دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی توسط فناوران داخلی

تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی توسط فناوران داخلی
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به فناوری ساخت تمامی ۹۹ کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی دست یافته ایم و تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی ساخته می‌شود.
کد خبر : 930854

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست ضمن تشکر از دست اندرکاران گفت: امسال ۶۶ ام سال از پیداش صنعت پتروشیمی در کشور قرار داریم و بیش از ۹۵ درصد این صنعت پس از انقلاب اسلامی پدید آمده است.

وی ادامه داد: در گذشته در تمامی موارد صنعت پتروشیمی بجز قسمتی از نگهداشت به خارج وابسته بودیم، اما این نکته برای دانشمندان و دانشگاهیان طلایی است که بدانیم پس از انقلاب اسلامی تحول این صنعت شروع شد. زمان وقوع انقلاب اسلامی ژاپنی‌ها کار را در پتروشیمی رها کرده و انتظار داشتند که زمینگیر شویم، اما امروز با همت دانشمندان و مسئولان و رهبر معظم انقلاب و توصیه ایشان به ایجاد ارزش افزوده، دانشمندان ما در زمان جنگ و محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها سرعتی برق آسا برای رشد صنعت پتروشیمی پدید اوردند.

در حوزه فناوری و کاتالیست‌ها و لاینسس‌ها تمامی وابستگی را حذف می کنیم

شاهمیرزایی تاکید کرد: هم اکنون نیز در بخش‌هایی وابستگی داریم، اما توجه به این نکته ضروری است که کار‌های بزرگی انجام شده است. شایان ذکر است در پژوهشگاه پلیمر جمع شده ایم و عهد بسته ایم که در حوزه فناوری و کاتالیست‌ها و لاینسس‌ها تمامی وابستگی خود را با کمک شرکت‌های فناور حذف کنیم.

معاون وزیر نفت گفت: تعداد قرداد‌های شرکت پتروشیمی در جایگاه اول شرکت‌های فناور جهان قرار گرفت و این جای تقدیر از دانش بنیان دارد که پای کار با محوریت شرکت پژوهش و فناوری امده اند. ما به فناوری ساخت تمامی ۹۹ کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی دست یافته ایم و تمامی کاتالیست‌ها در شرکت‌های دانش بنیان و فناور داخلی ساخته می‌شود و هم اکنون حتی صادرات به چندین کشور داریم.

وی ادامه داد: ما بیش از ۱۱۶ سال در موضوع کاتالیست‌ها وابستگی داشتیم، اما طی سه سال تمامی این وابستگی رفع شد. در حوزه کالا و تجهیزات پس از ۶۶ سال از ظهور این موصوع و بیش از ۲۰ سال وابستگی مطلق به خارج از کشور در تمامی مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی جوانان دانشمندی تربیت شدند. هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر جوان دانشمند و فناور داریم که حتی به پالایشگاه‌های کشور‌های همسایه نیز برای رفع مشکلات خود کمک می‌کنند. ما اراده داریم که ۱۵ الی ۱۶ درصد وابستگی خود در زمینه کالا و تجهیزات را نیز رفع کنیم. همچنین ریل گذاری صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه و حوزه کارفرمایی و دانشگاهی به گونه‌ای تدوین شده است که به سوی تولید ارزش افزوده حداکثری حرکت کنیم.

شاهمیرزایی تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که گاهی تحلیلگران صنعت نیز به ان می‌پردازند و جا دارد که تاکید شود این است که تامین خوراک صنایع پتروشیمی باید با دقت و منظم اختصاص یابد. از این جهت توقع داریم که مدیر عامل محترم شرکت پالایش و پخش تمهیدات لازم را داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب