اگر رتبههای برتر دانشگاه و المپیادیها امید و انگیزه نداشته باشد؛ موفق نمیشوند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با شبکه آموزش درباره رویداد «الفتا» اظهار کرد: مدیران سراسر کشور باید در حکمرانی تعلیم و تربیت نقش داشته باشند.
وی درباره این رویداد گفت: این رویداد بسیار درس آموز بود، در جریان بازدید از دستاوردهای مدارس مدیران، دغدغههایی داشتند، این نگاه باید در حکمرانی آموزش و پرورش اثرگذار باشد قطعا زمینه این اثرگذاری را فراهم خواهیم کرد.
خسروپناه ادامه داد: این نمایشگاه بهعنوان کار ارزنده، باید استمرار پیدا کند و دبیرخانه ثابت داشته باشد، همه رویدادهای دیگر مشابه در «الفتا» ادغام و اگر لازم است سالی دوبار برگزار شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستاوردهایی که در رویداد دستاوردهای «الفتا» ارائه شده، بیان کرد: برخی از دستاوردهای مربوط به دانش آموزان دبستانی شگفتانگیز بود. دانش آموزان و مدارس در حوزههای مختلف نظیر داروهای گیاهی و سلولهای بنیادین اقداماتی را انجام داده بودند که مایه خوشحالی بود چراکه ناممکن را ممکن کرده بودند. مدیران این مدارس قهرمان هستند، متأسفانه قهرمانان را قلهسازی نکردیم این نمایشگاه میتواند مدیران را بهعنوان قهرمان، قلهسازی کند.
خسروپناه اضافه کرد: مدیران سراسر کشور باید در حکمرانی تعلیم و تربیت نقش داشته باشند هر سندی که بخواهیم در حوزه آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان یا تعلیم و تربیت تدوین کنیم این قهرمانان قلهساز باید اسناد را مشاهده کنند اینگونه حکمرانی مردمی که مقام معظم رهبری می گویند، محقق میشود.
وی ادامه داد: باید مدیران حکمت بنیان شناسایی و شبکهسازی کنیم تا از آنها استفاده کنیم. یکی از ستادهای شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد تعلیم و تربیت است، وقتی میخواهیم مصوبهای داشته باشیم این مصوبه را باید مدیران حکمتبنیان نیز بدانند تا اجراییشدن آن امکانپذیر شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در جریان رویداد «الفتا» مشاهده کردم که ارتباط خوبی بین مدیران و اولیا وجود دارد، که جای تقدیر دارد. اولیای بسیاری از مدارس را ترمیم و بازسازی کردهاند چراکه این امر را باعث رشد فرزندان خود میدانند.
خسروپناه گفت: امتیاز نمایشگاه «الفتا»، شناخت، شبکهسازی، گفتمانسازی و جریانسازی است. اگر این رویداد نبود مدیران فعالیت خودشان را انجام میدادند و این تجربهها، تجربهنگاری، گفتمانسازی و سپس جریانسازی نمیشد. این نمایشگاه میگوید چه کنیم و از چه فناوری استفاده کنیم.
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش، باید این رویداد را جدیتر مورد توجه قرار دهد و شرایطی را فراهم کند که مدیران تجربیات خود را ثبت کنند، این تجربیات باید تبدیل به مستند شود و در صدا و سیما و پلتفرمها منتشر شود. باید زحمات این مدیران منتشر شود تا مدارس دیگر استفاده کنند و حکمرانان کشور از این ظرفیت برای حکمرانی شامل سیاستگذاری، تنظیمگری و تصدی گری استفاده کنند.
استاد خسروپناه ضمن تشکر از شبکه آموزش در ارائه آموزشهای عمومی و تخصصی اضافه کرد: شبکه آموزش در راستای عدالت آموزشی است کسانی که توان اقتصادی ندارند از این شبکه استفاده می کنند.
وی در پایان مهمترین عامل رشد جوانان را امید و انگیزه دانست و افزود: جوانان امروز که در آینده تبدیل به مسئولان موفق می شوند باید امید و انگیزه لازم را داشته باشند و راه امید از طریق تجربه مدیران موفق در مدارس ایجاد میشود، باید آموزش در کنار پرورش در مدارس مورد توجه باشد، اگر رتبههای برتر دانشگاه و المپیادیها امید و انگیزه نداشته باشد نمیتوانند به اندازه کافی موفق شوند بنابراین باید تعلیم و تربیت و مهارت در دستور کار داشته باشیم و در کنار آن به اعتقادات دانشآموزان توجه کنیم، چراکه شهدا نظیر شهید شهریاری به خاطر اعتقادی که داشتند با کمترین امکانات توانستند بهترین نتایج را به دست آورند.
انتهای پیام/