دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1403 - 22:07

عراقچی: موضوع اوکراین روابط ایران و اروپا را دچار پیچیدگی‌ کرده است

عراقچی: موضوع اوکراین روابط ایران و اروپا را دچار پیچیدگی‌ کرده است
وزیر امور خارجه در گفتگوی ویژه خبری به تشریح دستاوردهای اولین سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت.
کد خبر : 931865

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری آنا، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی ویژه خبری گفت: در روابط میان کشورها یکسری ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد و سعی میکنند که با دیپلماسی عمومی فضای بهتری را در روابط ایجاد کنند و این کار آسانی نیست که فضای یک کشور را تحت تاثیر قرار دهید که دیپلماسی عمومی است و مجموعه ای از رفتارهای رسانه ای فرهنگی است.

وی افزود: گاهی اوقات شخصیت برخی افراد میتواند این نقش را ایجاد و موج مثبت ایجاد کند، آنچه در سفر عراق افتاد نمونه ای بارز از دیپلماسی عمومی با رفتارهای اقای رئیس جمهور بود؛ روحیه متواضع و خونگرم و تسلط رییس جمهور به زبان کردی فضا را از این رو به آن رو کرد.

عراقچی گفت: این سفر ما در روابط با اربیل چند سال جلو انداخت، وجه دیپلماسی عمومی سفر و ارتباط با افکار عمومی عراق شگفت‌انگیز بود و فراموش نکنیم که این اولین سفر یک رئیس جمهور به اقلیم کردستان و بصره بود و فصل جدیدی در روابط با عراق ایجاد شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اقدامات اجرا شده توافقنامه امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: در هر دو شهر به ما اطمینان داده شد که مابقی اقدامات برای اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق انجام خواهد شد و به ما اطمینان دادند که از خاک عراق علیه ایران استفاده نخواهد شد. 

وی ادامه داد: معتقدم این سفر در حوزه امنیتی دستاورد بسیار خوبی داشت. در حوزه اقتصادی چند مسأله داریم از جمله راه‌آهن شلمچه بصره و مطالبات ما از دولت عراق که به معضلی برای ما و دولت عراق تبدیل شده و راه‌حل‌هایی از قبل پیدا و الان هم بر آنها تأکید شد. ما و عراق تصمیم گرفتیم که به سمت تدوین یک سند راهبردی میان دو کشور حرکت کنیم.

عراقچی با بیان اینکه ظرفیت افزایش تجارت میان ایران و عراق وجود دارد گفت: در کردستان عراق و بصره ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد، اگر این ظرفیت‌ها کامل شناسایی شود و به اطلاع بازرگانان برس میتواند به مبلغی بیشتر از ۲۰میلیارد دلار برسد.

عراقچی در خصوص روابط با اروپا خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که روابط با اروپا را از زاویه جدید دنبال کنیم و اگر کشورهای اروپایی سیاستهای اشتباه خود را در قبال ایران تصحیح کنند تلاش میکنیم این ارتباط را پیش ببریم اما اولویت ما ارتباط با همسایگان است، موضوع اوکراین هم روابط میان ایران و اروپا را دچار پیچیدگی‌هایی کرده است

وی افزود: اروپا نمیتواند از ما توقع داشته باشد که نگرانی‌های امنیتی آن‌ها را یکطرفه درک کنیم، آنها هم باید نگرانی‌های ایران را درک کنند، تحریم ابزاری شکست خورده است 

عراقچی در خصوص موضوع هسته ای گفت: پایه مناسب برای شروع مذاکرات باید ایجاد شود، میتوانیم به فرمول اعتمادسازی در برنامه هسته ای برگردیم، برجام هنوز چارچوبی مناسب برای رهنمون به سمت یک توافق جدید است، ما آماده هستیم وارد گفتگوهای عزتمندانه بر اساس احترام مقابل شویم.

وی ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای از ابتدا در معاونت بین‌الملل بوده است، اکنون هم مذاکرات سیاسی و بین‌الملل پیگیری خواهد شد، تیمی که موضوع مذاکرات را دنبال میکند همدل و همراه هستند

عراقچی تاکید کرد: برای منافع کلان و ملی فرقی نمیکند که طرف مقابل ما چه کسی است، ما طوری مذاکره میکنیم که منافع ما تامین شود، چه در آمریکا و چه در اروپا براساس منافع خودمان مذاکره میکنیم و تازمانی که منافع ما تامین نشود رضایت نخواهیم داد

وی افزود: این واقعیت است که آمریکا الان آماده مذاکرات نیست، اما اگر لازم باشد تماس‌ها را با اروپا شروع میکنیم، هر کس رئیس جمهور شود براساس نوع عمل و رفتارش سنجیده خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تریبون سازمان ملل فرصتی مناسب برای مطرح کردن دیدگاه‌های کشورها است.

عراقچی اضافه کرد: این می‌تواند راهگشای حرکت سیاست خارجی ما در سال‌های آینده باشد. رئیس‌جمهور در مجمع عمومی شرکت و سخنرانی می‌کند و در اجلاس سران برای آینده هم شرکت و سخنرانی خواهد داشت.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهور در نیویورک گفت: دیدار با ایرانیان و دیدار با ادیان مختلف در نیویورک، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها و دیدارهای دوجانبه در دستورکار این سفر است. هم با کشورهای اروپایی، آسیایی و جهان اسلام ملاقات‌هایی خواهد بود.

وزیر خارجه درباره نقش آمریکا در جنگ غزه و برنامه دستگاه دیپلماسی برای متوقف کردن این جنایات بیان کرد: سیاست دولت چهاردهم حمایت بی حد و حصر از مقاومت است. جبهه مقاومت را همچنان حمایت و تقویت خواهیم کرد. محور مقاومت الان به واقعیت در منطقه تبدیل شده که قابل انکار و نادیده گرفته شدن نیست. در غزه الان قریب به یک سال است رژیم صهیونیستی با ابزارآلات پیشرفته نظامی می‌جنگد ولی نتوانسته به هدف اعلامی یعنی نابودی حماس برسد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: این ناتوانی و شکست رژیم صهیونیستی ناتوانی و شکست آمریکا هم هست که از این رژیم حمایت و سعی کرده سیاست‌های خود در منطقه را پیش ببرد. محور مقاومت در وضعیت خوبی است. ایران به حمایت‌های خود از محور مقاومت ادامه می‌دهد.

عراقچی گفت: رژیم صهیونیستی تلاش‌های زیادی کرده پای ما را به جنگ بکشاند که موفق نشده است. اجازه نخواهیم داد این رژیم به اهداف شوم خود در غزه و خارج از غزه برسد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب