دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

موانع توسعه ایده‌های خلاقانه در شهرک‌های صنعتی

موانع توسعه ایده‌های خلاقانه در شهرک‌های صنعتی
یک تولیدکننده لیفتراک‌های صنعتی گفت: اجاره‌های سنگین محل مناسب برای کار و سایر هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی، تولید و تهیه مواد مورد نیاز تولیدات، بخشی از موانع توسعه ایده‌های خلاقانه و کاهش حضور فعالان صنعتی و صاحبان ایده در شهرک‌های صنعتی است؛ چراکه فعالیت در شهرک‌های صنعتی، مستلزم صرف هزینه بالاتر از سقف بودجه‌ای و درآمدی درنظر گرفته از سوی این شرکت‌هاست.
کد خبر : 931198

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ نبود فضای کار اشتراکی برای جوانان خلاق و صاحبان ایده جهت پیگیری ایده‌های نوآورانه و تبدیل آن به محصول اولیه، سال‌هاست که باعث نگرانی تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و دانش‌بنیانی شده است.

شهرک‌های صنعتی در کنار مجموعه پارک‌های فناوری، فضای مناسب برای تولیدات فناوری است. موضوعی که شاید برای توسعه آن کمتر هدفگذاری شده و فعال‌های صنعتی و حتی برخی شرکت‌های صاحب ایده را به دردسر‌های جدید انداخته است.

با توجه به استقرار بسیاری از شرکت و تولید کنندگان فناور در مجموعه شهرک‌های صنعتی، برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم پیگیری مشکلات این دسته امری بدیهی است، اما به اعتقاد دانش بنیان‌ها رفع این مشکل ضروری است.

جایگاه ویژه صنایع در شهرک های صنعتی

مجموعه پارک فناوری بسیاری از مجموعه‌های بزرگ علمی، دانشگاهی، صنعتی وحتی جوانان فناور و مبتکر دانشگاهی را در خود جای داده است، اما با توجه به نیازاقتصاد کشور، باید در شهرک‌های صنعتی برای استقرار نخبگان علمی در بخش‌های مختلف صنعتی جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست، رضا ملک محمد، مسئول در یکی از شرکت‌های فناور حوزه تولید لیفتراک‌های صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به عدم توسعه تکنولوژی‌های نظارتی دقیق در شهرک‌های صنعتی گفت: مشکلات مربوط به ورود و خروج بار و افراد در شهرک‌های صنعتی موجب اتلاف زمان زیادی برای بازرسی بار‌های ورودی و خروجی شده و همچنین موجب بروز مشکلات در خصوص حفاظت از اموال شرکت‌ها شده است.

ملک محمد تصریح کرد: لازم است شهرک‌های صنعتی به تکنولوژی‌های نظارتی و بازرسی نوین برای حفاظت از اموال و همچنین مدیریت ورود و خروج افراد مجهز شوند.

قطعی‌های مکرر برق بلای جان برنامه ریزی تولید

لیفتراک‌های صنعتی

ملک محمد در خصوص مشکلاتی که ناترازی‌های انرژی در زمینه تولید ایجاد کرده است تشریح کرد: ما با اجرای برنانه ریزی‌های مجدد تولیدی سعی کردیم علاوه بر حفظ راندمان تولید به پایداری شبکه برق کشور نیز به اندازه سهم خود کمک کنیم؛ در همین راستا ما روز‌های دوشنبه و چهارشنبه را تعطیل کرده ایم؛ اما برای جبران کسری تولید، کارمندان و کارگران مجبور به حضور در محل کار در روز‌های پنجشنبه و جمعه هستند.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که این روش هر چند که مشکل مواجه با قطعی برق در اثر کسری انرژی را برطرف می‌کند، اما تاثیر نامطلوبی بر نیروی انسانی در دراز مدت خواهد داشت.

انتقال دانش بنیان‌ها به شهرک‌های صنعتی

این فعال صنعتی با اشاره به وضعیت کمبود نقدینگی در بین شرکت‌های تولیدات فناور، گفت: دربسیاری از پارک‌های علم و فناوری، فضای لازم برای استقرار حجم بالای ایده پردازان وجود ندارد و بخش بزرگی از مبتکران کشور به دلیل افزایش هزینه‌های سرسام آور از پیگیری و نهایی سازی طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه خود باز می‌مانند.

ملک محمد ادامه داد: در تولید لیفتراک‌های صنعتی علاوه بر اهمیت ویژه در بخش صنایع کشور، موضوع کاهش وابستگی به نمونه‌های خارجی آن هم وجود دارد که در این بین باید با برنامه ریزی و طراحی جنبه‌های حمایتی از صنایع، طرح‌های خلاقانه و ایده‌های نو در این زمینه حمایت شود، هرچند که ضعف‌های بزرگی در این خصوص دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اجاره‌های سنگین محل مناسب برای کار و البته سایر هزینه‌های مربوط به بخش نیروی انسانی، تولید وتهیه بخشی از مواد مورد نیاز تولیدات، دلیلی برای کاهش حضور فعالان صنعتی و حتی صاحبان ایده در شهرک‌های صنعتی شده است چراکه فعالیت در شهرک‌های صنعتی، مستلزم صرف هزینه بالاتر ازسقف بودجه‌ای و درآمدی درنظر گرفته از سوی این شرکت هاست.

توسعه تکنولوژی لنگ حمایت‌های دولتی است

ملک محمد با اشاره به اینکه تولید لیفتراک‌های صنعتی نیاز به تکنولوژی دارد، گفت: بازار مصرف معطل ورود دستگاه‌های به روز است. تحریم و گرانی ارز دو چالش اساسی در تامین و تولید این دستگاهاست که متاسفانه حمایت دولتی از این بخش بسیار کمرنگ و در برخی مواقع غیراجرایی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهرک های صنعتی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب