دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

برسی علائم افسردگی اساسی/افسردگی بین‌ خانم‌ها شایع‌تر از مردها

برسی علائم افسردگی اساسی افسردگی بین‌ خانم‌ها شایع‌تر از مردها
یک متخصص روانشناسی بالینی به بیان برخی از نشانه‌های اختلال افسردگی در افراد اشاره کرد و منشا برخی از این علائم را از دست دادن انگیزه دانست.
کد خبر : 931971

به گزارش خبرگزاری آنا؛ اختلال افسردگی اساسی، مرجر‌دپرسیو (افسردگی ماژور بالینی) یا افسردگی عمده نوعی اختلال خلقی است، که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه می‌شود.حسین ابراهیمی مقدم متخصص روانشناسی بالینی در رابطه با افسردگی ماژور گفت:اگر تشخیص متخصصین روانشناسی برای فردی اختلال افسردگی باشد، علت این افسردگی را  از دست دادن انگیزه می‌دانیم که این انگیزه‌ها برخی ریشه در روان افراد دارد مثل از دست دادن انگیزه پیشرفت، تعلق‌خاطر یا مسائلی ازاین‌دست اما بعضی‌ از این انگیزه‌ها مثل انگیزه گرسنگی، تشنگی، جنسی؛ منشأ فیزیولوژیکی دارد.

 ابراهیمی‌مقدم در خصوص نشانه‌ها و علامت‌هایی برای تشخیص وجود افسردگی در یک فرد گفت: احساس بی‌ارزشی یا تفکراتی در مورد بحث خودکشی یا مواردی ازاین‌دست می‌تواند خیلی خطرناک‌تر و قابل‌توجه‌تر باشد.

وی افزود: علائم افسردگی که برای افراد مطرح شد باید در به مدت دو هفته در رفتار فرد وجود داشته باشد که نشان دهد شخص واقعاً عملکردش دچار اختلال شده و با بد بودن یک‌روزه حال افراد نمی‌شود تشخیصی درباره افسردگی داشت. همچنین علائمی که ناشی از اتفاقاتی همچون افسردگی بعد از عمل جراحی، بیماری جسمانی یا مشکلات زودگذر در زندگی باشد نیز موجب افسردگی عمده در افراد نمی‌شود.

متخصص روانشناسی بالینی اظهار کرد: کاهش محسوس علاقه و لذت در تمام فعالیت‌ها یا بخشی از فعالیت‌ها، تغییر وزن در افراد برخلاف اینکه فرد رژیمی نگرفته است، کم‌خوابی یا پرخوابی کندی حرکتی، سراسیمگی در کار، بی انرژی بودن یا حالت خستگی مداوم، احساس بی‌ارزشی یا احساس گناه ازجمله دیگر نشانه‌های افسردگی است.

وی ادامه داد: اما در برخی از افراد این نشانه‌ها برعکس است و فرد یعنی خیلی حالت تحریک‌پذیر و حالت شنگول و مسائلی از این درس را از خودش نشان می‌دهد.

ابراهیمی‌‌مقدم بابیان اینکه ما در ایران اطلاعات درستی از میزان شیوع اختلال افسردگی اساسی نداریم، گفت: به نظر می‌رسد احتمال ابتلا به بیماری افسردگی ایرانی‌ها در طول عمر ۱۷ درصد باشد، گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ابتلا به بیماری افسردگی بین خانم‌ها بیشتر از آقایان است به‌طوری‌که حتی تا دو برابر هم گزارش‌شده است.

متخصص روانشناسی بالینی عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال اینکه کسانی که در ۵ سال اول دوران کودکی خود یک فرد بسیار عزیز مثل مادر را ازدست‌داده‌اند دچار افسردگی شوند خیلی زیاد است، همچنین گفته می‌شود کسانی که در حقیقت یک خشم خیلی زیادی داشته‌اند و نتوانستند خشم خود را به‌درستی تخلیه کنند و اصطلاحاً خودخوری کرده‌اند و خشم را به درون خود ریخته‌اند دچار خشم فروخورده می‌شوند و این موضوع می‌تواند به‌عنوان یکی از علت‌های روان‌شناختی افسردگی مطرح شود.

وی افزود: افرادی که به افسردگی مبتلا هستند دچار یک نگرش منفی نسبت به خود و دنیای اطراف خود دارند، بعضی از متخصصین معتقدند این نگرش منفی موجب بروز اختلال افسردگی در افراد می‌شود اما برخی دیگر از متخصصین افسردگی را دلیل برای منفی نگری این بیماران می‌دانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: افسردگی سلامت
ارسال نظر
قالیشویی ادیب