دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فهرست رسمی دارویی کشور راهبردی مهم در حکمرانی نظام سلامت است

فهرست رسمی دارویی کشور راهبردی مهم در حکمرانی نظام سلامت است
دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست رسمی دارویی کشور، فهرست رسمی دارویی کشور را راهبردی مهم در حکمرانی نظام سلامت و دارو بیان کرد.
کد خبر : 931744

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نازیلا یوسفی دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست رسمی دارویی کشور گفت: هدف غایی نظام سلامت در هر کشور، ارتقای سطح سلامت جامعه است. این هدف اصلی در مدل مفهومی سازمان جهانی بهداشت، با دو هدف فرعی پاسخگویی مناسب به نیاز‌های درمانی و غیردرمانی بیماران و مشارکت عادلانه در هزینه‌ها محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران با سرانه درآمد ملی متوسط، از نظر سلامت و امید زندگی در جایگاهی بسیار بالاتر از کشور‌های با درآمد مشابه قرار دارد، افزود: این موضوع از طرفی، مرهون توجه به پیشگیری در شبکه سلامت و از طرفی مرهون نظام ژنریک دارویی و فهرست دارویی کشور است که دسترسی به داروی با کیفیت و با قیمتی قابل استطاعت را فراهم کرده است.

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست رسمی دارویی کشور اظهار کرد: اگرچه گروهی معتقدند که وظیفه دولت‌ها تا مرحله تأمین داروی با کیفیت در کشور است؛ اما نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، دسترسی کامل به دارو در کشور، دسترسی جغرافیایی مناسب و هزینه متناسب با توان خرید مردم را برای بهره مندی مردم از دارو و خدمات دارویی بر خود فرض می‌داند.

وی تصریح کرد: نظام نوین دارویی کشور بعد از انقلاب اسلامی، علاوه بر سطح سلامت در کشور، به نحوه توزیع عادلانه‌ی آن نیز توجه ویژه داشته و سعی کرده است در تمام مراحل زنجیره تأمین دارو یعنی انتخاب درست دارو‌ها در زنجیره تأمین، تهیه، تدارک، توزیع مناسب آنها و در نهایت تجویز و مصرف منطقی دارو، راهبرد‌های لازم برای حکمرانی در راستای ارتقای عادلانه سلامت را تعبیه کند.

به گفته یوسفی، فهرست رسمی دارویی در سطح ملی، یکی از این راهبرد‌ها است که در اسناد بالادستی مورد تاکید قرار گرفته است. این راهبرد، با انتخاب دارو‌ها بر اساس مزیت‌های درمانی و هزینه اثربخشی، اولین اقدام در مدیریت مناسب زنجیره تأمین دارو در کشور بوده و ابزار مهمی برای افزایش کارایی نظام دارویی کشور و ایجاد دسترسی عادلانه به دارو‌های با کیفیت است.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو
ارسال نظر
قالیشویی ادیب