دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از رونمایی یک آلبوم موسیقی؛

«ش م س» روایتی موسیقایی از شمس و مولانا / پورناظری: ما وارثان لحن و آوای مولانا هستیم

«ش م س» روایتی موسیقایی از شمس و مولانا   پورناظری: ما وارثان لحن و آوای مولانا هستیم
آیین رونمایی از آلبوم «ش م س» کاری از کیخسرو پورناظری با صدای همایون شجریان در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 931691

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم رونمایی از لبوم موسیقی «ش م س» همایون شجریان و کیخسرو پورناظری بیست و‌چهارم شهریور ماه با حضور فرهاد فخرالدینی، موسیقق دان، علی ربیعی، محمدجواد ظریف، عادل فردوسی پور، رویا نونهالی، رامین حیدری فاروغی، حمید استیلی، بهداد سلیمی، آرش گوران، آزاده میرزاپور، حسین رضایی نیا، سهراب پورناظری، حسین صفایی، بهرام دبیری در تالار وحدت برگزار شد.

کیخسرو پورناظری هنرمند در صحبت‌هایی گفت: استاد ارجمندم می گوید نوا آوای خداست که از زخمه ساز و آواز خدایان به گوش پاکدلان سرای خاک میرسد، مولانا هم طور دیگری همین را میگوید. موسیقی مثل صدا‌های کششی درهم و هارمونی شده است و به گوش ما آواز دشتی می‌نماید. آواز کُرد بیات با تحریر‌هایی که می‌دانیم و حضرت مولانا با بینش این شعر‌ها را گفته و ما وارث این لحن و آوا‌ها هستیم.

وی در ادامه افزود: موسیقی دستگاهی در دوره بعد از اسلام تا دوره تیموریان وجود دارد و سپس قطع می‌شود، عبدالقادر مراغه‌ای نظریه پرداز و موسیقیدان بزرگی بود، استاد درویشی بسیار کوشش کرد نت‌ آهنگ‌های چند صد ساله را با تلاشی ضبط و در چهار آلبوم به نام «شوق نامه» آماده کرد که هنرمند عزیزمان همایون شجریان باکیفیت و دل انگیز آنها را خوانده است.

موسیقی علمی و فاخر زیاد داریم

پورناظری اظهار داشت: موسیقی تنبور ساز آئینی و چند صد ساله است و مقامات ما را حفظ کرده، سوال من این است که موسیقی از کجا باید شنیده شود؟ در رسانه‌های گسترده مثل صدا و سیما، اما متاسفانه در این رسانه هم حمایت نمی‌شود! موسیقی علمی و فاخر بسیار داریم، اما اثری از آنها نمی‌بینیم، در همین آلبوم «ش م س» به نقطه‌ای برخوردم که در جا نمی‌نشست و مجبور شدم تغییرش دهم.

همایون شجریان با تشکر از کسانی که برای رونمایی این آلبوم در مراسم حضور یافته بودند، گفت: اهل حرف زدن نیستم، شروع این آلبوم از شش سال پیش در فستیوال قونیه رقم خورد، بعد تصمیم به ضبط گرفتیم و در دوران کرونا کار کردیم، میکس‌ها در ایران و ترکیه ثبت شد تا به این کار رسیدیم. هر ترک این آلبوم با دیگری متفاوت است و این کار جزو بهترین کارهایم بود، خوشحالم که با توان محدودم نقش کوچکی ایفا کنم.

«ش م س» روایتی موسیقایی از شمس و مولانا / پورناظری: ما وارثان لحن و آوای مولانا هستیم

وی افزود: برای داخل ایران و اجرای کنسرت‌ها برنامه ریزی‌هایی برای سال آتی انجام شده است تا با افتخار در خدمتتان باشیم.

تغییر تفکر از یک بانک سنتی به مدرن

محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات در این مراسم گفت:امسال فعالیت فرهنگی را با ارتباط همایون شجریان و تهمورث پورناظری آغاز می‌کنیم. موضوع برپایی کنسرت ایشان هم بزودی پیگیری و انجام خواهد شد. از استاد شجریان بابت تمام لحظات زیبایی که برایمان خلق کرده سپاسگزاریم و ما قدردان شما هستیم.

رامین حیدری فاروغی مستندساز و پژوهشگر نیز درباره فلسفه هنر گفت: قبل از فلسفه صد هزار سال شواهد زیست انسان وجود دارد و همین نشان می دهد که ما خیلی در خود پیچیدیم و به شگفتی‌ها پرداختیم، و در طول این ماجرا این هنر است که ما را راضی کرده است. سرزمین ما سرزمین شعر است و شعر ما را در آستانه جایی قرار داده که شمس و مولانا مرکز آن هستند. شعر و‌موسیقی ما را جایی می‌برد که از آستانه عبور کنیم و این اثر هم شنیدنش ما را شگفت‌زده خواهد کرد. شنیدن نزد انسان در حال فراموشی است انقدر در پرتو دیدن فرو رفتیم که شنیدن فراموشمان می‌شود.

پورناظری در اینمراسم اظهار داشت: گلایه‌های ما فراوان است، اتکای ما به مردم است که همیشه حامی هنر هستند، من از خانواده فرهنگی متولد شدم و من به پیروی از پدر آزادگی را یاد گرفتم. از دوران دانشجویی تعهد دادم فقط کار فرهنگی کنم و محدود به هیچ دارو دسته و گروهی نشدم و همین توصیه هم به فرزندانم کردم.

سپس متنی از محمدرضا درویشی موسیقیدان سازشناس قرائت شد.

«ش م س» روایتی موسیقایی از شمس و مولانا / پورناظری: ما وارثان لحن و آوای مولانا هستیم

در پایان نیز یک اجرای زنده از همایون شجریان و نوازندگی کیخسرو پورناظری برای حضار انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب