شکل آموزش ما اشکال دارد/ به کارآفرینی نیاز داریم
به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد علی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد در در دوره اجرائی-کارگاهی پرورش منتور درس کارآفرینی که روز شنبه ۲۴ شهریور ماه در هتل آموزشی فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: علت برگزاری این دوره این بود که بگوییم باید به دانشجویان پیش از فارغ التحصیلی مهارت یاد دهیم. طرح پرورش منتور از حدود ۱۲ سال پیش به ذهن ما رسید و بررسی روی آن را شروع کردیم و دریافتیم بحث صنعت و دانشگاه که درباره آن صحبت میشود چرا به نتیجه نمیرسد و چرا دانشجویان چنین وضعیتی دارند.
وی افزود: برای پیشبرد این طرح به چند کشور سفر کردیم و از صنایع و مراکز آموزشی آنها بازدید کردیم و دریافتیم که آغاز بحث کارآفرینی در غالب این کشورهای صاحب نام از دانشگاه نیست بلکه شروع آن از پیش دبستان و دبستان است.
نادی با اشاره به پروژه هد استارت آمریکا گفت: با مشاهده و بررسی دریافتیم اگر کسی بخواهد وارد حوزه کارآفرینی شود باید از دبستان این روند به او آموزش داده شود. افراد باید از دوره پیش دبستانی فراگیری این مهارت را بیاموزند. حتی در برخی کشورها مشاهده کردیم آموزش این مهارت را از سه سالگی شروع میکنند.
نادی در ادامه افزود: پس از بررسیها، در آن زمان مدرسه کارآفرینی در اصفهان را ایجاد کردیم که در آن کودکان مقطع هفتم و هشتم با بیش از ۱۷۰ تا ۱۸۰ شغل آشنا شدند و از نگرش کارآفرینی به مهارت رسیدند. تمرکز ما بر روی آموزش به سنین ۱۰ تا ۲۸ سال بود.
تمرکز بر گروه مخاطب دانشگاه
نادی در ادامه بیان کرد: شکل آموزش ما اشکال دارد. علت این گردهمایی، رفع اشکالات آموزشی است.
وی افزود: درس کارآفرینی ۲ واحدی قرار بود نظری عملی ارائه شود اما به این نتیجه رسیدیم که یک مدلی باید برای اجرای این درس طرح شود بنابراین کاری کردیم این درس ۳ واحدی (نظری،عملی، مهارت) ارائه شود.
تغییر الگوی آموزشی
نادی در ادامه با اشاره به تغییر الگوی آموزشی گفت: یکی از دلایل برگزاری این مراسم این است که به دنبال تربیت منتور بودم نه تربیت مدرس. دانشآموز و دانشجویان ما همیشه مدرس نمیخواهند چون به لطف تکنولوژی گوشی همراه دارند و میتوانند در مواردی از آن استفاده کنند اما آنچه در واقع آنها نیاز دارند یادگیری تجربیات کیفی است که باید در کلاس به آنها ارائه شود.
نادی افزود: در این کلاسها قصد داشتیم مواردی که شامل آموزش عمیق است را به دانشجویان یاد دهیم.
کارآفرینی فناوری نرم است
وی اظهار کرد: کارآفرینی فناوری نرم است که باید آنها را تمامی دانشجویان در هر رشته بدانند و آنها را فراگیرند و در سالهای بعد خود دانشجویان این مهارت را به دیگران بیاموزند. قصد داریم این چرخه را در مراکز فناوری و نوآوری دانشگاه اجرا کنیم. هر شخصی در رشته خودش باید مهارتهای لازم را به دست آورد و بتواند آن تجربیات را انتقال دهد.
بررسی زیست بوم دانشگاه
نادی با اشاره به زیست بوم دانشگاه بیان کرد: میبایست دانشجویانی که در رشتههای خاصی تحصیل میکنند را با محیط کاری آن رشته آشنا کنیم. مراکز رشد و توسعه برای رسیدن به این هدف ایجاد شدهاند. از چندین شرکت خواستهایم در این مراکز خط تولیدشان را ایجاد کنند تا دانشجویان مراحل تولید، توزیع و چرخه تامین یک محصول را مشاهده کنند.
هستههای شغلی دانشجویی
نادی در ادامه با اشاره به اشتغال دانشجویان در زمان تحصیل گفت: در برخی مراکز رشد بخشهایی هستند که دانشجویان میتوانند با راهنمایی اساتید خود در آنجا مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند. دکتر طهرانچی بارها اظهار کردهاند که نباید این مراکز را اجاره دهیم چرا که میتوانیم از آنها برای درک دانشجویان از چرخه کار استفاده کنیم.
نادی اظهار کرد: ارائه کار به دانشجویان در شاخه کارآفرینی باعث میشود دانشجو دیگر به دیگران وابسته نباشد و دست آن در جیب خانواده نباشد. هدفمان از تمام کارهایی که انجام میدهیم این است که دانشجو وقتی وارد حوزه کار میشود کار را بلد باشد، کار تیمی را درک کند و خود خواه نباشد و بداند افراد جامعه باید تجربیاتشان را باهم به اشتراک بگذارند و باهم رشد کنند.
نادی با اشاره به برگزاری این دوره گفت: امروز که با شما صحبت میکنم برای آغاز این کارها خیلی دیر است و باید فرایند را تسریع کرد. این دورهها نباید فرمایشی باشد به این معنا که سالانه دیدار کنیم بلکه باید بسیار سریع این دیدارها صورت گیرد و تجربیاتمان را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و آنها را در واحدهای دانشگاهی اجرا کنیم.
در پایان نادی با اشاره به استفاده از واژه منتور به جای واژه مدرس گفت: از واژه منتور استفاده میکنیم چون در حالت منتوری کار و نقش اصلی بر عهده دانشجو است و مدرس تنها نقش هدایتی دارد نه نقش اصلی. کار آفرینی را بسیار نیاز داریم و کارآفرینی یک ضرورت است.
انتهای پیام/