دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای بازگشایی مدارس سما

برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای بازگشایی مدارس سما
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نکاتی درباره بازگشایی مدارس سما در کشور و نحوه تعامل معلمان و دانش‌آموزان در سال جدید ارائه کرد.
کد خبر : 931737

یه گزارش خبرگزاری آنا، «محمد علی نادی»، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی درباره زمان بازگشایی مدارس سما در سال تحصیلی جدید اعلام کرد: زمان و قانون شروع بازگشایی مدارس سما بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. البته معمولا ما در دوره پیش دبستان و دوره ابتدایی و به خصوص پایه اول کمی زودتر از تاریخی که آموزش پرورش برای آغاز سال تحصیلی اعلام می‌کند فرایند آماده‌سازی کودکان را آغاز می‌کنیم.

نادی در پاسخ به این سوال که مدارس سما در فصل تابستان چه فعالیت‌هایی داشتند اظهار کرد: مدارس سما به طور کامل در تابستان تعطیل نشدند و از خرداد ماه که کلاس‌ها تمام شد، پایگاه تابستانی مدارس فعالیت خود را آغاز کرد و کلاس‌های فوق برنامه آغاز شد که در آن آموزش‌هایی در حوزه‌های مختلف به دانش‌آموزان ارائه می‌شد.

وی درباره آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید گفت: به لطف خدا امسال توانستیم پروژه آماده‌سازی فضا‌ها در مدارس را با موفقیت پیش از آغاز سال تحصیلی جدید انجام دهیم. این آماده‌سازی شامل رنگ آمیزی، خرید وسایل جدید و بروز رسانی سیستم‌ها بود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با نحوه آگاهی والدین کودکان پایه اول از شرایط حساس کودکان این مقطع گفت: در ارتباط با پایه اول و پیش دبستان جلساتی با خانواده‌ها برگزار شد و نکات و توصیه‌هایی به خانواده‌ها در خصوص ورود این دانش‌آموزان ارائه شد. چراکه کودکان پایه اول دبستان که پیش دبستانی در مراکز دیگری بودند و قرار است امسال به مراکز ما برای تحصیل بیایند ممکن است به دلیل تغییر مکان و جدا شدن از خانواده نسبت به دیگر کودکان کمی اضطراب و استرس داشته باشند به همین دلیل با والدین صحبت کردیم تا کودکان خود را با آرامش به مدرسه بسپارند. 

وی در رابطه با نحوه ثبت نام کودکان مقطع اول دبستان اظهار کرد: اتفاقی دیگر هم که امسال رخ داد این بود که کودکان مقطع اول دبستان را با بررسی بیشتری و بدون توجه به این که دانش‌آموزی که متقاضی ثبت نام در سما است متعلق به اعضای خانواده دانشگاه است یا خیر در مدارس ثبت نام کردیم و سعی شد مسئله استعداد کودکان مورد اولویت و بررسی قرار گیرد. خصوصاً سعی شد ویژه خانواده‌ها با ددقت بیشتری بررسی شود البته همچنان با نقطه ایده آل خیلی فاصله داریم. 

معلمان مدارس را به محیطی آرام و شاد تبدیل کنند

نادی در توصیه به معلمان و والدین گفت: توصیه‌ام بیشتر به همکار خودم و والدین است تا دانش‌آموزان. دانش‌آموزان نور چشم و آینده مملکت هستند. من آنها را به ذخایر تشبیه می‌کنم چراکه آنها اگر خوب شناسایی شوند و پرورش داده شوند می‌توانند آینده کشور را تضمین کنند.

در ارتباط با معلمان توصیه‌ای که دارم این است که مدرسه رو به یک محیط آرام و شاد و دوست داشتنی برای کودکان تبدیل کنند به طوری که کودکان وقتی به عنوان فراگیر وارده مدرسه می‌شوند احساس مثبت و هیجان‌های مثبت و نکات مثبت از سمت مدرسه و معلم‌های خود دریافت کنند و تمایلی به ترک مدرسه نداشته باشند.

وی در رابطه با این موضوع که معلمان از چه کار‌هایی می‌توانند برای جذب دانش آموزان به سمت درس و مدرسه استفاده کنند، گفت: جذب دانش‌آموزان به مدرسه از طریق روش‌هایی که معلم استفاده می‌کند، محتواهایی که او طراحی می‌کند و شکل ارائه آموزش و نحوه تعامل او با کودکان و خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به روش تدریس معلمان گفت: تعریفی که ما از مدرسه داریم و تعریفی که از تعلیم تربیت می‌کنیم واقعاً با تعریف گذشته متفاوت شده است چراکه ما در سال ۲۰۲۴ زندگی می‌کنیم و اتفاقات اطراف ما بسیار در حوزه آموزش موثر هستند. فناوری و هوش مصنوعی با قدرت در اطرافمان پیشرفت و تاخت و تاز می‌کند و اگر غفلت کنیم عقب می‌مانیم. در عرصه تعلیم و تربیت معلم‌های ما اگر بر اساس تفکر قدیمی و الگو‌ها و روش‌های تعلیم و تربیت قدیمی بخواهندکار کنند، عملا ارتباطشان با دانش‌آموز‌ها را از دست می‌دهند و با دانش‌آموز‌ها ارتباط قلبی و دلی و فکری و ذهنی نخواهند داشت.

وی در این باره افزود: بنابراین کنار آموزش‌هایی که داریم توصیه‌ام به معلمین این است که هوش مصنوعی را بشناسند و خیلی در این زمینه‌ها به روز باشند و سعی کنند به صورت مدون و مستمر مطالعه داشته باشند. ویژگی‌های هر گروه سنی که قرار است با آنها کار کنند را خیلی خوب بشناسند و سعی کنند به صورت مداوم خود را به روز نگه دارند.

والدین به مدارس اعتماد کنند

توصیه نادی به والدین این بود که در مسائل تعلیم و تربیت مداخله نکنند. او در این باره اظهار کرد: تعلیم و تربیت یک حوزه تخصصی است. شما اگر ناراحتی در بدنتان احساس کنید به پزشک متخصص آن حوزه مراجعه می‌کنید بنابراین حوزه تعلیم و تربیت هم حوزه تخصصی است و ما نباید در این حوزه تخصصی دخالت کنیم. قطعا برخی مداخله‌های والدین از روی دلسوزی است، اما این مداخله‌ها ممکن است مداخله‌های تربیتی دقیق و درستی نباشد و تأثیر بزرگی روی عملکرد مدارس بگذارند؛ بنابراین توصیم به پدر مادر‌ها این است که به تصمیم‌هایی که در روش‌های اداره مدرسه، مدیریت مدرسه، معلم مدرسه رخ می‌دهد، اعتماد کنند و تلاش کنند که مطالبه خدمات خوب از مدرسه داشته باشند. 

وی در این باره افزود: در تلاش هستیم فرایند‌ها رو اصلاح کنیم و به جای استفاده از معلم‌های برند، در تلاشیم فرایند‌ها را استاندارد کنیم. مدرسه فضایی است که قداست دارد و به قداست هم باید احترام بگذاریم و تمامی افرادی که داخل این محیط هستند هم قابل احترام هستند.

نادی درباره آموزش مسئولان سرویس مدارس بیان کرد: در حال اصلاح کل زیست بوم تعلیم و تربیت هستیم. ما حتی برای کسانی که به عنوان راننده سرویس قرار است کودکان را از مدرسه به خانه بازگردانند نیز دوره‌هایی را برگزار کردیم و برای آنها گواهی صادر کردیم.

وی درباره جزییات این طرح افزود: راننده‌های سرویس بخش مهمی از تربیت کودکان را بر عهده دارند؛ بنابراین به آنها آموزش دادیم در حین رانندگی به نکات ایمنی توجه کنند، حواس آنها به آهنگی که پخش می‌کنند باشد و در حین رانندگی از گوشی همراه خود استفاده نکنند تا کودکان از آن‌ها در زندگی الگو بگیرند.

نادی در پایان اظهار کرد: توصیه من به تمام افراد و ارکانی که با ما در حال فعالیت هستند این است که ما باید بتوانیم امانت‌هایی که در اختیار ما هستند را به بهترین شکل ممکن تربیت کنیم، آن‌ها را رشد دهیم و به گونه‌ای آن‌ها را به جامعه بازگردانیم که بتوانند در آینده موفق شوند و فردی تاثیرگذار در جامعه باشند.

انتهای پیام/

پرستو توکلی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب