دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانش آموزان هنرستان آفرینش سمیرم، از مهارت آموزی به کسب درآمد رسیده اند

دانش آموزان هنرستان آفرینش سمیرم، از مهارت آموزی به کسب درآمد رسیده اند
هنرستان کاردانش آفرینش آموزش و پرورش شهرستان سمیرم واقع در روستای مهرگرد (روستای ملی صنایع دستی) شیوه‌ای متفاوت را در مهارت آموزی پیش گرفته است. تولید زرین گیاه یا طلای آبی از آن جمله می‌باشد.
کد خبر : 930849

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مجتمع آموزشگاه شبانه روزی دخترانه شهدای وردشت متشکل از هنرستان کار و دانش آفرینش و دو آموزشگاه دیگر، فضایی مناسب را برای مهارت آموزی هنرآموزان و دیگر دانش آموزان فراهم نموده است.

امیری پور، مدیر آموزش و پرورش شهرستان سمیرم با اشاره به اهمیت رشته‌های مهارتی گفت: رشته‌های کار و دانش برای دانش آموزان علاقمند به کار‌های عملی مناسب‌تر است، اما دلیل افزایش متقاضیان در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش جذابیت رشته‌ها و وجود بازارکار آینده می‌باشد.

غوغای طلای آبی در روستای ملی صنایع دستی / دانش آموزان هنرستان آفرینش سمیرم، از مهارت آموزی به کسب درآمد رسیده اند

نادری مدیر هنرستان آفرینش با اشاره به رشته‌های موجود در این هنرستان گفت: رشته‌های از قیبل خیاطی، حسابداری، تولید محتوای آموزشی و گرافیک در این هنرستان وجود دارد وامکاناتی فراهم گردیده تا دانش آموزان بتوانند از نزدیک مراحل کاشت و برداشت محصولاتی همچون قارچ، گل محمدی و برخی از میوه‌جات گلخانه‌ای را آموزش ببینند ولی آنچه این آموزشگاه را متمایز می‌کند کاشت گیاه دارویی به نام «زرین گیاه» یا «طلای آبی» است.

غوغای طلای آبی در روستای ملی صنایع دستی / دانش آموزان هنرستان آفرینش سمیرم، از مهارت آموزی به کسب درآمد رسیده اند

تقی‌زاده هنرآموز هنرستان آفرینش در مورد این گیاه تصریح کرد: زرین گیاه گیاهی است چند ساله نیمه چوبی به ارتفاع ۱۰ الی ۲۰ سانتی‌متر برگ‌های تخم مرغی شکل و گل‌های بزرگ سفید یا متمایل به زرد دارد که تا سه بار در طول سال می‌توان از آن برداشت کرد. از آنجایی که این گیاه در ارتفاعات کوهستانی و ارتفاع بالای ۲۰۰۰ متر رشد می‌کند روستای مهرگرد محل مناسبی برای کاشت آن می‌باشد؛ لذا در سال ۱۴۰۱ کاشت این گیاه به صورت نشا در زمینی به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع و با کمک دانش آموز پایه دوازدهم و یازدهم صورت پذیرفت. از ویژگی‌های این گیاه نیاز بسیار کم آن به آب است، اما آنچه این گیاه را متمایز می‌کند خواص دارویی آن است که شامل ترکیبات طبیعی مانند لیمونین، الکل و زانتومیکرول می‌باشد و دارای خاصیت ضد سرطانی است. همچنین خواص دیگر آن می‌توان به تقویت حافظه، افزایش جریان خون و کمک به درمان بیماری‌های ام اس اشاره کرد.

گفتنی است درآمد حاصل از محصولات کشاورزی این هنرستان در سال ۱۴۰۲ بالغ بر یک میلیارد ریال بود بوده و سهم یک ۱۰۰ میلیون ریالی آن حاصل از فروش این گیاه دارویی می‌باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب