دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

۵ لایواکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده

۵ لایواکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده
با نگاهی به آمار پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر نمایندگان مهمی از آثار لایو اکشن دیده می‌شوند که حضورشان بیانگر اقبال عمومی به این سبک است و ارقام قابل توجه فروششان در گیشه، باعث توجه کمپانی‌های فیلمسازی و تهیه‌کنندگان به آن‌ها شده است.
کد خبر : 931264

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از سبک‌های موفق فیلمسازی در سال‌های اخیر، سبک «لایو اکشن» است. آثار تلفیقی و ترکیبی از فیلم‌های رئال با حضور بازیگران واقعی و جلوه‌های ویژه بصری یا انیمیشن. این آثار، چون نه در دسته انیمیشن‌ها قرار می‌گیرند و نه تمام و کمال رئال محسوب می‌شوند، دسته‌ای جداگانه دارند که در سال‌های گذشته با اقبال خوبی در گیشه هم مواجه شدند.

صنعت سینما به عنوان یکی از صنایع پیشرو در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوین و به روز، همواره با جدیدترین فناوری‌ها همراه بوده و در هر عصر و دوره‌ای، آثاری با ویژگی‌های فنی و ساختاری آن زمان تولید شده است. فیلم‌های لایو اکشن که اخیراً در استودیو‌های پولساز هالیوودی تولید می‌شوند جزء آخرین تکنولوژی‌هایی بودند که طور مستقیم بر تولید یک فیلم یا سریال اثرگذار بودند.

با نگاهی به آمار پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر می‌توان نمایندگان مهمی از آثار لایو اکشن را مشاهده کرد. نمایندگانی که حضورشان نشان دهنده اقبال عمومی به این ژانر است و ارقام قابل توجه فروششان در گیشه، باعث توجه کمپانی‌های فیلمسازی و تهیه‌کنندگان به این سبک است. در گزارش پیش رو مروری داریم بر پنج لایو اکشن هالیوودی در بیست سال گذشته، آثاری که همگی جریان‌ساز و مهم بودند. البته آثاری همچون، «آلیس در سرزمین عجایب»، «کارآگاه گجت»، «آلیتا فرشته جنگ»، «دیو و دلبر»، «سونیک» و... نیز توانایی حضور در این فهرست را داشتند. در گزارشات آتی حتما به این آثار پرداخته خواهد شد. 

۵ لایو اکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده

گارفیلد «Garfield»

سال ساخت: ۲۰۰۴
کارگردان: پیتر هویت
بازیگران: برکین میِر، جنیفر لاوهویت، استفن توبولوفسکی، بیل مورای
بودجه: ۵۰ میلیون دلار
فروش در گیشه جهانی: ۲۰۸ میلیون دلار

به انتخاب اکثر دوستداران آثار نمایشی «گارفیلد» در کنار شخصیت‌هایی همچون «تام» (در تام و جری)، «گربه چکمه‌پوش» (در شرک) و «دوشس» (در گربه‌های اشرافی) یکی از محبوب‌ترین گربه‌های تاریخ سینماست. منتها مهمترین تفاوت گارفیلد با دیگر گربه‌های این فهرست این است که آنها در آثار تمام انیمیشنی حضور داشتند و گارفیلد در دنیایی لایو اکشن به وجود آمد.

این گربه شکموی دوست‌داشتنی و سکانس‌های عاشقانه جذابی که با لازانیا به عنوان غذای مورد علاقه‌اش داشت، خیلی زود به اثری محبوب تبدیل شد و هزاران نفر را در سراسر دنیا به سالن‌های سینما کشاند. جیم دیویس، جوئل کوهن و الک سوکولوف به عنوان نویسنده این شخصیت و داستان‌های پیرامونش را خلق کردند.

نکته جالب توجه درخصوص گارفیلد که در استودیو قرن بیستم تولید شد، این است که باوجود فروش خوب آن درگیشه و سود بیش از چهاربرابری اثر، اما در سایت‌های امتیازدهی این گربه چندان هم محبوب نیست. امتیاز IMDB گارفیلد ۵ از ۱۰ است و در سایت متاکریتیک نیز نمره نه چندان خوب ۲۷ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است. با این وجود، اما در میان دوستداران هنر هفتم و محافل سینمایی شخصیت گارفیلد همچنان شخصیتی محبوب و دوست داشتنی است. قسمت دوم این اثر که دو سال بعد منتشر شد، نتوانست عملکرد نسبتا موفق آن در گیشه را تکرار کند.

۵ لایو اکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده

مالیفیسنت «Maleficent»

سال ساخت: ۲۰۱۴
کارگردان: رابرت استروم‌برگ
بازیگران: آنجلینا جولی، ال فانینگ، شارلتو کاپلی، لزلی منویل
بودجه: ۲۶۰ میلیون دلار
فروش در گیشه جهانی: ۷۶۰ میلیون دلار

«مالفیسنت» از آن دست آثار لایو اکشن است که طرفداران آن صرفاً دوستداران این قبیل کار‌ها نیستند و طرفداران فیلم‌های فانتزی نیز با آن ارتباط خوبی برقرار کردند. این اثر با بازی خوب آنجلینا جولی و ال فانینگ به عنوان دو قطب مثبت و منفی داستان خیلی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و باوجود اینکه هزینه تولید بسیار بالایی داشت، اما فروش خوب آن در گیشه، اجازه نداد این اثر به یک شکست تجاری بزرگ تبدیل شود و چهارمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۴ شد.

در این فیلم ما سرزمینی افسانه‌ای با موجوداتی عجیب و غریب و البته شیطانی خاص با بازی دوست‌داشتنی آنجلینا جولی می‌بینیم، نکاتی که همگی در جذب تماشاگر تاثیر داشت و دیزنی را ترغیب کرد تا قسمت دوم آن را نیز به پرده سینما‌ها برساند. نکته جالب توجه در رابطه با مالیفیسنت این است که این اثر در کارنامه هنری آنجلینا جولی جایگاه ویژه‌ای دارد و پرفروشترین اثر به نمایش درآمده با بازی این سوپراستار است.

این فیلم پس از اکران سراسری مورد توجه منتقدین سینمایی نیز قرار گرفت و در سایت IMDB هم امتیاز قابل قبول ۷ از ۱۰ را به دست آورد.

۵ لایو اکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده

دامبو «Dumbo»

سال ساخت: ۲۰۱۹
کارگردان: تیم برتون
بازیگران: کالین فارل، مایکل کیتون، دنی دِویتو، اوا گرین
بودجه: ۱۷۰ میلیون دلار
فروش در گیشه جهانی: ۳۵۵ میلیون دلار

شخصیت دوست‌داشتنی دامبو، با گوش‌های بزرگ و معروفش نخستین بار در سال ۱۹۴۱ در سینما‌ها به نمایش درآمد و از همان زمان توانست قلاب خود را به ذهن و قلب دوستداران هنر هفتم بیاندازد و به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تبدیل شود. جان بخشیدن به شخصیت کارتونی در فیلمی به کارگردانی تیم بورتون، خیلی‌ها را امیدوار کرده بود که این اثر قرار است شاهکاری متفاوت در تاریخ سینما باشد، اتفاقی که عملاً رخ نداد و خروجی لایو اکشن «دامبو» نتوانست منتقدان و دوستداران سینما را به طور کامل راضی نگه دارد.

داستان لایو اکشن «دامبو» که هلن ابرسون و هارولد پیرل آن را به رشته تحریر درآوردند، در رابطه با کهنه‌سربازی به نام هولت است که پس از جنگ جهانی اول و در زمان برگشتن به خانه متوجه مرگ همسرش می‌شود و بعد از این ماجرا تصمیم می‌گیرد که در سیرکی مشغول به کار شود. هولت به عنوان مسئول نگه‌داری از یک فیل باردار در سیرک مشغول به کار می‌شود و قصه زمانی جالب می‌شود که بچه فیلی با گوش‌های عجیب و بزرگ متولد می‌شود که به همین دلیل همه او را مورد تمسخر قرار می‌دهند و به همین دلیل نام او را دامبو (احمق) می‌گذازند. اما همه ویز زمانی تغییر می‌کند که هولت و مدیر سیرک متوجه می‌شوند این فیل با گوش‌های بزرگش توانایی پرواز کردن دارد.

لایو اکشن «دامبو» در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی جاستین اسپرینگر، ارن کروگر و درک فری توسط استودیو والت دیزنی اکران شد ولی در گیشه عملکرد خیلی موفقی نداشت. اگرچه رقم فروش گیشه آن تقریبا دوبرابر بودجه فیلم بود، ولی حتی خود مدیران دیزنی نیز باتوجه به تیم بازیگران و عوامل پشت صحنه و انتخاب قصه‌ای نوستالژیک انتظار فروش بهتری از آن داشتند.

۵ لایو اکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده

علاالدین «Aladdin»

سال ساخت: ۲۰۱۹
کارگردان: گای ریچی
بازیگران: ویل اسمیت، مِنا مسعود، نائومی اسکات، نوید نگهبان
بودجه: ۱۸۳ میلیون دلار
فروش در گیشه جهانی: ۱ میلیارد و ۵۵ میلیون دلار


کمپانی دیزنی بعد از بازخورد‌های مختلفی که از ساخت نسخه پروژه لایو اکشن انیمیشن‌های قدیمی خود گرفت، این بار تصمیم گرفت یکی از داستان‌های محبوب و مهمش را وارد این کارزار کند و به همین دلیل داستان «علاالدین» را برای پروژه جدید خود در نظر گرفت. آنها برای این پروژه جدید فرمان کار را به گای ریچی سپردند، هنرمندی که تا پیش از آن با آثاری همچون «شرلوک هولمز» و «شاه آرتور» توانایی‌های خود را به نمایش گذاشته بود.

گای ریچی که به عنوان کارگردان و نویسنده در این اثر نقش پررنگی داشت تصمیم گرفت این فیلم را به عنوان اثری موزیکال روانه بازار کند، ایده‌ای که «علاالدین» به یکی از آثار ویژه این ژانر بدل کرد و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

این فیلم روایتگر داستان زندگی دزدی خیابانی به‌نام علاءالدین بود که منا مسعود نقش آن را ایفا می‌کرد. او در جریان اتفاقاتی با شاهزاده یاسمین (نائومی اسکات) آشنا می‌شود و زمانی‌که قصد دارد علاقه خود را به شاهزاده ابراز کند توسط شخصیت منفی داستان، دستگیر می‌شود و برای رهایی از بند، قول می‌دهد که یک چراغ جادویی را از غاری درون صحرا بدزدد. او بعد از آشنایی با ویژگی‌های چراغ و قدرت‌های غول بزرگی که در آن زندگی می‌کند (ویل اسمیت) خود صاحب چراغ می‌شود و تصمیم می‌گیرد سه آرزوی از غول درخواست کند.

حضور ویل اسمیت در این فیلم یکی از برگ برنده‌های آن بود که بار دیگر نام این بازیگر را سر زبان‌ها انداخت. لایو اکشن «علاالدین» به تهیه‌کنندگی دن لین و توسط استودیو والت دیزنی با بودجه ۱۹۰ میلیون دلاری تولید شد و توانست با استقبال ویژه مخاطبان و عبور از یک میلیارد دلار در گیشه به پرفروش‌ترین لایو اکشن تاریخ سینما تبدیل شود.

۵ لایو اکشن مهم تاریخ سینما با فروش‌های فوق‌العاده

شیر شاه «The Lion King»

سال ساخت: ۲۰۱۹
کارگردان: جان فاورو
بازیگران: چیویتل اجیوفور، جان اولیور، جیمز جونز، جان کانی، بیانسه
بودجه: ۲۶۰ میلیون دلار
فروش در گیشه جهانی: ۱ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار

به اعتقاد بسیاری از مخاطبان سینما انیمیشن «شیر شاه» یکی از محبوب‌ترین تولیدات کمپانی دیزنی است. اثری که در زمان پخش بسیار مورد توجه قرار گرفت و این استقبال ویژه از آن، مدیران دیزنی را ترغیب کرد که نسخه لایو اکشن آن را روانه بازار کنند.

این فیلم نسخه بازسازی شده «شیر شاه» بود که به اذعان اکثر منتقدان و مخاطبان، ورژن لایو اکشن آن نتوانست مانند نسخه انیمیشنی مخاطبان را به سمت خود جذب کند، اما با این وجود فروشی رویایی را تجربه کرد. اثر جان فاوورو با نویسندگی جفرنیتنسون و با تهیه‌کنندگی جفری سیلور، کارن گیلکریست و با بودجه نسبتا زیاد ۲۶۰ میلیون دلاری تهیه و اکران شد. اما با سنگ تمام گذاشتن مخاطبان در سراسر دنیا، این اثر توانست ضمن عبور از مرز ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به پرفروش‌ترین فیلم لایو اکشن تاریخ سینما تبدیل شد.

با وجود این فروش فوق‌العاده، اما لایو اکشن «شیر شاه» در سایت‌های امتیازدهی وضعیت خوبی ندارد. در سایت IMDB این فیلم امتیاز ۶.۸ از ۱۰ را از دوستداران سینما کسب کرده است. امتیازی که آن را یک اثر متوسط نشان می‌دهد. این شرایط در دیگر سایت‌های امتیازدهی نیز به همین ترتیب است. در سایت متاکریتیک ۵۵ از ۱۰۰ و در سایت روتن تومیتوز هم امتیاز ۵۲ از ۱۰۰ برای این لایو اکشن به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب