دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 15:40

افزایش وابستگی توانیر بر فناوری تولید انرژی‌های تجدید پذیر

افزایش وابستگی توانیر بر فناوری تولید انرژی‌های تجدید پذیر
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) گفت: صنعت برق باید ظرفیت تولید خود را در برنامه هفتم توسعه ۳۰ هزار مگاوات افزایش دهد که از این مقدار باید حدود ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر باشد.
کد خبر : 930766

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرایط ناترازی برق در کشور چندی است که صنعت و بخش خانگی را دچار چالش‌های جدی کرده است. این در شرایطی است که ناترازی تولید برق در نیمه اول سال جاری حدودا ۱۹ هزار مگا وات بود، اما گفته می‌شود که به ۲۴ هزار مگاوات نیز خواهد رسید.

در این شرایط بدیهی‌ترین و سریع‌ترین راه حل شاید رجوع به سوی فناوری‌های نوین تولید انرژی‌های تجدید پذیر باشد. در همین راستا مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد: در زمینه انرژی خورشیدی تاکنون دست‌کم ۳۲‌هزار مگاوات امکان‌سنجی شده است، درحالی‌که اکنون فقط حدود ۵۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور داریم.

وی با اشاره به این که در کشور ما بستر مناسبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد، ادامه داد: برای توسعه نیروگاه‌های کوچک انشعابی هم برنامه‌ریزی شده است که بخش‌های محروم جامعه و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بتوانند از طریق استفاده از تسهیلات نسبت به نصب پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

مدیرعامل توانیر، رفع مشکلات دستیابی به منابع مالی مورد نیاز برای خرید برق تولیدی از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در توسعه احداث آنها موثر دانست.

رجبی مشهدی، نرخ خرید برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را حدود سه هزار تومان در هر کیلو وات دانست و افزود: در مناطق جنوبی تعرفه برق حدود ۳۰ تومان است، این به معنی آن است که باید ۱۰۰ برابر قیمت برق فروخته شده به مشترکان برای خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر هزینه کنیم که نیازمند بررسی و یافتن سازوکاری اصولی برای تامین منابع آن است.

وی از تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تأمین مالی خرید برق تولیدی از انرژی‌های خبر داد و افزود: بر اساس قانون مانع‌زدایی صنعت از برق، صنایع انرژی بر باید ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که یک‌هزار مگاوات آن باید نیروگاه تجدیدپذیر باشد.

مدیرعامل توانیر به صنایع انرژی بر توصیه کرد که باتوجه‌به وجود ناترازی و محدودیت تأمین سوخت در زمستان، به استفاده از انرژی‌های نو بیشتر توجه کنند.

رجبی مشهدی با بیان اینکه برق تولیدی برخی نیروگاه‌ها مانند انواع خورشیدی آن هموار نیست و در شب امکان تولید برق ندارد، گفت: در صورت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع، وزارت نیرو تأمین برق هموار آن را تضمین خواهد کرد.

وی اضافه‌کرد: بر اساس قانون، بخش اداری کشور باید پنج درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های نو تامین یا از تابلوی سبز بورس خریداری کند.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان‌کرد: در صورتی که ادارات نسبت به این امر اقدام نکنند، شرکت‌های توزیع موظف به تامین برق آنها از طریق تابلوی سبز بورس خواهند بود.

رجبی مشهدی افزود: مشترکان پرمصرف در صورت عدم کاهش مصرف یا عدم تامین بخشی از برق مورد نیاز خود از طریق انرژی‌های نو، باید نرخ تعرفه تجدیدپذیر را بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب