دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 12:00
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

رشته مهندسی ژنتیک گیاهی، علمی بر پایه حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست

رشته مهندسی ژنتیک گیاهی، علمی بر پایه حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست
رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، یکی از شاخه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی و هدف آن به‌کارگرفتن اصول علم زراعت و ژنتیک در تولید مواد غذایی است.
کد خبر : 931839

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، یکی از شاخه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی بوده که بین رشته‌های گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارد و هدف آن به‌کارگرفتن اصول علم زراعت و ژنتیک در تولید مواد غذایی است.

به‌منظور شناخت بهتر و معرفی این رشته با محمد میرزایی‌حیدری دانش‌آموخته رشته کود‌های بیولوژیک از کشور انگلستان و دانشیار گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی و عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

آنا: درباره رشته تحصیلی خود و جذابیت‌های آن توضیح دهید.

میرزایی‌حیدری: امروزه کاربرد کود‌های شیمیایی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته که علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی، اثرات جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست و سلامتی انسان دارند. برای رهایی از این مشکلات و مدیریت حاصلخیزی خاک، حرکت به سمت کشاورزی پایدار توصیه می‌شود. یکی از ارکان اصلی در کشاورزی پایدار استفاده از کود‌های زیستی و دامی با هدف حذف یا کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی و افزایش باروری خاک است.

استفاده بهینه از منابع بیولوژیک نه تنها دارای اثرات مثبت بر خصوصیات خاک است؛ بلکه دارای جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مفید بوده و می‌تواند جایگزین مناسبی برای نهاده‌های شیمیایی باشد؛ بنابراین استفاده از کود‌های زیستی و انتخاب سازگارترین و کاراترین میکروارگانیسم‌ها با اقلیم منطقه می‌تواند در پایداری سیستم کشاورزی مفید واقع شود.

مشکلات زیست‌محیطی ناشی از کاربرد کود‌های شیمیایی، انرژی و هزینه‌های تولید و تأثیر سویی که بر چرخه زیستی و خود پایداری بوم نظام‌های زراعی دارند از یک‌سو و مسئله تأمین غذای کافی باکیفیت مناسب برای جمعیت روزافزون جهان از سویی دیگر تجدیدنظر در روش‌های افزایش تولید محصولات زراعی را ضروری ساخته است.

عملیات گسترده کشاورزی که عملکرد بالا را توجیه می‌کند به کاربرد گسترده کود‌های شیمیایی نیاز دارند که پرهزینه هستند و آلودگی محیط‌زیست را ایجاد می‌کنند؛ بنابراین به تازگی کشاورزی پایدار و استفاده از کود‌های بیولوژیک توجه زیادی را به خود جلب کرده و طرفداران زیادی در دانشگاه‌های دنیا پیدا کرده است.

آنا: آینده شغلی و گستره فعالیت این رشته را چگونه می‌بینید و به‌طور کل چه بازار کاری را برای این رشته می‌توان متصور بود؟

میرزایی‌حیدری: این رشته در گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی تعریف می‌شود، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) رشته‌های نزدیک به این رشته را داراست.

دانش‌آموخته رشته زراعت و اصلاح نباتات می‌تواند در سازمان‌ها و اداره‌های دولتی مرتبط جذب شود. ازجمله بخش‌های دولتی که دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند جذب شوند، می‌توان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ترویج و آموزش کشاورزی، مراکز خدمات کشاورزی در استان‌ها، بخش‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، برخی قسمت‌های سازمان حفظ نباتات را ذکر کرد.

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، یکی از شاخه‌های مجموعه مهندسی کشاورزی که بر پایه «به‌کارگیری اصول علوم زراعی و ژنتیک در تولید محصولات غذایی» استوار بوده؛ تمرکز این رشته بر حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست و بهره‌برداری مطلوب از نهاده‌های کشاورزی است. دانش‌آموختگان این رشته، به‌عنوان کارشناس، در عرصه‌های تولید زراعی و محیط‌های تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای، فعالیت می‌کنند.

رشته مهندسی ژنتیک گیاهی، علمی بر پایه حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، اکنون در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته، دانشجو می‌پذیرد. شرکت‌های خصوصی فعال در بخش کشاورزی نیز نیرو‌های خود را برای قسمت‌های فروش و بازاریابی محصولات، مشاور و کارشناس تولید و کارشناس بخش تحقیق و توسعه از بین فارغ‌التحصیلان رشته زراعت و اصلاح نباتات انتخاب کرده و دانش‌آموختگان گرایش اصلاح نباتات در آزمایشگاه‌های تشخیصی و بیوتکنولوژی نیز می‌توانند فعالیت کنند.

اگر نسبت به تأمین متخصصان جوان و خودکفایی کشور، دغدغه‌مند هستید از کار در مراکز تحقیقات، آزمایشگاه‌ها، مزرعه، گلخانه و باغ، لذت می‌برید، تفکر خلاق، ایده پرداز، تمایل به تأسیس مؤسسه و کار خصوصی و ورود به میدان تولید و رقابت دارید، طبیعت‌گرا، عاشق محیط‌زیست، اکولوژی، عاشق کار با سبزه، گل و گیاه و پرورش انواع گیاهان زراعی، دارویی و صنعتی ، صبور، مقاوم و با پشتکار نتیجه‌گرا هستید رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، به احتمال زیاد، انتخاب مناسب و لذت بخشی برای شما خواهد بود.

آنا: میزان نیاز جامعه و کشور در سال‌های آینده و دهه‌های آتی به این رشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

میرزایی‌حیدری: با توجه به افزایش مراکز تخصصی تحقیقاتی، آزمایشگاهی و تولیدی و پیری نیروی کار مراکز تخصصی تحقیقاتی، آزمایشگاهی و ادارات دولتی قطعاً دانش‌آموختگان این رشته فرصت جذب مناسبی خواهند داشت.

آنا: این رشته با کدام رشته‌ها یا تخصص‌های دانشگاهی ارتباط یا قرابت بیشتری دارد؟

میرزایی‌حیدری: این رشته با رشته‌هایی مانند زراعت و اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، ژنتیک گیاهی، آگرواکولوژی، تکنولوژی تولیدات گیاهی و ترویج و آموزش کشاورزی پایدار ارتباط بیشتری دارد.

آنا: چه دلیلی دارد که داوطلبان در انتخاب رشته چند رشته محدود و تکراری را در نظر دارند. این امر را ناشی از عدم شناخت از سایر رشته‌ها می‌دانید یا نکته دیگری در کار است؟

میرزایی‌حیدری: عدم شناخت از جذابیت‌ها و کاربرد‌ها و تنوع سایر رشته‌ها می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل باشد.

آنا: همان‌گونه که می‌دانید برخی رشته‌ها با وجود اهمیت و نیاز کشور با استقبال کمتری روبه‌رو می‌شوند. چه راهکاری را برای تشویق داوطلبان نسبت به انتخاب رشته‌های کمتر شناخته‌شده، اما پرکاربرد، درآمدساز و مورد نیاز جامعه دارید؟

میرزایی‌حیدری: باید با اعداد و ارقام و اطلاع‌رسانی مناسب و با توجه به افزایش مراکز تخصصی تحقیقاتی، آزمایشگاهی و تولیدی و پیری نیروی کار مراکز تخصصی تحقیقاتی، آزمایشگاهی و ادارات دولتی قطعاً دانش‌آموختگان این رشته فرصت جذب مناسبی خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب