دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لغو ویزای دانشجوی فلسطینی به دستور وزیر سابق مهاجرت بریتانیا

لغو ویزای دانشجوی فلسطینی به دستور وزیر سابق مهاجرت بریتانیا
شواهد نشان داده «رابرت جنریک»، وزیر سابق مهاجرت بریتانیا، شخصا در پرونده یک دانشجوی فلسطینی به دلیل حمایت از فلسطین مداخله کرده و ویزای این دانشجو پس از سخنرانی در حمایت از فلسطین لغو شده است.
کد خبر : 930774

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اسناد قانونی مربوط به این پرونده نشان می‌دهند که رابرت جنریک، وزیر سابق مهاجرت بریتانیا پس از حمایت «دانا ابو قمر» از فلسطین به وزارت کشور بریتانیا نامه‌ای نوشته و درخواست لغو ویزای دانشجویی او را کرده است.

دانا ابو قمر، دانشجوی حقوق که ریاست انجمن دوستان فلسطین در دانشگاه منچستر را بر عهده داشت، سال گذشته به دلایل امنیت ملی و پس از آنکه وزارت کشور بریتانیا حضور او را مغایر با منافع عمومی اعلام کرد، ویزای دانشجویی‌اش لغو شد.

او معتقد است که این تصمیم با سخنرانی‌اش پس از حملات ۷ اکتبر در اسرائیل مرتبط است، چرا که او در این سخنرانی به مقاومت تاریخی فلسطینیان در برابر رژیم سرکوبگر اسرائیل اشاره کرد.

او اکنون در تلاش برای تجدید نظر دولت بریتانیا در تصمیم لغو ویزای دانشجویی اوست و این پرونده قرار است اواخر این ماه در دادگاه بررسی شود.افشای ایمیل‌های مربوط به پرونده نشان می‌دهد که جنریک، که اکنون در تلاش برای رهبری حزب محافظه‌کار است، به منشی خصوصی خود دستور داده بود تا در مورد ابو قمر به وزارت کشور پیام دهد و از آنها پرسیده بود که آیا امکان لغو ویزای دانشجویی او وجود دارد یا خیر.

از زمان آغاز جنگ در غزه، ابو قمر ۲۲ عضو خانواده خود را در غزه از دست داده است. او با اشاره به افشای ایمیل‌هایی که نشان می‌دهند جنریک به طور شخصی در لغو ویزای او نقش داشته، این اقدام را غیرمنصفانه و چالش‌برانگیز توصیف کرد.تیم حقوقی ابو قمر، مداخله جنریک را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
او گفت: مورد هدف قرار گرفتن توسط یک وزیر دولت، خارج از فرآیند تعیین‌شده، به دلیل صحبت به نمایندگی از مردمی که با چنین جنایاتی روبرو هستند، نه تنها ناعادلانه به نظر می‌رسد، بلکه تلاشی برای سرکوب و خاموش کردن حقوق من به دلایل سیاسی و منافع شخصی است.

مرکز حمایت حقوقی اروپا (ELSC) که از ابو قمر حمایت می‌کند نیز ابراز نگرانی کرد که دخالت مستقیم جنریک می‌تواند سابقه‌ای برای دانشجویان بین‌المللی حامی فلسطین ایجاد کند. اینکه یک وزیر دولت به صورت شخصی و خودسرانه برای اخراج یک دانشجوی فلسطینی از کشور و سرکوب سخنان او دخالت کند، در حالی که خانواده او در غزه کشته می‌شوند، واقعا غیرقابل‌قبول است.

«ایوت کوپر» وزیر کشور بریتانیا، اکنون قرار است تصمیم دولت قبلی در مورد لغو ویزای دانشجویی ابو قمر را تا ۱۳ سپتامبر بررسی کند. وزارت کشور بریتانیا درباره انتشار این خبر نظری نداد، اما سخنگوی این وزارتخانه به گاردین گفت که در حالی که مراحل قانونی این پرونده در حال انجام است، اظهار نظر درباره آن مناسب نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب