دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1403 - 12:32

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل
پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایعی نظیر ساختمان‌سازی، مبلمان سازی و ساخت خودرو به شمار می‌رود و از این رو به دلیل کاربرد بالا، قیمت پروفیل در مواقعی با تغییرات زیادی همراه می‌شود.
کد خبر : 930727

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایعی نظیر ساختمان‌سازی، مبلمان سازی و ساخت خودرو به شمار می‌رود و از این رو به دلیل کاربرد بالا، قیمت پروفیل در مواقعی با تغییرات زیادی همراه می‌شود. قیمت قوطی پروفیل مانند دیگر مقاطع فولادی تحت تأثیر عوامل مختلفی نوسان می‌کند که شناخت این پارامترها می‌تواند چشم‌انداز بهتری نسبت به آینده بازار پروفیل و قوطی در اختیار شما قرار دهد. شناخت عوامل تعیین کننده قیمت پروفیل یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب زمان مناسب خرید و فروش به شمار می‌رود و مانع از ضرر و زیان خریداران و یا فروشندگان می‌شود. در ادامه شما را با مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت پروفیل بیشتر آشنا می‌کنیم.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت پروفیل

پروفیل از ورق‌های فولادی تولید می‌شود و از این رو می‌توان گفت قیمت آن با قیمت ورق همبستگی بالایی دارد؛ بنابراین در هنگام تحلیل قیمت پروفیل حتماً باید به نمودار ورق نیز نیم نگاهی داشته باشید. به طور کلی از عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت دلار
  • میزان تولید و عرضه پروفیل
  • میزان تقاضا در بازار
  • قیمت ورق
  • قیمت جهانی و صادراتی فولاد ایران
  • مشخصات فنی پروفیل

تأثیر قیمت دلار بر قیمت پروفیل

دلار یکی از تعیین‌کننده‌ترین عوامل در نوسانات قیمت انواع کالاها به ویژه قیمت آهن آلات به شمار می‌رود. از این قیمت پروفیل هم بیشترین تأثیر را از نرخ دلار می‌گیرد؛ بنابراین همواره نیم نگاهی به بازار دلار داشته باشید تا بهتر بتوانید قیمت پروفیل را پیش‌بینی کنید. نرخ دلار هم معمولاً بر اساس شرایط اقتصادی کشور مانند میزان درامدهای ارزی کشور، شرایط سیاسی و چشم‌انداز روابط خارجی کشور، عوامل ژئوپولتیک مانند تنش‌های منطقه‌ای و هم‌چنین عوامل تکنیکال در نمودار قیمت دلار تحلیل و بررسی می‌شود. البته با توجه به نگاه دولت‌های مختلف به بازار دلار به عنوان یک منبع جبران کسری‌ها می‌توان گفت در حال حاضر این عامل تعیین‌کننده‌ترین پارامتر در بررسی قیمت دلار به شمار می‌رود.

تاثیر قیمت دلار بر قیمت پروفیل

تأثیر میزان تولید و عرضه بر قیمت پروفیل

میزان تولید پروفیل با افزایش موجودی پروفیل در بازار می‌تواند باعث تغییر قیمت پروفیل شود. به طوری که هر چه این تولید و عرضه پروفیل نسبت به تقاضا بیشتر باشد قیمت روز پروفیل نیز ارزان‌تر می‌شود. از عوامل مؤثر بر میزان عرضه پروفیل می‌توان به مشکلات زنجیره تأمین و قوانین مرتبط با صادرات اشاره کرد. از مشکلات زنجیره تأمین نیز می‌توان نوسانات بالای هزینه مواد اولیه مانند قیمت ورق اشاره کرد. هم‌چنین قطع برق تولیدکنندگان فولاد در فصل تابستان و قطع گاز این تولیدکنندگان در زمستان دیگر عامل مهمی است که تأثیر زیادی در کاهش تولید و عرضه انواع مقاطع فولادی به ویژه پروفیل دارد. هم‌چنین تغییرات قوانین صادراتی نیز می‌تواند با کاهش یا افزایش صادرات باعث تغییر در عرضه‌های داخلی شود؛ مانند تصویب قانون خروج فولادی‌ها از سامانه نیمایی در تابستان 1403 که می‌تواند باعث افزایش صادرات پروفیل و کاهش عرضه‌های داخلی شود. البته عرضه ارتباط مستقیمی با میزان تقاضا در بازار دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

تأثیر میزان تقاضا بر قیمت پروفیل

میزان تقاضا یکی از مهم‌ترین پارامترهای بازار شناخته می‌شود که به رونق صنایع مصرف‌کننده و در کل شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد. به این صورت که هر چه تقاضا نسبت به عرضه پروفیل بیشتر شود قیمت پروفیل می‌تواند گران‌تر شود. البته بازار پروفیل و در کل بازار آهن آلات در سال‌های اخیر با رکود تورمی سنگینی مواجه بوده که از عوامل اصلی آن می‌توان به عدم رونق و رکود در صنایعی مانند ساختمان‌سازی اشاره کرد. دقت کنید که رکود تورمی در بازار هرچند می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود اما هرگز مانعی برای جهش تورمی قیمت‌ها نیست. بنابراین معمولاً در بازار تورمی از دوران رکود به عنوان دورخیزی برای یک جهش قیمتی یاد می‌کنند.

تأثیر قیمت ورق بر قیمت پروفیل

پروفیل‌های نورد سرد مستقیماً از خم‌کاری ورق‌های فولادی تولید می‌شوند به همین دلیل رابطه مستقیمی با قیمت ورق دارند. از انواع ورق‌های فولادی مورد استفاده در تولید پروفیل می‌توان به ورق روغنی (در پروفیل مبلی)، ورق گالوانیزه و ورق سیاه اشاره کرد. البته با افزایش ضخامت و دشواری عملیات خم‌کاری، پروفیل‌ها مستقیماً از نورد گرم تولید می‌شوند.

تأثیر قیمت صادراتی فولاد ایران بر نرخ پروفیل

افزایش یا کاهش قیمت صادراتی فولادی ایران می‌تواند بر درامدهای دلاری تولیدکنندگان دست پایینی چرخه فولاد تأثیر بگذارد و باعث افزایش یا کاهش صادرات سنگ آهن و انواع شمش شود. هرگونه افزایش علاقه تولیدکنندگان به درامد دلاری و خام فروشی می‌تواند باعث کاهش عرضه‌های داخلی و گران شدن مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پروفیل و دیگر محصولات نهایی فولادی شود. در نهایت افزایش هزینه تولید نیز می‌تواند باعث گران شدن پروفیل یا کاهش عرضه‌ها در بازار شود.

مهم‌ترین مشخصات فنی تأثیرگذار بر قیمت پروفیل

از مهم‌ترین مشخصات فنی تأثیرگذار بر قیمت پروفیل می‌توان به ابعاد، ضخامت و وزن پروفیل اشاره کرد. هم‌چنین استاندارد خط تولید و تجهیزات و مشخصات تولید متنوع در انواع برندها باعث شده تا قیمت پروفیل در کارخانه‌های مختلف نیز تغییر کند.

مقایسه قیمت پروفیل تولیدکنندگان مختلف

قیمت پروفیل در کارخانه‌های مختلف با توجه مواد اولیه، تجهیزات خط تولید و استاندارد ساخت متفاوت است که از کارخانه‌های ارزان‌تر پروفیل‌ در بازار می‌توان به برندهای پروفیل کیان پرشیا، پروفیل نیکان و پروفیل صدرا اشاره کرد. هم‌چنین از کارخانه‌های گران‌تر پروفیل در بازار نیز می‌توان به برندهای پروفیل جهان، پروفیل یاران، پروفیل صابری، پروفیل پایا اصفهان و پروفیل تهران شرق اشاره کرد. شما باید با توجه به کاربرد مدنظرتان برای خرید هریک از برندها اقدام نمایید.

پرفروش‌ترین سایزهای پروفیل در بازار

پروفیل‌های تولید شده از گریدهای St37 و 52St جزو پرفروش‌ترین پروفیل‌ها در بازار به شمار می‌روند. هم‌چنین سایزهای پروفیل از 0.4 الی 1.5 میلی‌متر با نام پروفیل مبلی از پرفروش‌ترین سایزهای پروفیل در صنعت مبلمان سازی شناخته می‌شوند. پروفیل سنگین با ضخامت 1.5 میلی‌متر به بالا از پرفروش‌ترین سایزهای پروفیل مورد استفاده در انواع صنایع سنگین مانند ساختمان‌سازی به شمار می‌روند.

قیمت پروفیل 4 در 8 در بازار

سخن پایانی

هزینه حمل‌ونقل از پارامترهای مؤثر دیگری است که باعث تغییر قیمت نهایی پروفیل می‌شود؛ بنابراین قبل از خرید پروفیل حتماً به فاصله محل بارگیری تا تحویل بار توجه کنید. در صورت نیاز به مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان به شماره 42214 – 021 تماس بگیرید یا به سایت فولاد ایرانیان به آدرس https://www.fooladiranian.com مراجعه نمایید

انتهای پیام/

برچسب ها: پروفیل آهن قیمت
ارسال نظر
قالیشویی ادیب