دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جذب بیش از ۱۰ هزار ۵۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور

جذب بیش از ۱۰ هزار ۵۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور
رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی از جذب بیش از ۱۰ هزار ۵۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور خبر داد.
کد خبر : 931930

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی کی نژاد رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی در نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد و اقدامات این هیئت که امروز برگزار شد، اظهار کرد: همه اختیارات جذب اعضای هیئت علمی شامل موافقت با تغییر یا انتقال اعضای هئیت علمی با هییت‌های اجرایی جذب در دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها اختیار دارند که هیئت علمی خود را بر اساس شرایط اعلام شده جذب کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصمیم گرفت که یک هیئت اجرایی از خود دانشگاه تصمیم‌گیرنده باشد.

کی نژاد اضافه کرد: تعداد اعضای هیئت اجرایی جذب هیئت علمی در کشور ۱۷۰۰ نفر است. همچنین بیش از ۱۵۰ هیئت‌ اجرایی در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و دانشگاه فرهنگیان فعال است. برخی استان‌ها، هیئت اجرایی استانی دارند که برای دانشگاه‌های کوچک و با تعداد هیئت علمی کم، فعال هستند. هیئت مرکزی جذب متشکل از ۵ تا ۷ نفر است. هیئت‌های مرکزی جذب در محتوای پرونده‌ها ورود نمی‌کنند. اعلام فراخوان و بررسی روند جذب بر عهده هیئت‌های مرکزی جذب است.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی گفت: وظیفه هیئت عالی جذب سیاستگذاری و نظارت است. اگر فراخوانی در دانشگاه اعلام شود و فردی پذیرفته نشود، می‌تواند بر اساس ماده ۲۰ به دانشگاه شکایت می‌کند. اگر دانشگاه شکایت فرد را وارد ندانست و فرد قانع نشد، می‌تواند به هیئت مرکزی جذب در وزارتخانه شکایت کند. سپس اگر از پاسخ هیئت مرکزی جذب قانع نشد، می‌تواند بر اساس ماده ۱۵ به هیئت عالی جذب شکایت کند.

کی نژاد عنوان کرد: ۲ بار در سال، آبان و اردیبهشت اعلام فراخوان جذب هیئت علمی داریم. نیاز دانشگاه‌ها که بر اساس سند آمایش جمع‌بندی می‌شود، تطبیق داده می‌شود و افراد برای مراحل بعدی دعوت می‌شوند. از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰ هزار و ۵۸۴ نفر جذب شده‌اند. این تعداد شامل ۴ هزار و ۸۱۰ نفر در وزارت علوم، ۴۳۹۶ نفر در وزارت بهداشت، ۱۳۵۳ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و نخبگان ۲۲۲۵ نفر جذب شده‌اند.

وی ادامه داد: برای جذب نخبگان اول سال در شورای عالی مصوبه ای داشتیم تا نخبگان درکمترین زمان جذب شوند. زمان بررسی هیئت های اجرایی  یک نیمسال است، برای جذب نخبگان، شورا تصویب کرد که حداکثر دو ماهه انجام شود، به نوعی تسهیل شده است.

وی در ادامه با اشاره به حضور ۱۶ هزار نفر در فراخوان جذب اساتید در طول ۳۰ ماه اخیر تصریح کرد: تعداد ۴۵۸ پرونده شکایت از سوی متقاضیان جذب هیات علمی در شورای عالی جذب بررسی شد که شکایت ۳۷۵ نفر از آنها با ارائه اسناد و مدارک که درخواست ماده ۱۵ را داشته اند؛ قبول شد و برای تدریس پذیرفته شدند.

رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی نپذیرفتن سایر شکایت ها از سوی این شورا را به دلایلی همچون نداشتن صلاحیت عمومی، ضعف علمی و معدل پایین تر از شرایط جذب همچنین سن بالاتر از شرایط جذب دانست.

آماری از تعداد اساتید اخراجی دانشگاه‌ها طی سه سال اخیر ارائه داد و گفت: حدودا ۱۰۰ پرونده از اساتیدی که به دلیل مواضع سیاسی و حمایت از اغتشاشات در دانشگاه‌ها اخراج یا دچار مشکل شده بود، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع و مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از بین ۱۰۰ پرونده ارسالی به این شورا فقط پنج استاد دانشگاه به دلیل حمایت از اغتشاشات از دانشگاه اخراج شدند.

کی‌نژاد تاکید کرد: البته اخیرا مشکل یکی از پنج استاد فوق که البته مسئله او سیاسی نبود حل و مجددا به دانشگاه بر می‌گردد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب