دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1403 - 11:56
در آنا بخوانید؛

گلوتاتیون؛ آنتی‌اکسیدانی که سلول‌های بدن را جوان می‌کند

گلوتاتیون؛ آنتی‌اکسیدانی که سلول‌های بدن را جوان می‌کند
یک داروساز با اشاره قابلیت سم‌زدایی ترکیب پروتئینی گلوتاتیون، گفت: این آنتی‌اکسیدان قوی ضمن بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن، موجب جوان‌سازی سلول‌ها می‌شود.
کد خبر : 931546

به گزارش خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ گلوتاتیون یک ترکیب پروتئینی کوچک است که از سه اسیدآمینه سیستئین، اسید گلوتامیک و گلیسین در کبد انسان ساخته می‌شود. به دلیل استفاده از سه آمینواسید در ساختار این پروتئین به آن تری پپتید هم می‌گویند.

گلوتاتیون یک آنتی‌اکسیدان قوی است و باعث محافظت اجزای مهم سلولی در برابر واکنش با گروه‌های عاملی اکسیژن‌دار مانند رادیکال‌های آزاد و پر اکسید‌ها می‌شود؛ ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب‌شده و از بدن خارج می‌شوند.

ترکیبات سمی دارای رادیکال آزاد، معمولاً با گلوتاتیون ترکیب‌شده و از بدن خارج می‌شوند.

باکتری‌ها، ویروس‌ها، تشعشعات، مسمومیت با فلزات سنگین، برخی دارو‌ها و حتی افزایش سن همگی می‌توانند باعث اکسیداسیون و متعاقباً تجمع رادیکال‌های آزاد در بدن شوند.

مریم سلیلی؛ داروساز دراین‌باره اظهار کرد: گلوتاتیون فراوان‌ترین ترکیب گوگرددار غیر پروتئینی در سلول‌های حیوانی است، همچنین یک آنتی‌اکسیدان بسیار مهم در گیاهان، حیوانات، قارچ‌ها و برخی باکتری‌ها محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه گلوتاتیون قادر به سم‌زدایی از ترکیبات بیگانه زیست و سموم درون‌زا است، افزود: گلوتاتیون در مواد خوراکی، به دلیل نبود حامل خاص گلوتاتیون در سطح غشای سلولی قابلیت جذب ضعیفی دارد.

این داروساز ادامه داد: دلیل دیگر برای قابلیت ضعیف جذب آن است که گلوتاتیون پیش ماده پروتئاز‌های مجرای گوارشی است؛ پروتئاز به آنزیم‌هایی گفته می‌شود که باعث تجزیه پروتئین‌ها می‌شوند.

فرمول‌های لیپوزومی جدید می‌توانند مستقیماً گلوتاتیون را به سلول‌ها برسانند.

این دستیار تخصصی گروه فارماکوگنوزی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مطالعات نشان داده است که فرمول‌های لیپوزومی جدید می‌توانند مستقیماً گلوتاتیون را به سلول‌ها برسانند.

وی یادآور شد: ویژگی‌هایی از قبیل سمیت ذاتی پایین، زیست تجزیه‌پذیری و فقدان ایمونوژنیسیته، سبب می‌شود که لیپوزوم‌ها به‌عنوان یک سیستم دارورسانی موردتوجه واقع شوند.

گفتنی است، دکتری تخصصی فارماکوگنوزی یکی از رشته‌های تخصصی داروسازی است که به مطالعه دارو‌های گیاهی و نیز دارو‌ها و ترکیبات با منشأ طبیعی می‌پردازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب