دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اشــتراک‌گذاری دانش و پرورش در کشاورزی/ فعالیت ۳۵۰ مزرعه نوآور بهره‌ور تا پایان سال

اشــتراک‌گذاری دانش و پرورش در کشاورزی  فعالیت ۳۵۰ مزرعه نوآور بهره‌ور تا پایان سال
بر اساس اعلام معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ کشور ۱۵۰ مزرعه نوآور دارد که تا پایان سال جاری ۲۰۰ مزرعه دیگر به این مجموعه افزوده می‌شود. مزرعه نوآور بهره‌ور چیست و با ایجاد آن به دنبال چه هدفی هستیم!
کد خبر : 931059

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروزه، زیست بوم‌های فناوری و نوآوری از ارکان اصلی اقتصاد دانش‌بنیان قلمداد گردیده و ایجاد و توسعه آنها از پیش‌شرط‌های اصلی ورود به تولید دانش پایه، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی است. نظام‌نوآوری کشاورزی یک چیدمان مشارکت جو است و به ایجاد دانش، دسترسی به دانش، اشــتراک‌گذاری دانش و پرورش یادگیــری کمک می‌کند.

اجرای ماده پنج «آئین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشـــتغال آفرین در بخش‌کشاورزی و منابع‌طبیعی، مزارع نوآور بهره‌ور، به عنـوان پایگاهـی بـا نـام «مزرعه ترویـج نوآوری و بهره وری» بـرای جذب، بومی‌سـازی و اشـاعه نوآوری در میان سـایر کشـاورزان به‌عنوان رکن اساســـی و بازیگر جدید در زیست بوم‌فناوری و نوآورکشـــاورزی ایفای نقش می‌نماید.

این در حالی است که  امروز معاون آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری اعلام کرد؛ کشور ۱۵۰ مزرعه نوآور دارد که تا پایان سال جاری ۲۰۰ مزرعه دیگر به این مجموعه افزوده می‌شود.

تعریفی از مزرعه نوآور بهره‌ور

به گزارش آنا، این مزارع به‌عنوان مکانـی در محـدوده جغرافیایـی مشـخص تحـت مدیریت یک کشـاورز نـوآور بهره‌ور محسوب شده کـه با سـازماندهی روش‌های نوآورانه؛ موجبـ ارتقاء بهره‌وری و بهبـود سـطح کمـی و کیفی تولید یـا خدمت می‌شود.

از ایجاد مزرعه نوآور بهره‌ور چه هدفی دنبال می‌شود

شناسایی، سازماندهی، توانمندسازی و ایجاد شبکه کشاورزان نوآور بهره‌ور و توسعه ارتباطات سازمان یـافته با مـوسسـات و مـراکز تحقیقاتی، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشی، از اهداف ایجاد مزرعه نوآور بهره‌ور در بخش کشاورزی است.

مزرعه نوآور بهره‌ور

آشنایی با معیار‌های انتخاب یک مزرعه نوآور بهره‌ور

برای انتخاب یک مزرعه نوآور بهره‌ورباید به نکات مهمی توجه داشت: ۱ -اهمیت و جایگاه محصولات تولیدی در امنیت غذایی ۲- تعداد و تنوع فناوری‌ها و نوآوری‌های مورد استفاده در مزرعه ۳ –شیوه‌های انتخاب، توانمندسازی و به کارگیری نیروی انسانی در مزرعه ۴ -میزان و سطح تعامل و ارتباط با مؤسسات و مراکز علمی، تحقیقاتی، آموزشی‌ترویجی ۵ -برندسازی، بازاریابی و بازاررسانی محصولات تولیدی ۶ -مقبولیت، مشروعیت و جایگاه اجتماعی در میان کشاورزان پیرامونی

فرایند شناسائی، ارزیابی و انتخاب یک مزرعه نوآور بهره‌ور چیست؟

براساس دستورالعمل‌های ابلاغی ابتداء در کمیته‌های تخصصی سازمان جهادکشاورزی استان‌ها ارزیابی از کاندیدا‌های مزارع نوآور بهره‌ور انجام شده و سپس منتخبان به پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی معرفی تا پس از بررسی سطح بلوغ فناورانه آنها و کسب امتیاز لازم، تایید و گواهی‌نامه و تفاهم‌نامه با سازمان جهادکشاورزی توسط معاونت آموزش و ترویج کشاورزی سازمان تات استان صادر شود.

مهمترین وظایف ارکان مزارع نوآور بهره‌ور چیست؟

مزرعه نوآور بهره‌ور

کشاورزان نوآور بهره‌ور: معرفی حداقل ۲۵ کشاورز پیرامونی و انتقال تجارب، دستاورد‌ها و اشاعه فناوری‌های نوآورانه به کارگرفته شده در میان آنها است.

پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی حمایت: ارائه خدمات فنی- تخصصی آموزشی، مشاور های، منتورینگ، راهبری، مالکیت فکری، اخذ استاندارد‌ها و خدمات بازاریابی و تجاری سازی، قرارداد‌های انتقالی و مشارکتی، شتابدهنده، کارگزاران کسب و کار، رونمایی محصول از جمله موارد است.

سازمان ملی بهره وری: بهره‌مند ساختن کشاورزان نوآور بهره ور از دوره‌های آموزشی تخصصی ملی و بین المللی است.

معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهادکشاورزی: فراهم نمودن امکان استفاده از دانش و تجارب شبکه دانش کشاورزی پژوهشگر مروجان ارشد، محققان معین و کارشناسان مروج و فراهم نمودن امکان استفاده از دانش و تجارب شبکه عاملین ترویج کشاورزی جزء وظایف و ارکان اصلی مزارع نوآور بهره‌وربشمار می آید.

چشم‌انداز توسعه مزارع نوآور بهره‌ور تا سال ۱۴۰۵

با توجه به اهمیت  های نوآور در بخش کشاورزی، ایجاد و فعال سازی ۱۰۰۰ مزرعه نوآور بهره‌ور با تحت پوشش قرار دادن ۲۵ هزار کشاورز تابعی در سطح کشوردر  سال ۱۴۰۳، ۲۰۰ واحد وبر اساس برنامه های پیش بینی شده در  سال ۱۴۰۴، ۳۰۰ واحد و همچنین در سال ۱۴۰۵، ۳۵۰ واحد خواهد رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب