دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خسروپناه:

نقشه راه سند تحول بنیادین عملیاتی و راهبردی است/ آموزش سرمایه تولید می‌کند

نقشه راه سند تحول بنیادین عملیاتی و راهبردی است  آموزش سرمایه تولید می‌کند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: نقشه راه این سند تدوین شد که کاملا عملیاتی و راهبردی است.
کد خبر : 931768

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ‌حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی  در برنامه جریان که از شبکه یک سیما پخش شد، ضمن تبریک اعیاد ربیع و شروع سال تحصیلی جدید و خداقوت به مدیران، دانش‌آموزان، مسئولان وزارت آموزش و پرورش که مسئولیت سنگین روی دوششان است، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره ۴۰ ساله توجه جدی به آموزش و پرورش داشته است. در این شورا در کنار ستادها، ستاد تخصصی تعلیم و تربیت نیز وجود دارد و این ستاد به مسائل آموزش و پرورش می‌پردازد. نقش وزیر و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در ستاد، نقش جدی است.

وی افزود: در دوره جدید شورا نیز اولویت، آموزش و پرورش است در دوسال اخیر عمده مصوبات در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر به تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشیم و دانش‌آموزان خوب درس بخوانند، آینده درخشانی خواهند داشت؛ بنابراین اولویت و اولیت شورا آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و معلمان است. هر چند خیلی کار داریم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، هم به این خاطر تصویب شده است.

خسروپناه درباره مهمترین سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: سال ۸۹ این سند مطرح شد، در سال ۹۰ تصویب شد، این سند بخش‌های مختلف راهبردها، ارزش‌ها و چشم‌اندازی، اهداف و راهکار‌ها دارد، در پایان هم چارچوب نهادی را عنوان کرده است.

وی با اشاره به برخی کلید واژه‌ها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی از کلید واژه‌ها، به تعلیم و تربیت توجه شده است، برخی از مدیران در مدارس تیزهوشان دغدغه‌شان تعلیم است که بتوانند مدال بیاورند و امتیاز علمی کسب کنند، اما اگر در کنار تعلیم، تربیت نباشد دانش‌آموزان آسیب می‌بینند.

توجه به خلاقیت در مدارس

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ویژگی دیگر سند خلاقیت است، گمان نکنیم که تعلیم و تربیت کافی است. قبلا به موضوعات توجه نمی‌کردند، دانش آموزان درگیر کنکور و تست‌زنی بودند و حافظه‌محور حاکم بود و آموزش مبتنی بر حکمت نبود. در حالی که محققان برای تدوین کتاب‌های درسی زحمات زیادی را متحمل شده‌اند، این در حالی است که در سند به خلاقیت اشاره شده است و تست‌زنی خلاقیت را تقویت نمی‌کرد با تغییراتی که در شیوه پذیرش دانشجو ایجاد شده امیدواریم که خلاقیت نیز در مدارس رشد پیدا کند.

خسروپناه گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به معلم‌مربی نیز اشاره شده است، یعنی معلم، هم معلم و هم مربی و هم خلاقیت‌ساز است. در دولت شهید رئیسی پژوهش‌سرا‌ها رشد خوبی پیدا کرده‌اند، دولت جدید بر پژوهش‌سرا تأکید دارد چراکه باعث رشد خلاقیت می‌شود. خانواده‌محوری یکی دیگر از تأکیدات سند تحول است، بر این اساس ارتباط اولیا با مدرسه برای رشد دانش آموزان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در سند همچنین به مشارکت دانش‌آموزان و معلمان در اجرایی‌سازی سند تاکید شده است چراکه الگوی حکمرانی ما، حکمرانی مردمی است در آموزش و پرورش باید خود معلمان نقش داشته باشند. در رویداد «الف‌تا» نشان داده شد که معلم‌های قهرمان کار‌های ناممکن را ممکن کردند. ارتقای کمیت و کیفیت با مشارکت معلمان اولیا و دانش آموزان امکان پذیر است.

خسروپناه درباره افت تحصیلی دانشجویان و معدل پایین دانش آموزان گفت: عدم اقبال دانش آموزان به درس در نمره‌ها و معدل‌گیری دیده می‌شود در صورتی که معلول این نقیصه، عدم علقه و اقبال دانش آموزان نیست. همه می‌دانیم اقبال به دانشگاه در جوانان بالاست ولی وقتی نمره درسی نقش در پذیرش در دانشگاه ندارد و فقط کنکور نقش دارد، آیا دانش آموز برای درس وقت می‌گذارد؟ از موسسات تست‌زنی استفاده می‌کنند به معلم و کتاب بها نمی‌دهند و تست‌زنی یاد می‌گیرد و این در حالی است که فهم عمیق از پاسخ و فرآیند پاسخ را به دست نیاورده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بسیاری از استادان گله دارند که سطح سواد دانشجویان سال به سال کاهش پیدا می‌کند، این کاستی نشان می‌دهد که این ساختار ایراد دارد. مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تاثیر مستقیم معدل در کنکور در دو سال اخیر اجرایی شد؛ اما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همراهی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد، قبلا میانگین معدل دانش‌آموزان ۹ بود بعد از اجرایی شدن مصوبه به ۱۰ رسید و هم اکنون به ۱۱ رسیده است. اگر از این مصوبه حمایت لازم صورت گیرد با انجام اصلاحاتی، می‌توانیم شاهد نتایج خوبی باشیم.

وی درباره نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی این سند را سال ۹۰ مصوب کرد، طبق سند باید نقشه راه نوشته می‌شد از آن زمان تاکنون به بهانه‌های مختلف این نقشه راه نوشته نشد. تا اینکه در دولت قبل تهیه و تصویب شد. دغدغه وزیر جدید هم این است که این سند اجرایی شود.

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کاملا راهبردی و عملیاتی است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این "نقشه راه" به چند خوشه پرداخته است که هر یک زیرنظاماتی دارد. این خوشه‌ها شامل نظام راهبری مدیریت، برنامه درسی، تامین فضا و فناوری، نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی، پژوهش و ارزشیابی و تامین منابع است. گاهی مسئولان در مسائل منابع مالی را مورد تاکید قرار می‌دهند در حالی که در این نقشه راه آخرین موضوع تامین منابع مالی است بنابراین نقشه راه کاملا راهبردی و عملیاتی است.

خسروپناه درباره نقش آفرینی معلمان و دانش آموزان در رویداد «الف‌تا» گفت: دومین رویداد الف‌تا اخیرا از سوی وزارت آموزش و پرورش اجرایی شد. بازدید تفصیلی از غرفه‌های نمایشگاه این رویداد داشتیم. وزیر آموزش و پرورش وقت مفصلی گذاشتند و از این برنامه تقدیر و تکریم کردند نکته جالب این رویداد این بود که برندگان رویداد اول مجریان رویداد دوم بودند.

برای افزایش خلاقیت باید پژوهش‌سرا‌ها رشد پیدا کند

وی اضافه کرد: کار‌هایی را دیدم که به وجد آمدم و اعجاب‌آمیز بود. دولتمردان باید به این مدیران مدال بدهند. مثلا یک دبستان کار پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی انجام دادند که کار یک مدیر موفق بود. معلم ریاضی مفاهیم انتزاعی ریاضی انضمامی کرده بود تا برای بچه‌ها ملموس باشد. برای افزایش خلاقیت باید پژوهشسرا‌ها رشد پیدا کند. هر چه پژوهش‌سرا رشد کمی و کیفی پیدا کنند خلاقیت افزایش پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این سند به هویت ایرانی اسلامی تاکید شده است. وطن دوستی، امیدواری و مسئولیت پذیری مورد تاکید است. اگر بچه‌ها در کنار تعلیم و تربیت‌پذیری، به خلاقیت و پژوهش بپردازند مسئولیت‌پذیر می‌شوند. این بچه‌ها وقتی میدان داشته باشند رتبه سوم جهان می‌شوند.

خسروپناه گفت: دولتمردان به آموزش بودجه بیشتری دهند، نگویند این وزارت خانه پرهزینه است، چون آموزش سرمایه تولید می‌کند و سرمایه بیشتری شکل می‌گیرد. کار‌های ارزشمند مدیران و معلمان نیز باید تجربه نگاری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب