دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1403 - 13:21

زیارت جامعه کبیره پلی به‌سوی هم‌صدایی با عشق در جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی

زیارت جامعه کبیره پلی به‌سوی هم‌صدایی با عشق در جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی
معاون دانشگاه آزاد بجنورد گفت: زیارت جامعه کبیره، پلی به‌سوی هم‌صدایی با آوای عشق در چهارمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های نبوی بوده که می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان در خلق آثار جدید در زمینه موسیقی و هنر‌های مذهبی باشد.
کد خبر : 931774

جواد عبدی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره نقش زیارت جامعه کبیره در چهارمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های نبوی اظهار کرد: در این جشنواره، زیارت جامعه کبیره به‌عنوان یکی از متون مهم زیارتی و فرهنگی، می‌تواند نقش کلیدی در ایجاد فضایی معنوی و ارتقای سطح آگاهی دینی و فرهنگی شرکت‌کنندگان و مخاطبان ایفا کند.

وی با بیان اینکه ترویج معارف اهل‌بیت (ع) یکی از اهداف این همراهی است، افزود: زیارت جامعه کبیره به‌طور خاص، ویژگی‌ها و فضائل اهل‌بیت(ع) را بیان می‌کند. این زیارت با بیان صفات و ویژگی‌های امامان معصوم، به تبیین مقام و منزلت آنان در نظام اعتقادی شیعه می‌پردازد.

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی از سری برنامه‌های چهارمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: در چهارمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های نبوی، می‌توان با برگزاری پیش رویداد‌های جذاب به بررسی این معارف پرداخت. هنرمندان می‌توانند با الهام از مضامین این زیارت، آثار موسیقیایی و نوا‌های مذهبی خود را خلق کرده و به‌این‌ترتیب، معارف اهل‌بیت (ع) را به مخاطبان معرفی کنند. زیارت جامعه کبیره می‌تواند به‌عنوان متن معنوی، فضایی روحانی در جشنواره ایجاد کند. قرار دادن بخش ویژه ادعیه‌خوانی این دعای ارزشمند در تقویت ارتباط افراد با اهل‌بیت (ع) و احساس نزدیکی به خداوند مؤثر است.

عبدی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره، پلی به‌سوی هم‌صدایی با آوای عشق در چهارمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های نبوی است، گفت: زیارت جامعه کبیره می‌تواند الهام‌بخش هنرمندان در خلق آثار جدید در زمینه موسیقی و هنر‌های مذهبی باشد. سایر هنرمندان می‌توانند با استفاده از مضامین این زیارت، آثار خود را در قالب نوا‌ها و ملودی‌های جدید ارائه دهند. این عمل نه‌ تنها به غنای فرهنگی جشنواره کمک می‌کند؛ بلکه می‌تواند به احیای هنر‌های مذهبی و سنتی در جامعه نیز منجر شود.

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد زیارت جامعه کبیره به‌عنوان متن مشترک میان شیعیان، می‌تواند به تقویت همبستگی و اتحاد در جامعه کمک کرده؛ برگزاری برنامه‌هایی همانند جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی که به این زیارت اختصاص دارد، می‌تواند افراد با گرایش‌ها و سلایق مختلف را گرد هم آورد و احساس همبستگی و همکاری را میان آنان تقویت کند.

عبدی مطرح کرد: در این جشنواره، می‌توان به تولید محتوا و آثار هنری بر مبنای زیارت جامعه کبیره پرداخت. این آثار می‌تواند شامل ادعیه‌خوانی باشد که به‌طور خاص به مضامین این زیارت پرداخته و به‌عنوان منابع آموزشی در مراکز فرهنگی مورد استفاده قرار گیرند و نسل جوان را با ارزش‌های اسلامی آشنا کنند.

رئیس دبیرخانه جشنواره آوا‌ها و نوا‌های نبوی بیان کرد: زیارت جامعه کبیره در چهارمین جشنواره ملی آوا‌ها و نوا‌های نبوی، منبع غنی از معارف دینی و فرهنگی است که نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اسلامی و ارتقای سطح آگاهی دینی و معنوی جامعه خواهد داشت. با بهره‌گیری از این زیارت در برنامه‌های جشنواره، می‌توان به تقویت هویت دینی و فرهنگی جامعه کمک و نسل‌های جدید را با معارف ائمه (ع) و ارزش‌های اسلامی آشنا کرد. امید است که این جشنواره با محور زیارت جامعه کبیره، به رویداد مؤثر و ماندگار در تاریخ فرهنگ و هنر اسلامی تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب