دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 شهريور 1403 - 00:22

زلنسکی شناگر تازه‌وارد مرداب آمریکایی/ خواب خرگوشی اوکراین بعد از تحریم‌ ایران به پایان رسید

زلنسکی شناگر تازه‌وارد مرداب آمریکایی  خواب خرگوشی اوکراین بعد از تحریم‌ ایران به پایان رسید
رئیس جمهور اوکراین را می‌توان به شناگری تازه‌وارد در مرداب سیاست کثیف آمریکایی تشبیه کرد، شناگری که تا همین دیروز ادعا می‌کرد پهپاد و موشک‌هایی که روسیه در جنگ استفاده می‌کند از ایران تأمین می‌شود اما اکنون می‌گوید که مدرکی برای اثبات این ادعا ندارد.
کد خبر : 931439

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی ایران موشک‌های مورد استفاده روسیه را تأمین می‌کند، هفته پر درد سری را برای دستگاه دیپلماسی کشورمان رقم زده است.

روایت را از گزارش (روز دوشنبه هفته جاری) شبکه خبری CNN شروع می‌کنیم که به نقل از منابع نامشخص ادعا کرده بود که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد را برای استفاده در عملیات نظامی در اوکراین به روسیه منتقل کرده است.

در همان روز (دوشنبه) دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به این گزارش ادعایی گفت: ما این گزارش‌ها را رؤیت کرده‌ایم و چنین اخباری همیشه با واقعیت مطابقت ندارند. ایران شریک مهم ماست و در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی هستیم. همکاری‌ها و گفت و گوهایمان را در همه حوزه‌های ممکن و از جمله حساس‌ترین حوزه‌ها توسعه داده و به این اقدام در راستای منافع مردم دو کشور ادامه خواهیم داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ۱۸ شهریور گفته بود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تاکنون هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده و همواره از راهکار سیاسی و گفتگو‌های دوجانبه برای پایان دادن به این بحران حمایت کرده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: همانگونه که بار‌ها تاکید گردید، جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ، از راهکار سیاسی برای حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین و پایان بخشیدن به درگیری‌های نظامی حمایت می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: همکاری‌های نظامی متعارف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سابقه‌ای به مراتب قدیمی‌تر از تاریخ آغاز جنگ اوکراین دارد. این همکاری‌ها در چارچوب توافقات دوجانبه و مبتنی بر نُرم‌ها و حقوق بین‌الملل بوده و ارتباطی به بحران اوکراین ندارد.

بهانه برای آمریکا و شُرکایش جور شد: تحریم می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه هفته جاری در سخنانی از وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران خبر داد و اعلام کرد واشنگتن تا ساعاتی دیگر تحریم‌های جدیدی را علیه ایران از جمله علیه «ایران ایر» به بهانه واهی همکاری نظامی تهران با مسکو اعلام خواهد کرد.

وی در سخنانی مدعی شد که «به عنوان پاسخی علیه تهران» به بهانه همکاری با روسیه این تحریم‌ها را اعمال خواهد کرد.

ساقدوش‌های آمریکا نیز دست به کار شدند

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا روز سه‌شنبه هفته جاری (۲۰ شهریور) با تکرار ادعا‌های بی‌اساس درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند.

در بیانیه مشترک تروئیکا که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد، آمده بود: دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا به شدت صادرات موشک‌های بالستیک ایران توسط روسیه را محکوم می‌کنند. این اقدام که افزایش حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین بشمار می‌رود سبب می‌شود تا موشک‌های ایران به خاک اروپا برسد و رنج مردم اوکراین را افزایش دهد.

سه کشور اروپایی، همکاری نظامی ادعایی ایران و روسیه را تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا توصیف و به این بهانه، تحریم‌های جدیدی را وضع کردند.

در این بیانیه آمده بود: ما برای لغو قرارداد‌های دوجانبه خدمات هوایی با ایران اقدامات فوری انجام خواهیم داد. علاوه بر این، افراد و اشخاص مهم مرتبط با برنامه موشکی ایران و کسانی که در زمینه انتقال آن و سایر تسلیحات به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم خواهیم کرد. همچنین برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران‌ایر کار خواهیم کرد.

در پایان بیانیه ادعا شده بود: ما از ایران می‌خواهیم فوراً تمام حمایت‌های خود از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند.

عراقچی: معتادین تحریم بگویند کشوری که تحریم است چگونه می‌تواند تسلیحات پیچیده بسازد و بفروشد؟

سیدعباس عراقچی روز گذشته (۲۱ شهریور) در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با اشاره به اینکه یک بار دیگر آمریکا و اروپا براساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند، نوشت: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.

وی افزود: معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟

عراقچی در پایان تاکید کرد: تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: ارسال کمک نظامی ایران به روسیه کذب است

علیرضا سلیمی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس با اشاره به سناریوچینی غربی‌ها برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه و ارسال تجهیزات آمریکایی به اسرائیل، اظهارکرد: ارسال کمک نظامی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین از اساس کذب بوده و کشورمان هرگز به دنبال تنش‌زایی در جنگ‌ها نیست.

وی با اشاره به ادعای رسانه‌های غربی مبنی بر ارسال پهپاد نظامی از سوی ایران به روسیه، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ موضوع مخفی در تجارت‌ها خود ندارد و همواره مواضع کشورمان در رابطه با بحران‌ها و جنگ‌ها روشن بوده که هرگز به دنبال ایجاد تنش نبوده ایم.

قسمت دارک داستان/ اوکراین: مدرکی ندارم!

بعد از این همه قیل و قال، رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید که او هنوز نمی‌تواند استفاده روسیه از موشک‌های بالستیک ایران را تایید کند. 

زلنسکی اعلام کرد که اطلاعاتی از طرف سازمان‌های جاسوسی غربی درباره انتقال موشک‌های ایران دریافت کرده، اما در حال حاضر من نمی‌توانم استفاده از موشک‌‍‌ها را تایید کنم.

رئیس‌جمهور اوکراین افزود که من وقتی می‌توانم تائید کنم که مدرکی داشته باشیم. همانطور که درباره کره شمالی ما مدرک داشتیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب