دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا تاکید شد؛

توسعه معاملات الگوریتمی در بورس با هوش مصنوعی

توسعه معاملات الگوریتمی در بورس با هوش مصنوعی
کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ابزار پرکاربرد در بازار سرمایه، الگوریتم تریدینگ است؛ اگر بتوانیم در کنار الگوریتم تریدینگ از ابزار‌های مختلف بخصوص هوش مصنوعی استفاده بیشتر کنیم، در مدت زمان کوتاه بازار سرمایه توسعه و پیشرفت خواهد کرد.
کد خبر : 931471

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم وفناوری آنا، امروز تکنولوژی تا ریز‌ترین بخش‌های معاملات بازارهای مالی مختلف وارد شده است و اجتناب از آن امکان‌پذیر نیست. از جمله بازار‌هایی که چند سالی می‌شود به اجتناب‌ناپذیر بودن این حقیقت پی برده‌اند بازار‌های مالی هستند. ورود بازار سرمایه به عصر تکنولوژی با معاملات الگوریتمی اتفاق افتاد و تحول جدی دراین بازار ایجاد کرده است.

فردین آقا بزرگی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، در رابطه با ورود فناوری و تکنولوژی به بازار سرمایه،گفت: استفاده از فناوری و تکنولوژی روز دنیا در همه ابعاد باعث پیشرفت و توسعه یک کشور در ابعاد وسیع می‌شود. با توجه به اینکه سایر کشور‌ها فناوری را در بخش بازار سرمایه و بورس مورد استفاده قرار می دهند، این بخش روز به روز پیشرفت می کند. ما باید فناوری مورد استفاده آن‌ها را در بخش بازار سرمایه خود وارد کنیم.

ابزارهای فناوری در بورس

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ابزار مورد استفاده کشور‌های که از فناوری استفاده می کنند اعم از هوش مصنوعی، سامانه‌های هوشمند، تکنولوژی‌های "فین تک" یا "فناوری مالی" و‌"آی تی" در روند توسعه آن‌ها کمک می کند واستفاده از این ابزار در بخش بازار سرمایه ایران باعث تسهیل در انجام امورمعاملاتی در این بازار می شود.

آقا بزرگی با بیان اینکه سه رسالت اصلی جهانی شدن بورس، افزایش نقدشوندگی، افزایش شفافیت و سرعت حرکت به سمت کارآیی است، گفت: درحال حاضر بازار ایران از فناوری، نسبت به ۲۰ سال گذشته استفاده بیشتر، بهینه‌تر و البته افزایش سرعت داشته است به طوری که اطلاعات را در کسری از ثانیه می توان در سامانه کدال دریافت کرد، اما این شرایط در ۲۰ سال گذشته این‌گونه نبوده و اطلاعات با تاخیر زیاد در دسترس مردم قرار می‌گرفت.

الگوریتمی در بورس
وی با بیان اینکه فناوری در زمینه انجام معاملات تاثیر افزایشی در حجم معامله‌های بورسی داشته است، گفت: ما باید هرچه سریع‌تر از فناوری برای بهتر شدن بازار سرمایه استفاده کنیم و تاخیر در این زمینه باعث می شود بازار بورس ایران از جمله اوراق بهادار در بورس جهان مانند بورس پیشرفته امریکا، توکیو و لندن از جایگاه ویژه برخوردار نباشد و این اوراق‌ها فقط در چارچوب بازار ایران فعالیت کند و محدود به ابزاری هستیم که فقط سهام است.

 معاملات آپشنی در بورس

وی افزود: کمتر از نیم درصد از حجم کل معاملات سالیانه ما مربوط به معاملات آپشنی می شود. ۵۰ درصد از حجم معاملات در بورس‌های پیشرفته متعلق به معاملات مشتقات و فیوچرز ارز‌های دیجیتال، پیمان آتی (فوروارد) واختیار معامله (معاملات آپشن) است که ما باید در این زمینه خود را با جهان تطبیق دهیم.

در حال حاضر ابزار پرکاربرد در بازار سرمایه، الگوریتم تریدینگ است؛ اگر بتوانیم درکنار الگوریتم تریدینگ از ابزار‌های مختلف به‌خصوص هوش مصنوعی استفاده بیشتر کنیم، در مدت زمان کوتاه بازار سرمایه توسعه و پیشرفت خواهد کرد 

آقابزرگی گفت: امروزه اکثر کشور‌ها از فناوری و تکنولوژی اعم از هوش مصنوعی، سامانه‌های محاسباتی و تکنولوژیک بهره برداری می کنند و ما باید خود را نسبت به این فناوری تطبیق دهیم و از این تکنولوژی پیشرفته در هر زمینه‌ای به ویژه بازار سرمایه استفاده کنیم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معاملات الگوریتم تریدینگ ادامه داد: معاملات الگوریتمی (Algorithmic trading) در بازار‌های مالی،  استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای انتخاب سهام از بین صد‌ها موقعیت موجود، ورود سفارش‌های خرید و فروش به سیستم‌های معاملاتی، کمک به اندازه‌گیری ریسک و بهینه‌سازی و از همه مهمترکمک به مدیریت دارایی با بهره‌وری بالاتر می‌باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بازار سرمایه
ارسال نظر
قالیشویی ادیب