دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

مروری بر تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده پلیس

مروری بر تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده پلیس
پیشرفت تکنولوژی تأثیر خود را در زندگی همه افراد جامعه گذاشته و مشاغل مختلف به نوعی با پدیده‌های نوظهور تکنولوژیک درگیر بوده‌اند. پلیس هم از این قاعده مستثنی نبوده و برعکس، بسیار ملموس با پیشرفت فناوری‌های نوین در ارتباط بوده است.
کد خبر : 931096

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیشرفت تکنولوژی در سالیان اخیر تأثیر خود را در زندگی همه افراد جامعه گذاشته و مشاغل مختلف هرکدام به نوعی با پدیده‌های نوظهور تکنولوژیک درگیر بوده‌اند. پلیس هم از این قاعده مستثنی نبوده و جنبه‌های مختلف آن، بسیار ملموس با پیشرفت فناوری‌های نوین در ارتباط بوده است. در این گزارش مروری داریم بر برخی از مهم‌ترین بخش‌های «پلیس هوشمند».

پلیس فتا که ماهیتی مبتنی بر فضای مجازی و فناوری اطلاعات دارد، به واسطه مأموریت‌هایش، به طور مستقیم با پیشرفت‌های فناورانه درگیر است. این پلیس تخصصی حوزه IT برای اینکه بتواند با مجرمان این بخش مبارزه کند و اجازه ترک‌تازی به خلافکار‌های سایبری ندهد، دائم خود را به روز نگه می‌دارد و در تلاش است در این راه رد پای مشخصی از خود به جای بگذارد تا فضای مجازی را برای مجرمان ناامن کند.

سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی که در اختیار این پلیس تخصصی فرماندهی انتظامی قرار دارد، در حل پرونده‌های مختلف به کمک دیگر بخش‌های پلیس می‌آید و ماهانه تعداد زیادی از مجرمان فعال در شبکه‌های اجتماعی با عملیات‌های ریز و درشت پلیسی دستگیر می‌شوند. سیستم‌های هوشمند نظارتی و اطلاعاتی پلیس فتا، قابلیت‌های زیادی دارد که در گزارش‌های آتی با حضور فرماندهان این پلیس تخصصی و گفتگو با کارشناسان این حوزه، به آنها می‌پردازیم.

مروری بر تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده پلیس

پایش هوشمند سارقان

آخرین نمونه از تکنولوژی‌های به کار رفته در سیستم فرماندهی انتظامی، پایش هوشمند و سیستماتیک سارقان سابقه‌دار است. پلیس با استفاده از پابند‌های الکترونیکی که اجرای طرح آزمایشی آن از اسفند سال گذشته آغاز شد، گام بلندی در مسیر هوشمندسازی برداشت. حالا با این سیستم جدید مجرمان سابقه‌دار در هرکجای کشور که باشند رصد می‌شوند. نکته جالب توجه درخصوص این پابند‌های الکترونیک این است که برای شخصی که با این سیستم کنترل می‌شود، محدود مشخصی در نظر گرفته شده و به محض اینکه شخص با این پابند‌ها از آن منطقه جغرافیایی معین، خارج شود، پلیس در جریان این اتفاق قرار می‌گیرد و شرایط مجرم را بررسی می‌کند.

یکی از موارد قابل توجه درخصوص پابند‌های الکترونیک این است که این سیستم در همان زمان اجرای آزمایشی، امتحان خود را به خوبی پس داد و به برخی از مجرمان که تصور می‌کردند این پابند‌ها ترفندی دروغین است و کارایی مناسبی ندارند، درس خوبی داد. حتی در یکی از موارد، احدی از مجرمان که با این پابند زیرنظر نامحسوس پلیس بود، لحظاتی پس از گوشی قاپی و در حال فرار با موتورسیکلت دستگیر شد.

این پابند‌ها در حال حاضر در بسیاری از مراکز استان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید به زودی منتظر زمانی باشیم که تعداد زیادی از مجرمان سابقه‌دار با این پابندها، در هر لحظه پایش شوند.

مروری بر تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده پلیس

دوربین البسه پلیس

یکی دیگر از تکنولوژی‌های مورد استفاده پلیس در سال‌های اخیر، دوربین مخصوص البسه نیرو‌های انتظامی است. طبق قانون هفتم توسعه پلیس موظف شد بر روی البسه نیرو‌های خود دوربین‌هایی نصب کند تا داده‌های اطلاعاتی عملیاتی هر فرد جداگانه ثبت و ضبط شود. در حال حاضر ۲۰ هزار مأمور پلیس روی البسه خود دوربین نصب کردند که ۸ هزار مورد از آنها آنلاین است و مابقی به صورت آفلاین روند عملیات‌ها را ضبط می‌کند. البته به اذعان پلیس، این تعداد باتوجه به حجم عملیات‌ها و تعدد نیرو‌های فرماندهی انتظامی بسیار ناچیز است و حداقل چیزث بین ۷ تا ۸ برابر بیشتر از این دوربین‌ها برای نصب روی البسه پلیس نیاز است.

هوشمندسازی پلیس راهور

یکی از بخش‌های پلیس که هشومندسازی به پیشبرد اهداف آن کمک زیادی می‌کند، پلیس راهور است. پلیس راهنمایی و رانندگی با علم به این موضوع، در سال‌های اخیر ورود خوبی به این حوزه داشته و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده کمبود‌ها و نواقص موجود در این حوزه را پوشش دهد.

مروری بر تکنولوژی‌های جدید مورد استفاده پلیس

یکی از طرح‌های مهم پلیس راهور در این خصوص کنترل معابر با سیستم‌های هوشمند است. به عنوان مثال در شهر تهران با بش از ۸ هزار تقاطع، ۵۰۰ تقاطع به صورت هوشمند کنترل می‌شوند. در سیستم هوشمند کنترل تقاطع‌ها، دیگر نیازی به حضور نیرو‌های پلیس راهور برای کنترل ترافیک نیست و سیستم باتوجه به بار ترافیکی هر منطقه، مدت زمان انتظار وسایل نقلیه پشت چراغ قرمز را تعیین می‌کند. پس اگر در یکی از چهارراه‌های پایتخت، پشت چراغ قرمز به جای اعداد انگلیسی با عبارت PO مواجه شدید، بدانید که این ترافیک شکل گرفته در این چهارراه توسط سیستم‌های هوشمند و به‌روز کنترل می‌شود.

از دیگر موارد مربوط به پلیس راهور، استفاده از دوربین‌های کنترل ترافیک است. در حال حاضر تقریباً تمام معابر اصلی شهری مثل تهران توسطذاین دوربین‌ها به صورت شبانه‌روزی پایش می‌شود. این سیستم‌ها به گونه‌ایست که در واحد کنترل پلیس راهور، نیرو‌های پلیس می‌توانند در لحظه تمام خیابان‌ها را بررسی کنند و به عنوان مثال اگر شهروندی به دلیل خرابی خودرو، تصادف و... با مشکلی مواجه شد به صورت آنلاین مشکل به وجود آمده را برطرف کنند.

اکثر بخش‌های تخصصی پلیس، این روز‌ها تلاش می‌کنند با هوشمندسازی، خدمات سریع‌تر و بهتری را ارائه دهند و همچنین در مبارزه با مجرمان خود را به روز نگه دارند. خبرگزاری آنا در هفته‌های آتی در پرونده‌ای مفصل و در قالب گزارش، گفتگو با کارشناسان و... به این سوژه می‌پردازد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب