دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رتبه‌های مدارس دولتی از ۳۰ کرسی به ۲۵ کرسی رسید

رتبه‌های مدارس دولتی از ۳۰ کرسی به ۲۵ کرسی رسید
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: سهم مدارس غیردولتی از ۷ کرسی به ۵ کرسی تغییر پیدا کرده است. رتبه‌های مدارس دولتی از ۳۰ کرسی به ۲۵ کرسی رسیده است و ۵ کرسی مربوط به مدارس دولتی است.
کد خبر : 930900

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،   محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع تحلیل نتایج امتحانات نهایی و کنکور که امروز بعد از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته در راستای اصل شفافیت مانند امسال تحلیل نتایج امتحان نهایی را انجام دادیم. بیش از ۴۰۰ همکار و طراح در ۷۲ ساعت قرنطینه شدند؛ لذا امنیت آزمون را به‌درستی برقرار کردیم.

وی ادامه داد: تیم اول که شامل ۹ تیم بودند برای هر پایه و درس ۱۲ روز  برای ۱۱۳ عنوان درس قرنطینه شدند و کار طراحی را به‌خوبی انجام دادند. کار تصحیح بیش از ۶۰ میلیون پاسخ‌برگ انجام شد. ۵۰ هزار دبیر تخصصی در فرآیند تصحیح نقش داشتند. همچنین ۶ هزار و ۲۹ حوزه اجرا درگیر برگزاری آزمون بودند و قریب به ۱۴ هزار حوزه درگیر اجرا بودند.

زارعی با بیان اینکه کار تصحیح الکترونیکی بود، تصریح کرد: هیچ همکاری تصحیح اوراق دانش‌آموزان را در استان خود انجام ندادند و ۱۳۸ هزار همکار در عوامل اجرایی نقش ویژه‌ای داشتند.

وی افزود: محاسبه نمره ۱ میلیون و ۵۰۰ داوطلب برای یک هزار و ۳۶۰ درس انجام شد. این کار بزرگ با مشارکت همه دستگاه‌ها به‌ویژه وزارت کشور انجام شد. حضور دستگاه‌های امنیتی، پلیس فتا و سایر دستگاه‌های امنیتی جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش عنوان کرد: کانال‌ها و شبکه‌هایی که خبر کذب منتشر کردند را دستگاه‌های امنیتی شناسایی و با آنها برخورد کردند. همچنین ۶ کارگروه در ستاد عالی آزمون از جمله استاندارسازی، نظارت و ارزیابی، تامین امنیت آزمون، عملکرد حوزه‌ها، پشتیبانی فنی و کارگروه پشتیبانی معاونت توسعه و سازمان نوسازی با ارسال تجهیزات به مدارس، تشکیل شد.

زارعی اظهار کرد: ۱۸ میلیون و ۵۲۰ و ۲۰۰ هزار نفر داوطلب به تفکیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳ آزمون دادند و میانگین معدل دانش‌آموزان در رشته تجربی پایه دهم، ۱۲/۶۴، یازدهم ۱۱/۵۲ و دوازدهم ۱۲ شد. میانگین معدل دانش‌آموزان در رشته ریاضی و فیزیک پایه دهم ۱۲/۶۹، یازدهم ۱۱/۲۶ و دوازدهم ۱۱/۸۲ است.

وی ادامه داد: میانگین نمرات دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی در پایه دهم ۹/۴۴، در پایه یازدهم ۹/۰۷ و در پایه دوازدهم ۹/۱۳ است. میانگین معدل در مجموع سه رشته اصلی پایه دهم ۱۱.۵۲، پایه یازدهم ۰.۶۲ و پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ بوده است.

زارعی اظهار کرد: میانگین معدل دانش‌آموزان در پایه دهم نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم بهتر از سایر پایه‌هاست. این امر حاکی از آن است که دانش‌آموزان در این پایه به معلم و کتاب درسی رجوع داشته‌اند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه استان یزد بیشترین رشد نمره را داشته است، تصریح کرد: همچنین استان‌های هرمزگان، فارس خراسان رضوی، خوزستان نسبت به سال گذشته نمره معدلشان ارتقا پیدا کرده است.

وی ادامه داد: میانگین نمرات دانش‌آموزان در سال گذشته ۱۱/۲۳ در رشته تجربی بوده و امسال به ۱۲ رسیده است. نمرات دانش‌آموزان در رشته ریاضی‌فیزیک به ۱۰/۸۲ رسیده است. عملکرد دانش‌آموزان دختر از پسر بسیار بهتر بوده است. معدل دانش‌آموزان دختر در رشته ریاضی‌فیزیک ۱۲/۹۷ و نمرات دانش‌آموزان پسر ۱۱/۲۴ است. مجموع نمرات مدارس دولتی و غیردولتی در ریاضی فیزیک ۱۱/۹۶ بوده است. مقایسه میانگین نمرات نشان می‌دهد که اکثر دروس به‌ویژه دروس عمومی رشد داشتتد.

زارعی ابراز کرد: زمانی‌که رتبه‌های نفرات برتر اعلام می‌شود؛ اینکه رتبه‌ها از کدام نوع مدارس هستند، از داغ‌ترین خبرهای امروز است. مدارس دولتی در سه گرایش اصلی هیچ سهمی نداشته است.

وی اضافه کرد: سهیمه مدارس دولتی، غیر دولتی،‌ مدارس سمپاد در رتبه‌های برتر کنکور امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ که سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری تاثیری نداشته است، افزایش یافت و از یک کرسی به سه کرسی رسیده است. مدرسه عادی‌دولتی در ۱۴۰۱ هیچ سهمی در کرسی نداشته است و هم اکنون دارای ۲ کرسی در رتبه‌های برتر بوده و همچنین مدارس دولتی دارای یک کرسی در رتبه‌های برتر بوده است.

زارعی خاطرنشان کرد: سهم مدارس غیردولتی از ۷ کرسی به ۵ کرسی تغییر پیدا کرده است. رتبه‌های مدارس دولتی از ۳۰ کرسی به ۲۵ کرسی رسیده است و ۵ کرسی مربوط به مدارس دولتی است. همچنین ۸۵ درصد پاسخ‌برگ دانش‌آموزان تاکنون تصحیح شده و ۱۵ درصد دیگر در حال تصحیح است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر
قالیشویی ادیب