دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

کنسرت‌نمایش امام خمینی (ره) در تالار وحدت روی صحنه می‌رود/ فرجام تملک محل اسکان امام در نوفل‌لوشاتو

کنسرت‌نمایش امام خمینی (ره) در تالار وحدت روی صحنه می‌رود  فرجام تملک محل اسکان امام در نوفل‌لوشاتو
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) از اجرای یک تئاتر با حضور ۱۳۰ بازیگر در ایام دهه فجر خبر داد.
کد خبر : 931784

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، نشست خبری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)  پیش از ظهر امروز در محل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) پس از بیان تاریخچه‌ای از شکل گیری این موسسه که در هفدهم شهریورماه سال ۱۳۶۷ با فرمان امام تشکیل شد افزود: بیش از سه دهه از عمر این موسسه گذشته است. در ۱۰ سال اول، فعالیت این موسسه گردآوری و حفظ و تنظیم آثار امام خمینی (ره) با شیوه‌های علمی مختلف بود. امروزه صد‌ها هزار سند در اختیار این موسسه است که برخی عادی و برخی محرمانه و سری هستند و آن بخشی که قبل انتشار بوده منتشر شده که اصلی ترین آنها صحیفه امام است.

وی اظهار کرد: در مرحله دوم، به سمت گردآوری خاطرات یاران امام در قالب تاریخ شفاهی رفتیم. بیش از پانزده هزار ساعت نوار و فیلم وجود دارد که بخشی از آنها هم منتشر شده است. مجموعه عظیم موسوعه امام خمینی (ره) هم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. تاکنون بیش از ۱۲۰۰عنوان‌کتاب با آثار و زندگی و سیره محوریت امام خمینی (ره) در حوزه‌های عمومی و تخصصی منتشر کرده است.

 تغییر رویکرد به سمت برنامه‌های ترویجی و فرهنگی

کمساری عنوان‌کرد: در دهه سوم، موسسه به سمت کار‌های ترویجی حرکت کردیم. نمونه آن ایجاد پرتال امام خمینی (ره) است که سایت جامعی است که همه آرا و اندیشه‌های امام را منتشر می‌کند. سایت خبرگزاری جماران و انتشار مجله در حوزه کودک و نوجوان را داشتیم برگزاری جشنواره‌ها و حضور در نمایشگاه‌های معتبر و اصلی کشور و تولیدات هنری هم در این زمینه قابل ذکر است. در این دوره از سه سال و اندی پیش ما رویکرد خودمان را از حوزه پژوهشی به سمت حوزه فرهنگی و ترویجی تقویت کرده ایم و با حفظ کارکرد‌های پژوهشی، این مباحث ترویجی را شتاب داده ایم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) افزود: در فضای مجازی ۱۴صفحه و کانال داریم و خبرگزاری جماران هم با جدیت و روش‌های جذاب کار خودش را دنبال می‌کند. فردا مراسم رونمایی از نسخه سایت جماران را با تاکید بر داشت. برنامه‌ای را در شبکه یک سیما داشتیم با عنوان «جماران» که یک تجربه همکاری موفق با تلویزیون بود که در قالب بیان خاطره شفاهی تولید شد و یک سال روی آنتن بود و ان شاالله سری جدید آن هم در حال برنامه‌ریزی است.

برگزاری هفته‌های فرهنگی با محوریت شخصیت امام خمینی (ره)

کمساری گفت: قالب جدیدی را تحت عنوان هفته‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور برگزار کرده ایم. این برنامه دوسال پیش از زادگاه امام در خمین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» را آغاز کردیم. در این هفته، برنامه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی با محوریت نام و یاد امام خمینی و در قالب یک بسته فرهنگی متنوع مثل نمایش فیلم، شب شعر و برنامه‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شد. علاوه بر این ها، برنامه‌های رفاهی و اجتماعی مثل ویزیت رایگان بیماران محروم، داروخانه‌های سیار و توزیع غذای گرم و... هم داریم که البته این برنامه‌ها با همکاری مستقیم نهاد‌های مرتبط رقم می‌خورد.

وی افزود: در امتداد همین برنامه ها، سومین هفته فرهنگی خمین دی ماه امسال و اولین هفته فرهنگی امام خمینی اصفهان در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. در صورت همکاری نهاد‌هایی مثل استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان برگزاری این هفته فرهنگی در سایر نقاط کشور و حتی خارج از ایران وجود دارد.سال گذشته ۱۵ هزار دانش آموز از برنامه‌های هفته فرهنگی خمین بازدید کردند. بیشترین تأکید ما بر نسل جوان است. به هر حال ۳۶ ساله‌های ما امام را ندیده اند و لذا خیلی مهم است که ما بتوانیم یک تصویر درست، سانسور نشده و غیر کاریکاتوری از امام عرضه کنیم و تلاش داریم به آن سمت حرکت کنیم.

کمساری در توضیح تولیدات فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز عنوان کرد: سال گذشته مستند «دلیل آفتاب» را درباره پاسخگویی به شبهات مربوط به آغاز جنگ داشتیم. این مستند به شکلی بی طرفانه به این شبهه و به نوعی اتهام که نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی (ره) با تصمیم‌هایی که داشتند آغازگر جنگ بودند پاسخ بدهند. مستند «دلیل آفتاب» تاکنون اکران‌های خصوصی داشت که قرار است از تلویزیون پخش شود.

وی تاکید کرد: با حمایت از تولید این مستند‌ها ثابت کرده ایم که ما خودمان را موظف به پاسخگویی می‌دانیم و نمی‌گوییم که هیچ کس حق پرسش ندارد.

کمساری اظهار کرد: در مستند دیگری که موسسه تولید کرده، شبهه «نقش دولت‌های بیگانه در شکل گیری انقلاب اسلامی» که سال هاست در رسانه‌های فارسی زبان و محافل سلطنت طلب طرح می‌شود را بررسی کرده ایم. پاسخگویی به این ادعا و ماجرای بزرگنمایی شده کنفرانس «گوادلوپ» از زبان کارشان تاریخ و علوم سیاسی رقم خواهد خورد. مستند دیگری هم با عنوان «امام و مردم» در حال تولید است.

اجرای کنسرت‌نمایش «امام مردم» در دهه فجر 

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: کار دیگری که با حمایت این موسسه در حال انجام است اجرای یک تئاتر فاخر با محوریت شخصیت بنیانگذار امام‌ خمینی (ره) است. به نظر می رسد بعد از درگذشت امام، و در طول این ۳۶سال هنوز  یک اثر نمایشی قابل توجه برای امام خمینی(ره) ساخته نشده است. تئاتر هنری است که به واسطه ایجاد ارتباط حسی با مخاطب تأثیرگذاری بیشتر و ماندگاری  دارد.

وی افزود: برای ما مهم بود کسی که می خواهد این کار را بنویسد و کارگردانی کند ارتباط فکری و مفهومی با سوژه هم داشته باشد. آقای علیرضا محمدی که کارمندان تئاتر و مستندساز هستند و پیش از این تئاتر عاشورایی « سنگ صبور» را روی صحنه برده بودند، کارگردانی این تئاتر را بر عهده دارند.

کمساری عنوان‌کرد: این  کنسرت نمایش که حدود ۱۳۰ بازیگر اصلی و فرعی دارد و با طراحی دکور و چهره پردازی و نورپردازی ویژه ای همراه است قرار است در بهمن ماه و در ایام دهه فجر در تالار وحدت روی صحنه برود. این تئاتر که نام اولیه آن«امام مردم» است ، موسیقی محوربوده و با حضور گروه ارکستر و یک خواننده توانمند روی صحنه می رود.

فردا به مناسب سی و ششمین سالگرد تأسیس موسسه مراسمی را داریم که در آن  مدیران موسسه و شعبات قم، مشهد، خمین و نجف و تعدادی از وزرا و مدیران فرهنگی در ان حضور دارند. در این مراسم، از نسخه  جدید پرتال امام‌خمینی (ره)، سایت «دلیل» و نرم‌افزار هوشمند‌سازی آرشیوها رونمایی می‌شود. سایت «دلیل» به منظور پاسخگویی به شبهات و راستی‌آزمایی برخی ادعاها راه اندازی شده است. 

 کمساری درباره بودجه موسسه هم گفت: بودجه امسال موسسه نسبت به پارسال مقداری بیشتر شده و فعالیت‌های فرهنگی فعالیت‌های هزینه‌بری است و مذاکراتی با یک بانک و گروه مالی انجام شده است. مجموع بودجه سالانه موسسه را ۱۸۰ میلیارد تومان است، مجموعه‌ای را در قم ایجاد کردیم که به زودی راه‌اندازی می‌شود و در اختیار مردم و جوانان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: ما نهاد تخصصی درباره امام (ره) هستیم و تکالیف دستگاه‌ها طبق قانون در خصوص ترویج و نشر آثار امام (ره) مشخص شده، اما در این میان انتظار بیشتری از رسانه ملی از این حیث وجود دارد.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا که از او درخصوص در خصوص تملک خانه حضرت امام (ره) در نوفل لوشاتو، گفت: ملک خریداری شده و در اختیار ماست و بعد از جریانات اخیر در ایران، شهرداری (پاریس) اجازه فعالیت در ملک را نداده است، اما ملک در اختیار است. ممکن است ممنوعیت و محدودیت ایجاد کنند که به دلیل روابط دو کشور است اما ملک در اختیار قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: امام خمینی (ره)
ارسال نظر
قالیشویی ادیب