دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1403 - 11:49
خطاب به استادان دانشگاه؛

آیت‌الله کلانتری: سمت‌وسوی تحقیق و پژوهش با تمرکز بر تربیت باشد

آیت‌الله کلانتری: سمت‌وسوی تحقیق و پژوهش با تمرکز بر تربیت باشد
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: سمت‌وسوی تدریس و تحقیق و پژوهش با تمرکز بر تربیت باشد. یکی از راهکار‌های اولویت دادن تربیت بر تعلیم این است که استاد کلاس خود را به صورت خشک و مکانیکی برگزار نکند.
کد خبر : 931003

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد با اشاره به حقوق دانشجو بر استاد اظهار کرد: درباره حقی که دانشجو بر استاد دارد کمتر سخن گفته‌شده و این بحث در دانشگاه آزاد اسلامی همتر و ملموس‌تر است.

وی افزود: معلمان و استادان در قبال متربیان و دانشجویان خود تکالیفی دارند که می‌توان آن را در چهار دسته کلی تقسیم کرد که شامل وظایف کاری، اخلاقی، فکری و وظایف تربیتی می‌شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: وظایف استادان در قبال شاگردان به لحاظ کاری این است که درسی که استاد ارائه می‌دهد در حد توان علمی مدرس باشد. پرهیز از تأخیر حضور در کلاس، حفظ نظم و انضباط در ایجاد رابطه بین شاگرد استاد بسیار مؤثر بوده و در این باره باید دقت کرد که زمان کلاس با کمال وقت‌شناسی به ارائه موارد مفید اختصاص یابد.

کلانتری مطالعه و تحقیق کافی برای درس توسط استاد را از دیگر موارد تکلیفی استادان برشمرد و اضافه کرد: شکل ظاهری، پوشش و نحوه بیان استاد حتماً اثر درازمدتی روی دانشجو می‌گذارد.استاد باید از توجیه‌گری در مسائلی که به آن علم ندارد پرهیز کند. حضور پرنشاط در کلاس و استفاده مناسب از زمان و اختصاص فرصت کافی برای شنیدن سخنان دانشجویان در کلاس درس و همچنین احترام به افکار و ایده‌های دانشجو و عدم کم گذاری در آن حدی از زمان که باید برای تدریس اختصاص دهد از دیگر وظایف کاری استادان محسوب می‌شود.

وی در تبیین وظایف اخلاقی مدرسان نیز به سه نکته اشاره کرد و گفت: یکی از این وظایف مهم اخلاقی استاد حلم و بردباری بوده و این در واقع حفظ نفس از جوشش نفسانی و غضب است. عدالت ورزی  و عدالت محوری استاد بین دانشجویان و عدم تبعیض بین آنان باعث علاقه‌مند شدن دانشجو به استاد می‌شود، سومین نکته اخلاقی برای استادان رفتار متواضعانه استاد در قبال دانشجوست که باید با حفظ رابطه پدر و فرزندی و مراد و مریدی این تواضع محقق شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان وظایف فکری استادان تأکید کرد: استاد باید به دانشجو اندیشیدن را بیاموزد و برای اینکه دانشجو را به اندیشیدن واداریم و اهل فکر بار بیاوریم می‌شود طرح سؤال کرد و یا آنان را بابت سؤالات خوبی که در کلاس مطرح می‌کنند تشویق و دانشجویان را با اهل فکر و اندیشه به شیوه‌ای جذاب آشنا کنیم.

کلانتری  وظایف تربیتی اساتید را نیز تبیین و مطرح کرد: با توجه به چهار آیه قرآن کریم که عبارت «یزکیهم و یعلمهم» در کنار هم آمده درک می‌کنیم که این تأکید برای آن است که بدانیم تربیت و تزکیه مقدم بر تعلیم بوده و البته به لحاظ زمانی تعلیم هم مقدمه تربیت است.

وی تبیین کرد: سمت‌وسوی تدریس و تحقیق و پژوهش با تمرکز بر تربیت باشد. یکی از راهکار‌های اولویت دادن تربیت بر تعلیم این است که استاد کلاس خود را به صورت خشک و مکانیکی برگزار نکند؛ بلکه به‌عنوان نمونه با بیان نکته اخلاقی در کنار درس تخصصی خود موضع تربیت را به تعلیم دروس خویش ملحق کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب