دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 00:23

پرونده‌های جنجالی سیا؛ عمق فاجعه در لایه‌های درونی سازمان جاسوسی آمریکا

پرونده‌های جنجالی سیا؛ عمق فاجعه در لایه‌های درونی سازمان جاسوسی آمریکا
گستردگی و تنوع جرایم غیراخلاقی میان اعضای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا دیگر جایی برای سانسور برخی از آنها باقی نگذاشته است.
کد خبر : 931868

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان‌های متعلق به آن، تاکنون اقدامات پیشگیرانه زیادی در خصوص کتمان اطلاعات داخلی خود صورت داده اند، اما به نظر می‌رسد موضوع نشت اطلاعات، مناسبات خصوصی اعضای سازمان سیا را نیز در برگرفته است. 

مورد تازه تعرض و آزار جنسی در میان کارکنان سازمان جاسوسی آمریکا در حالی افشا و رسانه‌ای شده است که سیا همچنان تلاش دارد ابعاد سوء‌رفتار‌های جنسی در میان کارکنان خود را پنهان کند. تازه‌ترین مورد در این خصوص در جریان یک جشن کوچک در دفتر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به مناسبت تولد ۵۰ سالگی یک افسر باسابقه سیا روی داده است. فردی که میهمانی برای او برپا شده بود در حالتی غیرطبیعی به یکی از همکاران خود تعرض کرده است. 

تحقیقات آسوشیتد‌پرس نشان می‌دهد که مورد تازه آزار جنسی گزارش شده توسط افسری به نام دونالد آسکوئیث، سال گذشته تنها چند روز پس از آن روی داده است که سیا وعده داده بود با رفتار‌های نادرست جنسی در صفوف خود مقابله کند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، سیا حتی از افشای جزئیات بیشتر در خصوص این مورد نیز خودداری کرده و همچنان سعی در پنهان‌کاری دارد. با این حال، کشانده شدن ابعاد این مناسبات غیراخلاقی گسترده به رسانه‌ها و نهاد‌های حقوقی آمریکا، قدرت مانور سازمان سیا و آژانس امنیت ملی را از آنها سلب کرده است. 

گزارش ۶۴۸ صفحه‌ای اخیر ناظر داخلی که حکایت از نارسایی‌های سیستماتیک در رسیدگی سیا به چنین شکایاتی دارد، به عنوان سندی «محرمانه» طبقه‌بندی شده و از جزئیات آن به عنوان «تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی» محافظت می‌شود. با این حال، حجم این گزارش نشان دهنده عمق فاجعه در لایه‌های درونی سازمان سیا است! در طول سال‌ها و دهه‌های اخیر، اخبار زیادی در این خصوص منتشر شده بود، اما اکثر پرونده‌ها با مداخله روسای سازمان سیا مختومه یا مخفی نگه داشته شده است. اما گستردگی و تنوع جرایم غیراخلاقی میان اعضای سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا دیگر جایی برای سانسور برخی از آنها باقی نمی‌گذارد. 

گزارش نهاد نظارتی به دنبال تحقیقات قبلی آسوشیتدپرس تهیه شد که نشان می‌داد دست کم بیش از ۱۰ کارمند زن در سیا به مقامات مسئول و اعضای کنگره مراجعه کرده و گزارش‌هایی از تعرض‌های جنسی، تماس‌های ناخواسته و آنچه که به‌عنوان تلاش برای ساکت کردن آنها توصیف شده، ارائه داده‌اند.

بسیاری از این زنان با الهام از یک کارآموز سیا که سال ۲۰۲۲ پس از بی‌توجهی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شکایتش به پلیس مراجعه کرد، پیش‌قدم شدند. افسران سیا که مورد تجاوز یا توهین جنسی قرار می‌گیرند، نسبت به عواقب و تبعات شکایت حقوقی از سازمان متبوعشان یا افرادی که از سوی آنها مورد تجاوز قرار گرفته اند، شدیدا نگران هستند. به عنوان مثال فرد یاد شده (کار آموز سازمان سیا) همکارش را متهم کرده بود که در راه‌پله مقر سیا قصد تعرض به وی را داشته است. برخی از این زنان می‌گویند که با انتقام‌جویی مواجه شده‌اند، از جمله همان فرد قربانیِ حمله در راه‌پله که کمتر از شش ماه پس از شکایت از سیا اخراج شد.

یکی از این زنان که آسوشیتدپرس نامش را فاش نکرده، می‌گوید: «من به‌طور کامل به این سازمان اعتماد داشتم و همچنین باور داشتم که اقدامات وعده داده شده برای اصلاح بحران‌های غیراخلاقی جاری در این مجموعه، واقعی است. اما حالا متوجه شده‌ام که فقط حرف بوده است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب