دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور؛

سیمایی صراف: استادان اخراجی به دانشگاه بر می‌گردند/ برای تغییر روسای دانشگاه‌ها عجله نداریم

سیمایی صراف: استادان اخراجی به دانشگاه بر می‌گردند  برای تغییر روسای دانشگاه‌ها عجله نداریم
وزیر علوم از بازگشت برخی استادان اخراجی به دانشگاه‌های کشور خبر داد.
کد خبر : 931644

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور حسین سیمایی صراف وزیر علوم، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌ها صبح امروز (شنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۳) در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

حسین سیمایی صراف وزیر علوم در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برخی استادان اخراجی به دانشگاه‌ها بازگشته اند، اما به علت اینکه حضور ذهن ندارم، نمی‌توانم آمار ارائه دهم.

وزیر علوم در واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفته‌های اخیر در دانشگاه‌های تبریز، تربیت مدرس و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت: امکان شکایت مجدد برای این قبیل از دانشجویان با بی طرفی از سوی رئیس جمهور و معاون اول ایشان فراهم شده است.

سیمایی صراف با اشاره به اینکه تکلیف رئیس دانشگاه تربیت مدرس چه می‌شود؟، گفت: دکتر دانشجو دو بار استعفا داده اند ولی هم اکنون در پست خود قرار دارد.

سیمایی صراف درباره وضعیت ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت توضیح داد و گفت: فکر‌های زیادی برای ارتباط دانشگاه و صنعت از گذشته در وزارت علوم شده است. قطع ارتباط بین دانشگاه و صنعت معضل است؛ بالاخره دانشگاه باید نیاز محور باشد، اما شرکت‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی هم باید نیاز خود را عرضه بکند و یک طرفه نمی‌شود به این آرمان رسید.

وی ضمن بیان این مطلب که طبق گزارشاتی که ما داریم چیزی حدود ۱۲ هزار پروژه در حال حاضر بین دانشگاه و صنعت منعقد شده، اما کافی نیست، تصریح کرد: ما انتظار داریم که دولت و بخش خصوصی به دانشگاه اعتماد و توسعه و تحقیقات علمی مرتبط خود را از دانشگاه تقاضا کند. دانشگاه هم البته باید کارآمدتر و مهارت محور باشد تا بتواند نیاز‌ها را برآورده سازد.

وزیر علوم درباره هزینه کرد بودجه دانشگاه‌ها نیز توضیح داد و افزود: دانشگاه‌ها طبق ماده یک قانون احکام دائمی در حوزه‌های اداری و استخدامی یک استقلالی دارند و چارچوب‌های کلی وجود دارد ولی مطمئناً مصرف بودجه دلبخواهانه نیست. بودجه دانشگاه‌ها طبق مصارفی که در قانون آمده هزینه می‌شوند یک بخشی از اعتبارات صرف هزینه‌های جاری، پروژه‌ها، تحقیقات و بخش عمرانی می‌شود و یکجا خرج نمی‌شود.

سیمایی صراف درباره سازوکار بررسی این پرونده‌ها گفت: برحسب مطالباتی که صورت‌گرفته آقای رئیس‌جمهور و معاون اول یک فرصت برای تجدیدنظر در آراء صادره ایجاد کردند مفهوم دستور رئیس جمهوری این نیست که هر چه اتفاق افتاده غلط بوده‌است ما برحسب شکایاتی که صورت گرفته که بعضی‌ها مدعی هستند با آنها سیاسی برخورد شده‌است و برخورد با آنها قضایی و انضباطی نبوده بلکه سلیقه‌ای و براساس شواهد غلطی بوده است، بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: خب حالا یک فرصتی است برای تجدیدنظر و بازبینی همان پرونده، سازوکار آن در دفتر بازرسی و شکایت فراهم است از طریق یک کارگروهی خواهد بود که مرکب از کارشناس حقوقی، مدیر بازرسی و شکایات یکسری مدیران ذی‌ربط و حتی ما خواهش کردیم یکی از قضات عالی رتبه کشوری نیز در این کارگروه باشند کاملاً بی‌طرفانه به این مسئله رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.

وزیر علوم درباره اینکه برخی از دانشجویان به‌خاطر برخی از رفتار‌ها حکم قضایی دارند آیا پرونده آنها نیز بررسی می‌شود افزود: قاعدتاً ما دخالتی در امور قضایی نمی‌توانیم داشته باشیم، اما یک تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم که پرونده‌های دانشجویی و اعضای هیئت علمی که احیاناً در قضایا و حوادث گرفتار شدند، نظرات ما را نیز در کارگروه بشنوند و این قول را داده‌اند در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح شود امیدواریم با طرح آن پرونده‌ها و شنیدن نظرات و گزارش‌های کارشناسی ما تجدیدنظری در آراء آنها نیز صورت گیرد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود که ازسوی نمایندگان مجلس فشار‌هایی برای عدم تغییر برخی از رؤسای دانشگاه‌ها وجود دارد آیا این مسئله درست است یا خیر گفت: نمایندگان محترم هیچ دخالتی در روند انتصاب و یا برکناری ندارند.

وی درباره تغییر رئیس دانشگاه تهران گفت: نمی‌دانم در فضای مجازی چه شایعاتی وجود داشته است موردی سوال نپرسید.

سیمایی صراف درباره تغییر روسای دانشگاه‌ها گفت: صرف اینکه یک رئیس دانشگاه در گذشته منصوب شده است دلیل کافی برای برکناری وی نیست، ما بنا را بر این می‌گذاریم که از تجارب گذشته و مدیران گذشته استفاده کنیم ولیکن به‌هرحال دولت تغییر کرده‌است شعار اساسی دکتر پزشکیان نیز وفاق ملی است بنابراین یکی از معیار‌های ما برای تداوم همکاری با مدیران فعلی و برای انتخاب مدیران آینده مدیری است که بیشترین قدرت توافق سازی را داشته باشد. یعنی در دانشگاه فراگیرتر از بقیه باشد با تنوع سلایق و عقاید و تکثر روش‌ها سازگار باشد این می‌شود معیار ما برای تداوم همکاری.

وزیر علوم تاکید کرد: برای تغییر عجله‌ای نداریم البته ما در دوره گذشته یک آماری گرفتیم در شش ماهه اول کار دولت قبل ۸۰ رئیس دانشگاه و پژوهشگاه تغییر کرده بود ولی من الان هیچ برآوردی ندارم که چه تعداد و با چه سرعتی تغییر کنند. ما بنا را بر همکاری گذاشته‌ایم اگر از یک جایی عملکردی گزارش شود و یا شکایت شود و به دستمان برسد آن‌وقت مجبوریم اقدام کنیم و البته اقدام ما اقدام روشمندی خواهد بود.

وی ادامه داد: اقدام‌ ما براساس یک یا دو اعتراض نخواهد بود هیأت‌هایی را اعزام می‌کنیم خیلی بی‌طرف و کارشناس از داخل دانشگاه تحقیق می‌کنیم و گزارش می‌دهند گزارش ارزیابی می‌شود با حوصله رسیدگی می‌شود ولی تکرار می‌کنم صرف انتصاب درگذشته دلیل بر تغییر نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب