دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1403 - 14:47

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل‌گیری جریان هستیم

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل‌گیری جریان هستیم
مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت با بیان اینکه در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد، تأکید کرد که در حوزه فرهنگی باید کار عمومی و همگانی صورت گیرد و اگر مردم وفاق کردند در نهایت جریان فرهنگی نهادینه خواهد شد.
کد خبر : 931812

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی و توجیهی دبیران و رابطان خبری و اطلاع‌رسانی برنامه‌های موضوعی چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت از استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان و همدان با حضور سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت، عزیز جاهد مدیر هماهنگی امور استان‌های مؤسسه امامت و مهدویت، افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، مسعود باغفلکی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی، فریبرز یوسفوند معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و بیژن اروجی معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با موضوع زیارت جامعه کبیره به میزبانی دانشگاه آزاد کرمانشاه برگزار شد.

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت در این نشست با بیان اینکه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه خیلی عالمانه زمان برگزاری آن را با ولادت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم تطبیق داده‌اند، اظهار کرد: تلاش‌ ما باید به گسترش فرهنگ امامت و مهدویت منجر و این گفتمان در متن زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی جاری شود.

جعفری با طرح این سؤال که فرهنگ امامت و مهدویت چیست؟ توضیح داد: دو ویژگی در این زمینه به نظرم می‌رسد که نسبت به سایر ویژگی‌ها از برجستگی بیشتری برخوردار است، نخست اینکه این فرهنگ یعنی انجام عمل صحیح و دوم اگر حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف در جمع ما بود چه چیزی را پیگیری می‌کرد که مشخص است ایشان دنبال عدالت، ریشه‌کنی ظلم، دفاع از مظلوم و بلند کردن پرچم توحید بود، بنابراین امروز عمل صحیح ما یعنی حرکت در مسیر اهداف امام مهدی عجل‌الله‌ تعالی فرجه‌الشریف.

وی عنوان کرد: ویژگی دوم فرهنگ امامت و مهدویت امیدآفرینی است و امروز دشمنان اسلام دنبال سیاه‌نمایی کشور ما، انقلاب اسلامی و عملکرد جمهوری اسلامی هستند، اما کاری که امروز مبتنی بر فرهنگ اسلامی و مهدویت باید انجام شود، ایجاد امید با کار و تلاش است؛ نه اینکه دست روی دست بگذاریم و زانوی غم بغل بگیریم و منتظر روزی باشیم که منجی عالم بشریت ظهور کند و ظلم را ریشه‌کن کند، بلکه باید آماده باشیم و این یعنی کار و تلاش و فعالیت در هر حوزه‌ای.

پرداختن به موضوعات فرهنگی اولویت مهم در دانشگاه آزاد است

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد یادآور شد: امروز دانشگاه آزاد به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی و دانشگاه حل مسئله مطرح است و مهم‌ترین کار ما در کنار تدریس و آموزش مطالب علمی و پژوهشی پرداختن به موضوعات و مسائل فرهنگی است.

جعفری تأکید کرد: برای اینکه این رسالت را به درستی انجام دهیم باید به فرهنگی تکیه کنیم که به ما امید می‌دهد و تهیج به کار و تلاش در این مسیر می‌کند، این نوع فرهنگ امروز موردنیاز جامعه است و باید به آن چنگ بزنیم و اگر می‌خواهیم اعمال ما در پیشگاه خداوند پذیرفته شود و رضایت خدا را کسب کنیم باید همه تلاش ما حرکت در مسیر امامت و مهدویت باشد.

وی متذکر شد: امروز مؤسسه علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مبتنی بر سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که روح این سند گسترش و تقویت روح معنویت در دانشگاه بوده، فعال شده و این مؤسسه شکل گرفت تا با مشارکت واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر استقرار و گسترش ارزش‌های دینی حرکت کند که لازمه آن همکاری همگانی است.

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل‌گیری جریان هستیم

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت تشریح کرد: در حوزه فرهنگی باید کار عمومی و همگانی صورت گیرد و اگر عموم مردم به این موضوع اهمیت دادند و وفاق کردند در نهایت جریان فرهنگی نهادینه خواهد شد، البته یک دست صدا ندارد و نباید به صورت صرف فقط معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها متولی این موضوع باشند، بلکه باید همه حوزه‌های مختلف از اداری، مالی، مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و سما در این مسیر همکاری کنند تا جریان فرهنگی استمرار یابد؛ در آن صورت نهادینه می‌شود و ارزش‌های مدنظر پیاده خواهد شد.

جعفری کرد: هرکدام از واحد‌های دانشگاهی در مؤسسه مهدویت سهم و نقشی ایفا می‌کنند، مقام معظم رهبری به امر هنر، زبان و ظرفیت هنر تاکید دارند و می‌فرمایند: «اگر می‌خواهید مفاهیم شما در جامعه ماندگار شود باید به سمت هنر بروید»، بر این اساس مؤسسه امامت و مهدویت به این سمت رفته تا با زبان هنر کار کند و هر ۳۱ واحد دانشگاه آزاد اسلامی مأموریت یافته‌اند تا هرکدام به‌گونه‌ای با زبان هنر در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت انجام وظیفه کنند.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با پیشینه‌ای اصیل و کهن موضوع شعر نبوی با نام معراج را انتخاب کرده و لازم است از تمام ظرفیت‌های استان کرمانشاه به‌خصوص دانشجویان و استادان در این جشنواره استفاده شود، البته این استان در گذشته و در جشنواره‌های قبلی خوش درخشیده، امیدوارم در این جشنواره نیز مانند همیشه سرآمد باشد.

نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی

مدیرعامل مؤسسه امامت و مهدویت به نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی اشاره کرد و گفت: هر برنامه‌ای که رسانه پشت آن باشد گسترش پیدا می‌کند، اما اگر رسانه نقش خود را ایفا نکرد برنامه در همان محیط خود محدود شده و تمام خواهد شد، بنابراین لازم است رابطان خبری در هر دانشگاه فعال و پویا باشند تا این جشنواره در میان عموم به خوبی معرفی شود و با جامعه ارتباط برقرار کند و مخاطبان خود را گسترش دهد تا تلاش‌های صورت گرفته هدر نرود.

جعفری مطرح کرد: دکتر طهرانچی در جشنواره امامت و مهدویت بر سه نکته تأکید کرده‌، نخست ظرفیت مخاطبان که باید با تلاش جمعی نسبت به سال گذشته سه برابر شود و از ۵۳ هزار نفر به ۱۵۰ هزار نفر برسد، دوم متصدیان کار فقط حوزه کارمندی نباشد، بلکه استادان و دانشجویان هم پای کار باشند و سوم بخشی از جشنواره را به زیارت جامعه کبیره اختصاص دهیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه هم اظهار کرد: برگزاری جشنواره امامت و مهدویت که از تدابیر دکتر طهرانچی است اقدام ارزشمندی است که در چند سال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی صورت می‌گیرد و خروجی بسیار خوبی نیز داشته و تمام ارکان دانشگاه را به‌عنوان رسالت فرهنگی و اسلامی با موضوع امامت و مهدویت مرتبط کرده است.

افشین غنی‌زاده تبیین کرد: با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه این جشنواره با موضوع معراج و شعر به زبان کردی و فارسی لازم است به زبان عربی هم با توجه به حضور دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه آزاد کرمانشاه مدنظر باشد تا از رونق بیشتری برخوردار شود.

جعفری: در حوزه فرهنگی یک دست صدا ندارد؛ نیازمند شکل‌گیری جریان هستیم

مدیر امور استان‌های مؤسسه امامت و مهدویت هم اظهار کرد: تاکنون سه دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری جمعی ما برگزار شده و لازم بود برای رفع نقاط ضعف احتمالی و تقویت نقاط قوت جلسه‌ای رودررو برگزار کنیم تا هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

عزیز جاهد توضیح داد: اردیبهشت‌ماه جلسات منطقه‌ای با حضور معاونان فرهنگی دانشجویی و مسئولان دبیرخانه‌ها در تهران و جلسه راهبران سایت برگزار شد و این حضور به دو منظور صورت گرفت، نخست مرور شرح وظایف و انتظارات از استادان و دوم ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط دبیران تخصصی و رابطان خبری.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب