جایگاهی ندارد/ بوی شعر و ادبیات در شهر میپیچد

شعر هنر اول است، اما در بودجه جایگاهی ندارد  بوی شعر و ادبیات در شهر میپیچد
میلاد عرفان‌پور گفت: سهم شعر از بودجه فرهنگی کشور تعجب‌برانگیز است و کل بودجه آن شاید در بهترین حالت به اندازه یک فیلم سینمایی و حتی یک سوم آن هم نمی‌شود.
کد خبر : 932003

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری جایزه جهانی شهر شعر برگزار شد. میلاد عرفان‌پور دبیر اجرایی جشنواره گفت: شعر در سرزمین ما و در این کهن بوم و بر شناسنامه و هویت ماست، شعر بدون تعصب اولین هنر و مهمترین هنر ایرانیان است و هنری است که ایرانیان قله‌های آن را فتح کرده‌اند.

وی با بیان اینکه هویت ما با شعر درآمیخته تصریح کرد: در کشور ما به رغم اینکه نخستین هنر مادر، شعر محسوب می‌شود اما در بودجه ریزی جایگاه خوبی برای آن در نظر گرفته نشده، سهم شعر از بودجه فرهنگی تعجب‌برانگیز است، بودجه چه آنچه در وزارت ارشاد یا حوزه هنری مصروف شعر می‌شود و چه آنچه در شهرداری صرف می‌شود، مجموعاً شاید در بهترین حالت بودجه یک فیلم سینمایی و حتی یک سوم آن هم نمی‌شود.

این شاعر اضافه کرد: در کنار این فخر و مرتبه بلند در شعر، نتوانسته‌ایم شعر را از غربت خارج کنیم، رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند شعر سرمایه و شاعر سرمایه راهبردی است اما متاسفانه برخی مدیران فرهنگی وانمود می‌کنند علاقه رهبری به شعر به دوران کودکی مرتبط است در حالی که اینگونه نیست اما علاقه و انس شخصی ایشان به شعر راهبردی است و این علاقه پیشران هر تحول فرهنگی در کشور است و این پیشران اگر اقبال و اعتنایی در خط و مشی عمومی نداشته باشد کم کم این جایگاه بلند را از دست خواهیم داد.

عرفان پور اضافه کرد: جایزه جهانی شعر شهر به نوعی مهمترین رویداد ادبی در حوزه شعر در کشور خواهد شد چراکه در حافظه خودم طی دو دهه فعالیت، چنین جشنواره‌ای را سراغ ندارم، چرا که رویدادهای ادبی چند شاخص به دلیل اعتبار دارند، اول شورای سیاستگذاری جشنواره‌هاست، دومین شاخص به نوعی سطح جوایز و هدایایی است که برای برگزیدگان در نظر گرفته، در این مسیر آن چیزی که پیش‌بینی شده هم به لحاظ تعداد و کیفیت و میزان خوب است و شاخص سوم بعد ترویجی است. در جایزه جهانی شهر شعر دو بخش عمده و کلان محور خواهیم داشت؛ جوایز ویژه همای زرین است در این بخش یازده حوزه و موضوع برای مشارکت شاعران پیش بینی شده مثل غزل مثنوی شعر سپید کوتاه نیمایی طنز ترانه و تصنیف بلند و منظومه کودک و نوجوان و بخش ویژه‌ای بنام نگاه نو، بخش شعر با گویش‌های محلی و بین‌الملل که طی هماهنگی با رایزنان فرهنگی قرار است با حضور شاعران برجسته از نقاط مختلف جهان این جایزه را برپا کنیم.

دبیر اجرایی این جایزه جهانی ادامه داد: امیدواریم ورود شاعران برجسته به ایران افزایش یابد و شاهد حضور شاعران توانمند از سراسر جهان باشیم و بخش جانبی این جشنواره با محوریت ایده‌پردازی برای فضای شهری با محوریت شعر برگزار شود. شهر تهران به لحاظ بصری نیازمند اخذ هویت ادبی است، ما کوچه و ایستگاه‌های مترو با نام ادبی داریم اما در این بخش هنرمندان می‌توانند برای طراحی فضای شهری ایده‌پردازی کنند تا با شعر گره بخورد.

وی موضوعات را اینطور اعلام کرد؛ موضوع آزاد در بخش اصلی مدنظر است، اما یک بخش ویژه به دلیل اهمیت موضوع غزه پیش‌بینی کرده‌ایم تا شاعران برای مظلومیت غزه شعر بسرآیند.

مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاستگذاری این رویداد هم در نشست توضیح داد؛ خاصیت شعر محمدی است، خوشخو، خوش بو و شعر وحدت آفرین است. اگر قرار باشد بین یک شهر و شهری دیگر و استان و استانی دیگر یا کشور وکشوری دیگر ارتباط زمینی و هوایی برقرار شود چقدر باید هزینه کرد؟  شعر پارسی هزار سال عهده دار این وظیفه بوده است.

عرفان پور در پایان نشست خبری در پاسخ به سوالات خبرنگار آنا درباره برون داد آثار منتخب در شهر، تعداد داوران، انتشار کتاب جشنواره، تقدیر از بزرگان در حاشیه برگزاری توضیحاتی داد.

وی گفت: به سبب اینکه یکی از از برگزار کنندگان جشنواره سازمان زیباسازی تهران است که دلیل مشارکت هم همین ضرورت بود که حتما باید نمود این رویداد بزرگ را در فضای شهری ببینیم از این رو تفاوتهایی را به لحاظ بصری شهر تهران قبل و بعد از جشنواره خواهیم دید، که منبعث از این اتفاق باشد که نهایی خواهد شد، طرح مدون ادامه دار برای تهران بناست پیگیری شود

وی درباره میزان جوایز افزود: میزان جوایز  قطعی نشده اما به محض نهایی شدن اعلام می شود اما بازه  زمانی اختتامیه اواخر آذر و شب یلدا خواهد بود

وی ادامه داد: کتاب برگزیده آثار منتشر می شود چون بسیاری از شاعران به ارسال آثار مشارکت خواهند کرد

تجلیل از شاعران برگزیده اگر در شورای سیاستگذاری مصوب شود خواهیم داشت و تعداد داوران هم سه تا پنج نفر خواهند بود.

 
 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب