دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جمع خبرنگاران تشریح کرد؛

نظر رئیس رسانه ملی درباره پخش آثار نمایش خانگی از تلویزیون/ آغاز به کار ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما+ فیلم

نظر رئیس رسانه ملی درباره پخش آثار نمایش خانگی از تلویزیون  آغاز به کار ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما+ فیلم
رئیس رسانه ملی گفت: ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما کار خود را آغاز کرده است. دغدغه به حق رهبر معظم انقلاب در زمینه هوش مصنوعی این است که ما فقط  مصرف کننده هوش مصنوعی نباشیم و خودمان بتوانیم متناسب با استعدادها و ظرفیت ها  تولید کننده باشیم.  
کد خبر : 931966

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه سومین نمایشگاه نمایشگاه رسانه های صوت و تصویر ایران(رصتا) ظهر امروز در محل برگزاری این نمایشگاه( مصلی تهران) برگزار شد.

پیمان جبلی در این نشست گفت: خوشبختانه امسال نزدیک به ۱۷۰ شرکت، سکو،فعالان صوت و تصویر فراگیر در نمایشگاه سوم شرکت کرده اند که جای خوشحالی دارد. فلسفه شکل گیری ساترا تسهیل گری و شتابدهی به تولید محتوای سالم در فضای مجازی است. در این بین،  تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این فضا و ذائقه متنوع مخاطبان به گونه ای است که باید یک حرکت هم افزا و تعاملی بین صداو سیما و تولیدکنندگان محتوا رقم بخورد.

امیدوارم این نگاه تعاملی بین دو طرف، بیشتر شود یعنی هم سکوهای پخش از امکانات و فضاهای رسانه ملی بهره ببرند  و هم صدا و سیما بتواند به شکل گسترده تری از محتوای رسانه های صوت و تصویر فراگیر استفاده کند.

وی اظهار کرد: این همکاری منافعی را برای مخاطبان و تولیدکنندگان محتوا به دنبال دارد. خدماتی که ساترا به سکوها و فعالان تولید محتوا ارائه می دهد هر روز رو به افزایش است. یکی از این خدمات استفاده از بستر تلویزیون با بیش از ۳۰ میلیون مخاطب برای سکوهای پخش ساترا هست.‌ توصیه میکنم شرکت ها و سکوها حتما در طول برگزاری نمایشگاه به غرفه ساترا مراجعه کنند و از برنامه های آن بهره ببرند.

 وی تاکید کرد: هرگونه محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی که منطبق با اصول و ‌اپلیت‌های سازمان باشد حتما با حمایت ما همراه خواهد بود.

رئس سازمان صدا و سیما گفت: امیدوارم این نگاه تعاملی بین دو طرف، بیشتر شود یعنی هم سکوهای پخش از امکانات و فضاهای رسانه ملی بهره ببرند  و هم صدا و سیما بتواند به شکل گسترده تری از محتوای رسانه های صوت و تصویر فراگیر استفاده کند.

جبلی اظهار کرد: نمایشگاه در دو دوره قبلی دستاوردهای قابل‌توجهی داشته که مهمترین آن این است که یک دورهمی حضوری بین فعالان فضای مجازی، شرکت های پشتیبان، سکوهای پخش رسانه ها و البته نهاد تنظیم‌ گر رقم خورده است که می تواند امکان و ظرفیت خوبی برای بهره برداری همکاران ما باشد. نمایشگاه امسال هم که با تنوع و گستردگی کیفی بیشتری هم در حال برگزاری است این فضا را تقویت کند.

نظر رئیس رسانه ملی درباره پخش آثار نمایش خانگی از تلویزیون/ آغاز به کار ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما

وی با اشاره به افتتاح سامانه «ساترا» در بستر تلوبیون افزود: بستر تلویزیون علاوه بر این که امتداد رسانه ملی در فضای مجازی است، امکان به اشتراک گذاشتن محتویات تلویزیون برای فعالان و سکوهای فضای مجازی را هم فراهم می کند و به صورت متقابل امکان حضور تمام محتوایی که در سکوهای مختلف مشاهده شده روی سکوی تلویزیون فراهم شده و یک بازار مخاطب سی میلیونی رقم می زند.ضمن این که  سکوهای پخش از هشتاد درصد منافع مالی تولید ترافیک هم بهره‌مند می شوند بنابر این تلوبیون نه تنها امتداد برنامه های تلویزیون در فضای مجازی است بلکه امتداد برنامه های پخش شده در فضای مجازی نیز هست.

پاسخ رئیس رسانه ملی به سوال خبرنگار آنا درباره هوش مصنوعی
ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما کار خود را آغاز کرده است. دغدغه به حق رهبر معظم انقلاب در زمینه هوش مصنوعی این است که ما فقط  مصرف کننده هوش مصنوعی نباشیم و خودمان بتوانیم متناسب با استعدادها و ظرفیت ها  تولید کننده باشیم.  

جبلی گفت: ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما کار خود را آغاز کرده است. دغدغه به حق رهبر معظم انقلاب در زمینه هوش مصنوعی این است که ما فقط  مصرف کننده هوش مصنوعی نباشیم و خودمان بتوانیم متناسب با استعدادها و ظرفیت ها  تولید کننده باشیم.  

افراد نوآور و خلاق و شرکت های دانش بنیان کارهای بسیار بزرگی را در این حوزه انجام داده اند.رسانه ملی علاوه بر معرفی این شرکت ها می تواند از خدمات این شرکت ها استفاده کند.عرصه های قابل استفاده هوش مصنوعی شاید هنوز شناخته شده نیست و باید تلاش جدی در این حوزه انجام شود.

نظر رئیس رسانه ملی درباره پخش آثار نمایش خانگی از تلویزیون/ آغاز به کار ستاد هوش مصنوعی در صداوسیما


وی ادامه داد: حمایت ما از محصولات با کیفیت نمایش خانگی صرفا از طریق پخش روی آنتن صداوسیما نیست بلکه حمایت هایی از طریق سازمان ساترا به عنوان حلقه واسطه رقم خورده است و بازهم این حمایت ها ادامه خواهد داشت.امیدوارم افق ها و اولویت های سازمان صداوسیما  به قدری به هم نزدیک شوند که فضای بیشتری برای پخش آثار رسانه های صوت و تصویر فراگیر در رسانه ملی فراهم شود.

نشست خبری رئیس صداوسیما با اهالی رسانه برگزار شد

جبلی: تعامل، مهم‌ترین ثمره نمایشگاه «رصتا» است / با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم با سرعت بیشتر محتوای فاخر تولید کنیم


نشست خبری پیمان جبلی رئیس صداوسیما ظهر امروز دوشنبه ۲۶ شهریور با حضور اهالی رسانه در سالن نشست‌های غرفه مجمع «رصتا» در مصلای امام‌خمینی (ره) برگزار شد.


به گزارش ستاد خبری سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (رصتا)، در ابتدای این نشست، پیمان جبلی درباره همکاری‌های مشترک میان سکو‌های نمایش خانگی و صدا و سیما صحبت کرد و ضمن قدردانی از فعالان سکوها، شرکت‌ها و نهاد‌های مختلف تنظیم‌گر و مجموعه‌های ارائه‌کنندگان خدمات در نمایشگاه «رصتا» که موجب آشنایی مخاطبان که اصلی‌ترین استفاده‌کنندگان این عرصه هستند،   عنوان کرد: اساسا فلسفه تشکیل سازمان ساترا براساس قانون با مسئولیت صداوسیما، تسهیل‌گری و شتابدهی به محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر و نیاز مخاطب و تغییر ذائقه مصرف باید تعامل و هم‌افزایی میان سازمان صداوسیما و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی ایجاد می‌شد. در خصوص منافع مشترک میان ساترا و تولیدکنندگان می‌توان به خدماتی که ساترا به فعالان ارائه می‌دهد، اشاره کرد. امری که روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

او تاکید کرد: استفاده از بستر تلوبیون که بستری برای ارائه محتوا با بیش از ۳۰ میلیون مخاطب است، به گستره دایره مخاطبان فضای مجازی نیز کمک می‌کند. شرکت‌ها و فعالان با مراجعه به غرفه ساترا می‌توانند خدمات خاصی را دریافت کنند. در این زمینه، تعاملی که بین صداوسیما و سکو‌ها ساترا برقرار می‌شود، می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند و هرگونه محتوای صوت و تصویر فراگیر که منطبق با ضوابط و اولویت‌های صداوسیما باشد، از تشویق این سازمان بهره‌مند خواهد شد.

رئیس صداوسیما ضمن بیان اینکه ساترا به خوبی می‌تواند نقش خود را ایفا کند و این هم‌افزایی به تولید محتوای فاخر در صداوسیما هم کمک می‌کند، گفت: امید داریم این نگاه بین دو طرف نزدیک‌تر بشود و رسانه ملی به گونه‌ای گسترده‌تر بتواند از تولیدات صوت و تصویر فراگیر استفاده کند.

او در ادامه اظهار داشت: دستاورد‌های قابل توجه و امیدوارکننده‌ای را در دو دوره برگزاری نمایشگاه و دوره اخیر شاهد بوده‌ایم. مهمترین دستاورد این است که یک دورهمی جامع بین تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی، شرکت پشتیبان و نهاد تنظیم‌گر برقرار می‌شود تا این دو حوزه با هم تعامل و از خدمات یکدیگر استفاده کنند و این منجر به یک توافق شود. این ظرفیت موجب بهره‌مندی همکاران ما در فضای مجازی می‌شود.

رئیس رسانه ملی در ادامه گفت: خوشبختانه تنوع خوبی را از تولیدکنندگان محتوا و فعالان هوش مصنوعی گرفته تا شبکه‌های مختلف صداوسیما شاهد هستیم. امید داریم این تنوع گستردگی از لحاظ کمی و کیفی برگزار شود و دستاورد‌ها را به خوبی ارائه دهد.

جبلی درباره افتتاح صفحه ساترا در تلوبیون و ستاد هوش مصنوعی تصریح کرد: تلوبیون می‌تواند سبب شود تا علاوه بر اینکه مخاطبان در امتداد فضای مجازی، برنامه‌های رسانه ملی را دنبال کنند، امکان به اشتراک گذاشتن برای سکو‌ها را فراهم کند و با این خدمت جدید، تلوبیون به امتداد تولید محتوا در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی کمک بارزی خواهد کرد. همچنین امروز ستاد هوش مصنوعی ایجاد شد. این اتفاق با همت مرکز طرح و برنامه ریزی سازمان صداوسیما رقم خورد و حوزه‌های زیرساختی فناوری اطلاعات و ثبت و محتوا شکل گرفت.

او ادامه داد: دغدغه به‌جا و درست رهبر معظم انقلاب درباره هوش مصنوعی این است که ما صرفا مصرف کننده نباشیم و عرصه و افق‌های جدید را متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز‌ها ایجاد کنیم و این اتفاق دارد می‌افتد. نسل جوان به حوزه مجازی آشناتر است و نوآوران و خلاقان دانش بنیانی که فعالیت می‌کنند، نوآوری‌هایشان قابل توجه است؛ در مرحله اول به عنوان رسانه ملی، وظیفه ما معرفی این خدمات و عرصه‌های جدید است. توجه به بازار مصرف هوش مصنوعی می‌تواند این زمینه را فراهم کند و همچنین در تولید محتوا با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم با سرعت بیشتر محتوای فاخر تولید کنیم و با هزینه کمتر و نوآوری در حوزه‌های مختلفی نظیر حوزه‌هایی که مبتنی بر داستان و فیلمنامه هستند، آن را به کار بگیریم.

جبلی در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره همکاری متخصصان فناوری هوش مصنوعی با رسانه ملی نیز گفت: صد تاکید کرد: به شدت نیازمند همکاری با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در خصوص هوش مصنوعی هستیم. وظیفه ستاد هوش مصنوعی و مرکز پژوهش‌های ساترا، ایجاد ارتباط و تعامل میان دانشگاه‌ها و هوش مصنوعی است.

او در پاسخ به خبرنگاران‌ درباره همکاری با چهره‌ها بیان کرد: بارها گفته‌ایم تنوع و گستردگی ایجاد شده متناسب با شناخت نهادهای تولید محتوا، چهره‌ها می‌توانند انتخاب کنند. ما به عنوان صداوسیما و رسانه فراگیر و ملی از چهره‌های محبوب در عین حال با چهره‌های تازه همکاری داریم. در دوره اخیر با حفظ ظرفیت‌ها، برنامه‌ها و برندهای قدیمی، قرار بر این شد تا با معرفی استعدادها و برندهای جدید که نیاز داشتند میدان در اختیارشان قرار بگیرد، فضایی ایجاد کنیم تا آنها هم خودشان را نشان دهند.

 

رئیس صداوسیما در این نشست، درباره پرسشی درباره تفاوت در ممیزی‌ها و نظارت بر آثار تلویزیونی و نمایش‌خانگی، گفت: تفاوتی میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون وجود ندارد. گستردگی تلویزیون و رسانه ملی وسیع‌تر است تا نمایش‌خانگی. لذا تقید در رسانه ملی هنجارها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی در تلویزیون باید بیشتر باشد. طبیعتاً تهیه کننده‌ای که در تلویزیون، محتوا تولید می‌کند با یک مخاطب حداقل ۱۰ میلیونی مواجه است و بایستی تقید و احترام بیشتری قائل باشد تا عرصه‌های دیگر که کم‌مخاطب‌ترند. البته بدین منظور نیست در نمایش‌خانگی به حقوق مخاطب احترام گذاشته نشود.

 

او ادامه داد: مأموریت و وظیفه ساترا این است به حقوق مخاطب ارزش داده شود و این نیاز به تنظیم‌گری دارد که یکی از این نهادها در ایران، ساتراست‌. اینکه ساترا در تنظیم‌گری چقدر موفق بوده و توانسته تعامل ایجاد کند، جای بحث دارد. اما این نکته را می‌توان یادآور شد که به تدریج با سکوهای نمایش‌خانگی این تعاملات ایجاد شده و مصداق بارز آن همین نمایشگاه «رصتا» است.

 

رئیس صداوسیما بیان کرد: روز به روز به یک همزبانی نزدیک می‌شویم و‌ نقطه هدف محتوای تولیدی در نمایش خانگی نزدیکتر، متناسب‌تر و همراه‌تر با ذائقه مخاطبان باشد. برخی موارد گلایه‌هایی از برخی محتوای فضای مجازی و نمایش‌خانگی وجود دارد تا تنظیم‌گری درونی و بیرونی اتفاق بیفتد و به درک مشترک با نهاد تنظیم‌گر برسند هرچه جلوتر می‌رویم این تعامل روان‌تر می‌شود در آینده شاهد تخلفات کمتری خواهیم داشت. در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه محتوایی تولیدات در فضای مجازی زودتر به تصویب برسد به یک میثاق نامه میان نهاد تنظیم‌گر و سکوها برسد.

 

او در پاسخ به این پرسش که اینکه آیا محصولات نمایش‌خانگی سر از پخش در تلویزیون در خواهد آورد، گفت: همچنان امیدواریم تعامل درستی بین تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا برسیم یک نیاز مشترک بین فعالان برسیم. تعامل ساترا در صدور مجوز تولید با تهیه‌کننده است. تهیه‌کنندگان نمایش‌خانگی با ساترا در تماس‌اند مجوز تولید بگیرند. هرچه قدر این قرابت به محتوای درست و سالم نزدیک شویم، ساترا امتیاز خوبی به آنها می‌دهد. امیدوارم فعالان فضای مجازی با نزدیک شدن به ضوابط و اولویت‌های رسانه ملی در سکوها و صداوسیما در معرض نگاه مخاطبان قرار بگیرند اتفاق خوبی است مواردی هم نزدیک شده‌ایم اتفاق می‌افتد در آینده‌ای نزدیک به پخش محصولات نمایش‌خانگی از تلویزیون دست پیدا کنیم. اما حمایت تنها تبلیغ و پخش محصولات نیست و بتوانیم به اهداف محتوایی یعنی توجه به هنجارها و ارزش‌ها دست پیدا کنیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب