دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1403 - 09:30

عارف: آمادگی داریم زندان اوین را دانشگاه کنیم

عارف: آمادگی داریم زندان اوین را دانشگاه کنیم
معاون اول رئیس جمهور در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: آمادگی داریم زندان اوین را دانشگاه کنیم.
کد خبر : 931544

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور امروز در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور اظهارداشت: خوشحالم که در یکی از اجلاس‌های وزین و ارزشمند در کشور حضور دارم. این اجلاس به دلیل شرکت کنندگان و نخبگان و عقبه این افراد بسیار مهم است. در کنار رسیدگی به حوزه تخصصی انتظار نظام از رؤسای دانشگاه رسیدگی به مشکلات کشور است.

عارف اضافه کرد: در نشستی که با رؤسای دانشگاه‌ها داشتیم در دوره قبل این تصمیم را گرفتیم که با توجه به فرهنگی بودن و مردمی بودن انقلاب، تصمیم گرفتیم زندان را تبدیل به دانشگاه کنیم و این تصمیم نیز در دولت تصویب شد که زندان اوین به دو دانشگاه شهید پزشکی و علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود.

وی افزود: این طور تصمیمات اگر به دنبال آن پیگیری جدی باشد حل می‌شود، مصوبه دولت بود و منابع آن هم کنار گذاشته بودیم، اما این کار اجرایی نشد و من آمادگی دارم به کمک آقای سیمایی صراف این مصوبه را اجرا کنم که این مصوبه به نفع کشور است و پیام خوبی دارد که زندان را به دانشگاه تبدیل می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: با اینکه چیزی حدود ۲۱ سال از عمر این مصوبه گذشته است و به نوعی از عمر نوجوانی این مصوبه گذشته است امیدواریم عمر این مصوبه به پیری نرسد و ما این را دنبال می‌کنیم.

عارف تاکید کرد: ناترازی‌های مختلفی در بخش‌های مخالف داریم. در اقتصاد با یک مساله جدی ناترازی مواجه هستیم. در سال گذشته تراز تجاری ما ۱۷ میلیارد دلار منفی بوده است. کسری که الان در وسط سال با آن مواجه هستیم حدود هزار همت است.

وی با بیان اینکه هنر ما صورت مسئله پاک کردن است، ادامه داد: آیا توانستیم در ارتباط با چالش‌های فرهنگی و اجتماعی همسو با مردم پیش برویم؟ آیا در پاسخگویی به مسائل فرهنگی و اجتماعی موفق بوده ایم؟ با چه چالش‌ها و بحران فرهنگی و اجتماعی روبرو هستیم. فضایی که در طی چند سال اخیر در دانشگاه‌ها حاکم بوده فضای امنیتی بوده است؛ ما نگرانیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: روسای دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر بسیار محافظه کار شده‌اند،  چه قدر ماندگاری و بقا در یک پست و صندلی برای ما ارزشمند است که وظایف ذاتی خودمان و وظایف اجتماعی خودمان را کنار را بگذاریم؟ دانشگاه صرفا وظیفه تولید علم و تربیت دانشجو را ندارد؛ در فرمایش رهبر انقلاب وظیفه سوم نیز تعریف شده که از آن غفلت نکردیم.

عارف اضافه کرد: دانشگاه هنوز مرجعیت خود را در بین مردم از دست نداده و هنوز احترام و اعتماد استاد و دانشگاه در جامعه بالاست. چقدر از این مسئله استفاده کردیم؟ اگر تعلل کنیم و محافظه کار شویم آیا اعتماد و احترام استاد و دانشگاه حفظ خواهد شد؟

وی با تأکید بر اینکه چند نفر از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی قانون برنامه هفتم را خوانده‌اند؟ تصریح کرد: وفاق یک واژه عمومی است که باید راهبرد همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها باشد. در ماه‌های اول اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و این روز‌ها در حال نوشتن آیین نامه‌ها و دستورعمل‌ها هستیم که بسیار برای اجرایی شدن برنامه‌ها مهم است؛ روسای دانشگاه و اساتید باید کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: وظایف روسای دانشگاه و اساتید در مراکز استان‌ها در این رابطه دو چندان است. رویکرد ما در دولت این است که حتی مسائل امنیتی و مرز‌ها را از طریق سازو کار‌های فرهنگی سروسامان بدهیم و حل کنیم نه برعکس.

عارف با گلایه‌مندی از اینکه در برخی جلسات شورای عالی عتف چند وزیر بیشتر شرکت نمی‌کنند و معاونان را می‌فرستند، گفت: آقای دکتر صراف گزارش بدهند که خروجی و نقش شورای عتف طی این ۲۰ سال در حل مشکلات جامعه و ایجاد انسجام و همکاری بین مراکز و دستگاه‌های دولتی چقدر بوده است. قانون نوشته نشده که برای اینکه انشای خوب بنویسیم و بگوییم ما شورای عالی عتف داریم.  

وی اضافه کرد: شورای عالی عتف بنا بود نقش سیاستگذاری و نوآوری را در کشور بر عهده داشته باشد. 

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر این مطلب که مهاجرت معکوس نخبگان باید به طور جدی در دستورکار باشد؛ آنها را باید برگردانیم، اظهارداشت: نباید در هایتک ۳۰ نفر اول دنیا را که نگاه می‌کنیم خیلی از آنها دانشجویان ما هستند که باعث تاسف است؛ باید آنها را برگردانیم.

عارف ادامه داد: باید به طور جدی در اقتصاد دیجیتال پیش برویم و طبق برنامه هفتم توسعه باید تا پایان برنامه، سهم آن از تولید ناخالص داخلی حداقل ۱۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه در فناوری‌های نوظهور باید پیشتاز باشیم، گفت: به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که در هایتک در منطقه و جهان عقب بیفتیم. شعار آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی را دادیم ولی وضعیت نامطلوب است؛ باید اصلاح کنیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه یک تکلیف خوبی دیده شده که تا پایان برنامه باید تا ۴۰ درصد آموزش‌ها مهارتی و حرفه‌ای باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب