دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شعار روز جهانی سواد آموزی ۲۰۲۴

آموزش چند زبانه، کلید درک متقابل و صلح پایدار

آموزش چند زبانه، کلید درک متقابل و صلح پایدار
روز جهانی سوادآموزی یک رویداد سالانه است که ۸ سپتامبر هر سال، برگزار می‌شود این روز توسط یونسکو نامگذاری شده است.
کد خبر : 930737

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، از سال ۱۹۶۷، مراسم سالانه روز جهانی سواد آموزی (ILD) ۸ سپتامبر در سراسر جهان برگزار می‌شود تا به سیاست‌گذاران، متخصصان و عموم مردم اهمیت حیاتی سواد برای ایجاد جامعه‌ای با سوادتر، عادلانه‌تر، صلح‌آمیزتر و پایدارتر را یادآوری کند.

سواد حق اساسی همه انسان‌ها است. دارا بودن این حق افراد را به سوی بهره‌مندی از زندگی بهتر و آزادی‌های بیشتر سوق میدهد. سواد بستری برای کسب دانش، مهارت‌ها، ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار‌های گسترده‌تر را فراهم می‌کند که این امر می‌تواند به تقویت فرهنگی و صلح پایدار مبتنی بر احترام به برابری و عدم تبعیض، حاکمیت قانون، همبستگی، عدالت، تنوع و تحمل و ساختن روابط هماهنگ با خود، دیگران و سیاره کمک کند.

در سال ۲۰۲۲، دست کم یک نفر از هر هفت بزرگسال بالای ۱۵ سال (۷۵۴ میلیون نفر) از مهارت‌های سوادآموزی پایه برخوردار نبودند. در حال حاضر میلیون‌ها کودک برای دستیابی به سطوح حداقلی از مهارت در خواندن، نوشتن و حسابداری تلاش می‌کنند، در حالی که حدود ۲۵۰ میلیون کودک ۶ تا ۱۸ ساله از تحصیل بازمانده‌اند.

امسال، روز جهانی سواد آموزی با شعار «ترویج آموزش چندزبانه:داشتن سواد برای درک متقابل و صلح» جشن گرفته خواهد شد. مزایای آموزش چندزبانه به‌خوبی مستند شده و توسط تحقیقات اثبات شده است. زمانی که کودکان زبان مادری خود را فرا میگیرند، تعداد بیشتری از آنها به مدرسه می‌روند، دختران از مناطق روستایی مدت بیشتری در سیستم آموزشی باقی می‌مانند و همه کودکان مهارت‌های تفکر بهتری کسب می‌کنند اما آموزش چندزبانه به گفت‌وگوی بین‌فرهنگی بهتر، انسجام اجتماعی و صلح در جهان در مقیاس بزرگتری کمک می‌کند زیرا زبان، افراد در سرار جهان با فرهنگ‌های مختلف را به هم متصل می‌کند.

در دنیای امروز که چندزبانه بودن برای بسیاری از افراد امری رایج است، توانمندسازی مردم از طریق اتخاذ رویکرد چندزبانه مبتنی بر زبان اول برای توسعه سواد و آموزش به دلیل مزایای شناختی، آموزشی و اجتماعی-اقتصادی آن مؤثر است.

روز جهانی سواد آموزی ۲۰۲۴ به بررسی مسائل مربوط به سواد در زمینه‌های چندزبانه برای دستیابی به صلح پایدار خواهد پرداخت و راه‌حل‌های ممکن برای تقویت سیاست‌ها، سیستم‌های یادگیری ، حکمرانی، برنامه‌ها و شیوه‌ها را بررسی خواهد کرد.

به گفته یونسکو جشن جهانی در ۹ و ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴ در یائونده، کامرون برگزار خواهد شد. این جشن شامل کنفرانس جهانی، مراسم اهدای جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو و رویداد‌های جانبی مانند نشست سالانه اتحاد جهانی سواد در چارچوب یادگیری مادام‌العمر (GAL) و نشست‌های تحقیقات عملی در مورد بررسی سواد و آموزش جایگزین (RAMAED) خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب