دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1403 - 11:17
یک عده سهم خواه از تیم ملی انتقاد غیر منطقی می‌کنند

جمشیدیان:تیم ملی فرانسه نیستیم که ۳ تیم آماده داشته باشیم/ برد مقابل امارات گام مهمی برای صعود بود

جمشیدیان:تیم ملی فرانسه نیستیم که ۳ تیم آماده داشته باشیم  برد مقابل امارات گام مهمی برای صعود بود
بازیکن سابق تیم ملی گفت: تیم ملی فرانسه نیستیم که سرمربی به اندازه سه تیم آماده مهره برای دعوت داشته باشد، پس انتظار معجزه از کادرفنی و تیم ملی نداشته باشیم.
کد خبر : 931280

احمد جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره برتری ایران در خانه امارات و حضور در صدر جدول گروه A مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ به همراه ازبکستان اظهار کرد: کاملاً مشخص بود که ازبکستان جدی‌ترین حریف ما در مرحله آخر انتخابی است و در مرحله قبلی هم در دو بازی رفت و برگشت به شدت ما را اذیت کرد و شکست نخورد. نتایج فوق‌العاده ازبکستان در تیم‌های پایه بیانگر آن است که در سال‌های آینده یکی از جدی‌ترین حریفان ایران در آسیا تیم ازبکستان خواهد بود. تیم امیر قلعه‌نویی برای آنکه به عنوان صدرنشین گروه A راهی جام جهانی شود نیاز به آن دارد که بهتر از ازبکستان نتیجه بگیرد و بسیار محتمل است این تیم برای اولین بار به جام جهانی صعود کند. 

برتری در خانه امارات گام بلندی بود

وی ادامه داد: قطر که قهرمان جام ملت‌های آسیا شد در دو بازی اول بسیار ضعیف عمل کرد و اگر به همین منوال عمل کند بدون شک هیچ شانسی برای صعود به جام جهانی ندارد. تیم ملی در فیفادی بعدی دو بازی با ازبکستان و قطر دارد که مهم‌ترین دیدار‌های دور رفتش است و موفقیت در آن بازی‌ها می‌تواند صعود به جام جهانی برای چهارمین مرتبه متوالی را بسیار نزدیک کند. برتری در خانه امارات گام بلندی برای صعود به جام جهانی بود. سه بازی سخت بیرون را خانه داشتیم که یکی از آنها را برنده شدیم. فرمت جدید برای صعود به جام جهانی می‌تواند به تیم‌های قدرتمند کمک کند. تیم ملی دو بازی اول را برده، محکم و قاطع شروع کرده و با ادامه این روند می‌تواند خیلی زود جواز صعود را کسب کند. با کیفیتی که تیم ملی دارد بعید است نتوانیم به این رقابت‌ها صعود کنیم.

ایران بهترین خط حمله آسیا را در کنار ژاپن دارد 

کارشناس فوتبال افزود: فاصله فوتبال نه تنها در آسیا که در دنیا کم شده است و هیچ حاشیه امنیتی برای تیم‌های ملی صاحب نام در تمامی قاره‌ها وجود ندارد. دیگر در آسیا تیم‌هایی را نداریم که بالای ۱۰ گل بخورند و در اروپا هم به ندرت تیمی پیدا می‌شود که بیش از ۵ گل دریافت کند. سازماندهی دفاعی تیم‌های ملی مختلف بسیار قوی شده و آنالیز بسیار خوبی از برنامه‌های تهاجمی رقبا دارند. دیگر گل زدن به تیم‌های مقابل آسان نیست و تیم‌های کم نام و نشان برای نباختن برنامه دارند. البته چنین تیم‌هایی در فاز تهاجمی خطرناک ظاهر نمی‌شوند و در گلزنی مشکل دارند. زمین بی‌کیفیت یا شرایط نامساعد جوی کمک می‌کند تا تیم‌هایی که برای نباختن برنامه‌ریزی می‌کنند حتی بر اثر اتفاقات برنده شوند. طبیعتاً تیم آسانی در آسیا نداریم و در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بهترین تیم‌های قاره حضور دارند، پس انتقاد نابه‌جا از تیم ملی اشتباه بزرگی است. ایران بهترین خط حمله آسیا را در کنار ژاپن دارد و می‌توانیم از این کیفیت بهتر استفاده کنیم تا نتایج درخشان‌تری رقم بخورد.

اگر انتقادی می‌شود هم باید منطقی و اصولی باشد

وی یادآور شد: شکست آرژانتین و برزیل در منطقه آمریکای جنوبی ثابت می‌کند که چقدر سطح رقابت‌ها به هم نزدیک است و تیم‌های ملی در تمام دنیا آمادگی خوبی دارند. فشار روی برزیل زیاد است، چون در جام جهانی قبلی هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و در انتخابی جام جهانی هم در ۸ بازی ۴ شکست داشته است و دلیل آن تصمیمات اشتباه فدراسیون این کشور بود که مدتی تیم ملی کشورشان سرمربی نداشت و بعد از آن هم با سرمربی موقت کار کردند. با اینکه فشار زیادی روی پرافتخارترین تیم ملی تاریخ فوتبال دنیا وجود دارد آنها به دنبال راه‌هایی خواهند بود تا با وجود مهره‌های باکیفیت خود جبران مافات کنند ولی هجمه روی تیم ملی ایران در حالی است که ۶ امتیاز از دو بازی گرفته و می‌تواند به صعود بسیار نزدیک باشد. ایراد‌ به تفکرات دفاعی تیم ملی و عملکرد گلزنی تیم ملی مطلوب نیست، فرصت سوزی وجود دارد ولی کل امتیازات کسب شده و اگر انتقادی می‌شود هم باید منطقی و اصولی باشد.

تیم ملی فرانسه نیستیم 

جمشیدیان تصریح کرد: به نظرم سهم‌خواهی عده‌ای باعث شده تا انتقادات غیرمنطقی هم از تیم ملی بشود. انتظار معجزه را از کادرفنی و تیم ملی نداشته باشیم. هر فرد دیگری هم سرمربی تیم ملی شود ۹۰ درصد نفرات فعلی را دعوت می‌کند، چون تعداد نفرات در دسترس سرمربی آنچنان زیادی نیست که انتظار دیگری بابت نفرات دعوت شده داشته باشیم. تیم ملی فرانسه نیستیم که سرمربی به اندازه سه تیم آماده مهره برای دعوت داشته باشد. سبک بازی تیم ملی هجومی‌تر شده و در کار‌های دفاعی ضعف‌هایی داریم که در تک بازی‌ها خود را نشان می‌دهد. مثلاً بازی نیمه‌نهایی جام ملت‌های سال گذشته را می‌توانستیم از قطر ببریم، اما در مجموع ایراد‌ها را می‌توان برطرف کرد و اگر انتقادی می‌شود کاملاً منطقی و روی اصول فوتبال باشد نه اینکه بی‌دلیل انتقاد شود، چون بازیکنی یا بازیکنانی که دوست‌شان دارند به اردو دعوت نشدند.  

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب