دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1403 - 00:42

اقبالی: چمن طبیعی تبدیل به یک مافیا شده/ نیروی متخصص داریم ولی نحوه استفاده غلط است 

اقبالی: چمن طبیعی تبدیل به یک مافیا شده  نیروی متخصص داریم ولی نحوه استفاده غلط است 
مدرس فیفا گفت: به اندازه کافی نیروی متخصص چمن طبیعی داریم ولی نحوه استفاده از آنها غلط است.
کد خبر : 931650

مسعود اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اینکه چه عواملی باعث شدند تا ورزشگاه‌های کشور با بحران کیفیت زمین چمن مواجه شوند و در سایر موارد هم نواقصی دیده می‌شود، اظهار کرد: فدراسیون فوتبال یک نهاد خصوصی با ابعاد وظایف مشخص است. فدراسیون اساسنامه دارد و هر باشگاهی که تأسیس می‌شود و مورد تأیید قرار می‌گیرد، شرح وظایف و اساسنامه‌ای دارد. از بند‌های اساسنامه هر باشگاه برخورداری از ورزشگاه اختصاصی و چند زمین تمرینی است. باید مجموعه‌ای خصوصی و مستقل باشد که به جامعه ورزش خدمت کند.

استادیوم رئال مادرید هم بازسازی شد

وی ادامه داد: در تمام دنیا باشگاه‌هایی که توان مدیریت ندارند و ورزشگاه و زمین تمرین ندارند از شهرداری‌ها کمک می‌گیرند. شهرداری‌ها ورزشگاهی را ساخته و چند سالی از درآمد آن بهره می‌برند، بعد ورزشگاه را به باشگاه واگذار می‌کنند. یا اینکه اسپانسر‌ها اقدام به ساخت ورزشگاه می‌کنند، از آن درآمدزایی می‌کنند و در نهایت به باشگاهی واگذار می‌کنند و مجدد این تجارت را از سر می‌گیرند. پیش آمده اسپانسر‌ها یک ورزشگاه متروکه را در عرض ۳، ۶ تا ۱۲ ماه تبدیل به ورزشگاهی مجهز با امکانات روز می‌کنند و پس از بازسازی کامل از آن درآمدزایی کرده، سپس در اختیار باشگاهی قرار می‌دهند. به عنوان مثال استادیوم مجهز رئال مادرید که از بهترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌برد پس از بازسازی به چنین وضعیت خوبی رسیده است.

فوتبالی کاملاً محلی را دنبال می‌کنیم

مدرس فیفا تصریح کرد: فوتبال یک صنعت است و در زمینه‌های مختلف آن می‌توان به درآمدزایی رسید. در دنیای پیشرفته فوتبال به خوبی از این صنعت درآمدزایی می‌شود. یکی از راه‌های درآمدزایی در نقل و انتقالات است که در ایران رواج دارد ولی در بسیاری موارد دچار مشکل هستیم. در حالی که امکان درآمدزایی در زمینه‌های دیگر وجود دارد و ما از آنها مغفول مانده‌ایم. حال مقصر باشگاه‌ها یا فدراسیون هستند یا نداشتن اسپانسر و ... همه پارامتر‌هایی هستند که در این زمینه تقصیر دارند. در هیچ کدام از این زمینه‌ها اقدامی انجام نمی‌شود. فوتبالی کاملاً محلی و بدون چارچوب و اصول روز دنیا را دنبال می‌کنیم. مدیریت سنتی بدون دانش روز دنیا را تجربه می‌کنیم. فوتبال دولتی ما اجازه نداده پیشرفت کنیم، اگر بخش‌های خصوصی هم به ظاهر فعال هستند، عناصری که در رأس قرار دارند به نوعی دولتی هستند. اینکه زمین‌های چمن هم به مشکل خورده به خاطر سوءمدیریت است. دلیل عمده آن بی‌توجهی به سازمان ورزش است. اهمیت ورزش و تربیت بدنی را در بهداشت روانی و اجتماعی جامعه نمی‌دانند.

حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد 

اقبالی یادآور شد: فوتبال ما تقریبا فروپاشیده. چمن طبیعی در ایران تبدیل به یک مافیا شده، به عمد درست نمی‌کنند تا با کمبود مواجه باشیم، پس از احداث چمن هم عمداً از آن نگهداری نمی‌شود تا خراب شود. امکان ندارد در ایران مهندس کشاورزی نداشته باشیم که در زمینه چمن طبیعی تخصص نداشته باشند و استخدام وزارت جهاد سازندگی نباشند. بهترین چمن طبیعی را می‌توانند در ایران آماده کنند بدون آنکه نیازی به خارج از کشور باشد. متخصص داریم ولی یا آنها را به کار نمی‌گیرند یا استفاده از آنها همیشگی نیست و در زمینه زیرساخت‌ها هم ایراد‌هایی وجود دارد. حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد و پنهان کاری فایده‌ای ندارد، به اندازه کافی نیروی متخصص چمن طبیعی داریم ولی نحوه استفاده از آنها غلط است.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب