دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رونمایی از پوستر «یاد یار مهربان» در آستانه پخش از شبکه آی‌فیلم

رونمایی از پوستر «یاد یار مهربان» در آستانه پخش از شبکه آی‌فیلم
در آستانه پخش مجموعه مستند موبایلی «یاد یار مهربان» به کارگردانی امیر تاجیک، از پوستر آن رونمایی شد.
کد خبر : 931284

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این مجموعه مستند که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی امیر تاجیک در ۴ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای در کشور تاجیکستان و شهرهایی همچون «دوشنبه»، «پنجکیت»، «حصار» و «پنج‌رود» تولید شده، به معرفی ظرفیت‌های ایران فرهنگی می‌پردازد.

در همین ارتباط، حامد بارئی طبری طراح گرافیک و پوستر این مجموعه که پیش از این نیز تجربه همکاری با امیر تاجیک را در فیلم‌های «آخرین دیپلمات»، «سکوهای آزادی»، «سکوهای امن افغانستان»، و «دنیای چاپلین» داشته است درباره چگونگی خلق این اثر گفت: «من برای طراحی پوستر، این مجموعه را دیدم و آنچه از آن دریافتم این بود که زبان فارسی میراث مشترک بزرگ ما و ملت تاجیکستان است؛ این موضوع باید به شکل مناسبی در پوستر منعکس می‌شد. از سوی دیگر «رودکی» یکی از بزرگان شعر فارسی و به تعبیر برخی کارشناسان، نخستین شاعر مطرح پارسی‌گو است. این شاعر نغزگو شخصیتی محبوب و محترم در دو کشور ایران و تاجیکستان است. بنابراین به این نتیجه رسیدم که چهره این شاعر مطرح می‌تواند بهترین عنصر تصویری برای پوستر باشد.

وی افزود: تندیسی که از رودکی در این پوستر کار شده، تصویر آشنایی است که مردم تاجیکستان در اماکن عمومی و کتاب‌ها و رسانه‌های خودشان از او دیده اند و برایشان کاملاً آشناست. همچنین یک جام جهان نما به رنگ سبز هم در پوستر کار شده. جام جهان‌نما  بیانگر این موضوع است که رودکی جهانی به وسعت شعر فارسی را در دست دارد و پرنده سبز رنگی که روی شانه‌های او نشسته هم نماد بخت و اقبال است.

به گفته طراح گرافیک «یاد یار مهربان» در پس‌زمینه پوستر از گل و مرغ به عنوان عناصر آشنای نگارگری ایرانی استفاده شده و در پایین قاب هم تصاویری از بناهای مشهور تاجیکستان استفاده شده است.

این هنرمند گرافیست عنوان کرد:  مخاطب باید در اولین مواجهه با پوستر، یک دریافت کلی و مرتبط با آن اثر داشته باشد که فکر می‌کنم پوستر مستند «یاد یار مهربان» این ویژگی را دارد. آن چه در ترکیب‌بندی نهایی مدنظر من بوده، فضای مشترک ذهنی و هویتی بین دو ملت ایران و تاجیکستان با محوریت زبان فارسی است که به نظرم این پوستر می‌تواند این موضوع را به ذهن مخاطب متبادر کند.»

«ایران زمین؛ گهواره»، «سرزمین شعر و ادب»، «هنرمند ملی» و «بوی جوی مولیان»  عناوین قسمت‌های این مجموعه مستند به کارگردانی امیر تاجیک هستند که به زودی از شبکه آی‌فیلم روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب