دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1403 - 00:02

اصرار گروسی برای دیدار با پزشکیان؛ دستکاری مؤلفه‌های سیاسی به‌جای حل دغدغه‌های فنی؟

اصرار گروسی برای دیدار با پزشکیان؛ دستکاری مؤلفه‌های سیاسی به‌جای حل دغدغه‌های فنی؟
از اصرار مدیرکل آژانس بین‌المللی برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان این گونه استنباط می‌شود که او با پیروی از یک فرمول قدیمی و البته نادرست، حل مسائل فنی میان تهران و آژانس را به تعاملات سیاسی گره زده است.
کد خبر : 931692

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین مواضع خود، ضمن ابراز نگرانی مجدد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از مقام‌های کشورمان خواست تا بیانیه مشترک با آژانس را اجرا کنند. او برای دیدار هرچه زودتر با رئیس‌جمهور جدید ایران نیز تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (آبان ماه امسال) ابراز تمایل کرده است. 

تعامل فنی یا حتی سیاسی با ایران قواعدی دارد که حداقل رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به آن بی بهره است

این چندمین بار است که گروسی خواستار ملاقات با دکتر پزشکیان می‌شود. به نظر می‌رسد گروسی قصد دارد جهت رسیدن به هدفی که همواره در تقابل مطلق با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به دنبال آن بوده، به جای حل دغدغه‌های فنی جمهوری اسلامی ایران به دستکاری مولفه‌های سیاسی روی آورد! این فرمول نادرست از ابتدا محکوم به شکست بوده و در آینده سرنوشت مشابهی دارد.

واقعیت امر این است که تعامل فنی یا حتی سیاسی با ایران قواعدی دارد که حداقل رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به آن بی بهره است! گروسی از ایران خواسته است تا نسبت به توافقات سفر قبلی وی به تهران پایبند باشد، بدون آنکه کمترین اقدامی در خصوص تسریع عادی‌سازی پرونده موسوم به موارد ادعایی علیه کشورمان صورت دهد. 

به عبارتی صریح‌تر، گروسی خواستار پایبندی یک‌طرفه تهران به توافقی شده که وی و آژانس به صورت مطلق آن را زیرپا گذاشته و عزمی نیز جهت اجرایی ساختن آن ندارند.

 گویا گروسی نقش مخرب و غیرسازنده خود و آژانس را در روند مذاکرات احیای برجام فراموش کرده است: جایی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای عامل پیشبرد مذاکرات، با پررنگ سازی موارد ادعایی (آن هم بر اساس گزاره‌هایی تبلیغاتی و غیرحقوقی)، این مذاکرات را به سوی توقف و ناکامی سوق داد. 

ایران پیش‌شرط مختومه شدن پرونده موسوم به «موارد ادعایی» را با لابی‌گری‌های سیاسی آژانس یا ارسال چراغ سبز‌های غیرواقعی کنار نخواهد گذاشت

اکنون گروسی به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا حل مسائل فنی میان تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گروی دیدار وی با رئیس‌جمهور کشورمان و تعاملات سیاسی آژانس و دولت چهاردهم خواهد بود.

 باید روی این مسئله تاکید کرد که مختومه شدن پرونده ضد ایرانی موسوم به موارد ادعایی، همچنان یکی از اصلی‌ترین پیش‌شرط‌ها در هرگونه تعامل با آژانس خواهد بود. این قاعده با لابی‌گری‌های سیاسی یا ارسال چراغ سبز‌های غیرواقعی در رسانه‌های غربی به ایران نفی یا حتی تلطیف نخواهد شد.

 در صورتی که گروسی به نقش خود در رفع دغدغه‌های ایران عمل نکند (که متاسفانه تاکنون این گونه بوده است)، قطعا هیچ گونه نشانه‌ای از پایبندی ایران نسبت به تعهدات فراپادمانی مطرح شده در سند برجام مشاهده نخواهد کرد. این همان پیام مهمی است که انتظار می‌رود رئیس‌جمهور محترم کشورمان در هرگونه دیدار یا ملاقات احتمالی با رافائل گروسی آن را به مدیرکل آژانس منتقل کند. 

برخی تصور کرده بودند سخنان هفته‌های اخیر گروسی در خصوص لزوم تعامل در حل موارد اختلافی آژانس و ایران، برگرفته از تغییر رویکرد واقعی این سازمان ظاهرا بین المللی در قبال کشورمان بوده است! 

مواضع اخیر گروسی نشان داد که وی کماکان بر همان سیاست غلط اصرار می‌ورزد. این همان دور باطل گروسی و نمره مردودی وی در تعامل واقعی با ایران است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب