دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1403 - 00:30

کفاشیان: واگذاری ورزشگاه‌ها به پرسپولیس و استقلال منطقی نیست/ تنها راه خروج از بحران اداره ورزشگاه‌ها توسط بخش خصوصی است

کفاشیان: واگذاری ورزشگاه‌ها به پرسپولیس و استقلال منطقی نیست  تنها راه خروج از بحران اداره ورزشگاه‌ها توسط بخش خصوصی است
رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: واگذاری ورزشگاه‌های آزادی و تختی به پرسپولیس و استقلال منطقی نیست.
کد خبر : 930693

علی کفاشیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص بحرانی که برای زمین‌های چمن ورزشگاه‌ها به وجود آمده و در بازی‌های بین‌المللی باشگاهی و ملی ورزشگاهی با چمن با کیفیت باقی نمانده، اظهار کرد: مدیریتی که تا به حال در ورزش اعمال شده، نتیجه‌اش این شده که برای برگزاری بازی‌ها دچار مشکل شده‌ایم. ما مدیریت را به دولت واگذار کردیم و ورزشگاه‌های آزادی، تختی، نقش جهان و ... دچار مشکلاتی شده‌اند که در این برهه مورد نیاز برای برگزاری بازی‌ها امکان استفاده از آنها وجود ندارد یا بازی‌ها در زمین‌هایی برگزار می‌شود که رضایت به همراه ندارد.

ورزشگاه‌های کوچک تبدیل به آشغال دانی شده

وی ادامه داد: ورزشگاه‌هایی داریم که از استاندارد خارج شده و قابل استفاده نبوده است. باید بپذیریم مدیریت که تا به حال اجرایی شده نتیجه‌اش ثابت می‌کند اشتباه بوده است. این وضعیت ورزشگاه‌های بزرگ ماست که بازسازی آنها در دست اجرا قرار گرفته، اگر سراغی از ورزشگاه‌های کوچک بگیرید که تبدیل به آشغال دانی شده است. ورزشگاه‌هایی که تبدیل به خرابه شده‌اند و این موضوع گویای آن است که ما باید از مدت‌ها قبل دیدگاه‌های خود را تغییر می‌دادیم. از امروز هم می‌توانیم دیدگاه‌ها را عوض کنیم، چون زنگ خطر به صدا درآمده است.

یک ورزشگاه را می‌چلانند تا فرسوده شود 

رئیس سابق فدراسیون فوتبال افزود: باشگاه‌ها میلیارد‌ها تومان صرف تیمداری برای یک فصل می‌کنند تا بازی‌ها را برگزار کنند و حاضر نیستند تا احساس مسئولیت کنند و یک هزارم هزینه‌های فصل خود را صرف زمین چمن ورزشگاهی کنند که در آنجا میزبان هستند. مدیریت ورزش می‌تواند ورود کند و تغییر نگرش دهد. این تغییر هم باید به این شکل باشد که دولت اداره ورزشگاه‌ها را به مدت طولانی ۱۰ تا ۲۰ سال به بخش خصوصی بدهد تا به شکلی درست اداره شود. مدیرکل ورزشی یک استان وقتی ۱۰ ورزشگاه در اختیار دارد فقط به فکر اجاره دادن ورزشگاه‌های زیرمجموعه‌اش است تا درآمدزایی کند و اصلاً به فکر ساخت و ساز و رفع ایراد‌های زیرساختی ورزشگاه‌ها نیست. خرابی یک ورزشگاه به همین شکل رخ می‌دهد، یک ورزشگاه را آن قدر می‌چلانند تا فرسوده شود و بعد هم مخروبه را به حال خود رها می‌کنند.

وزارت ورزش ورزشگاه‌ها را به بخش خصوصی بدهد

وی خاطرنشان کرد: وقتی اداره ورزشگاه‌ها به بخش خصوصی سپرده شود، آنها به سبب خدماتی که ارائه می‌کنند و درآمدزایی دارند، متقابلاً هزینه‌های لازم را برای نوسازی و بهسازی ورزشگاه‌ها می‌پردازند، چون برای آنکه درآمد داشته باشند نیاز به آن دارند که ورزشگاهی آماده را در اختیار متقاضیان قرار دهند. به عنوان مثال باشگاه‌های اصفهانی میلیارد‌ها تومان خرج تیم‌های خود می‌کنند ولی یک درصد از بودجه خود را صرف زمین‌های چمن ورزشگاه‌ها نمی‌کنند مگر در اجبار قرار بگیرند. باشگاه‌ها احساس مسئولیت کنند که کیفیت بالای ورزشگاه‌ها آبروی خودشان است اقدام خواهند کرد. وزارت ورزش می‌تواند این سیاست را با جدیت دنبال کند و می‌تواند ورزشگاه‌های کوچک و بزرگ را در زمانی طولانی به بخش خصوصی بدهد. به عنوان مثال برای اجاره ورزشگاهی رفتیم، اما بیش از یک سال اجاره داده نمی‌شد و طبیعتاً هر شخص حقیقی یا حقوقی اجاره کند، ورزشگاه را خراب‌تر از چیزی که تحویل گرفته در اختیار می‌گذارد.

سیاست‌های نگهداری ورزشگاه‌ها منجر به نابودی آنها شده

کفاشیان یادآور شد: تنها راهی که می‌توان ورزشگاه‌ها را نجات داد و از آنها بهره برداری مناسب کرد، اجاره دادن بالای ۱۰ سال آنها به بخش خصوصی است. در این شرایط برای ارائه خدمات بهتر با دلسوزی به ورزشگاه‌ها رسیدگی می‌شود. سیاست‌هایی که تا اینجا برای حفظ و نگهداری ورزشگاه‌ها شده، منجر به نابودی آنها شده است. بخش دوم هم به ساخت و ساز‌های ورزشگاه‌ها بر می‌گردد که آنها هم دولت می‌تواند به بخش خصوصی واگذار کند تا هزینه‌ای متحمل نشود و درآمدزایی کند. از آن طرف سرمایه گذاری برای ورزشگاه‌های جدید با استاندارد‌های بالا کند. الان از تمام کشور‌های منطقه و آسیا جا مانده‌ایم. استعداد‌های خوبی داریم ولی از لحاظ اماکن ورزشی عقب هستیم.

استقلال و پرسپولیس سنگ روی سنگ نگذاشته‌اند

وی درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند ورزشگاه‌های آزادی و تختی می‌تواند دوره‌ای به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس واگذار شود و آنها به خاطر آنکه بازی می‌کنند مراقب ورزشگاه‌ها هستند، تصریح کرد: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خیلی هنر داشته باشند، تیم‌هایشان را نگه دارند و امورات خود را بگذرانند. اصلاً هیچ گونه توانمندی برای حفظ ورزشگاه‌ها را ندارند. ورزشگاه‌هایی که پیش از این به این دو باشگاه داده‌اند بیانگر این موضوع است. سنگ روی سنگ نگذاشته‌اند و فقط از زمین چمن استفاده می‌کنند. پس این باشگاه‌ها قادر به حفظ ورزشگاه‌ها نیستند و در این کار تخصصی ندارند؛ بنابراین واگذاری ورزشگاه‌های آزادی و تختی به پرسپولیس و استقلال منطقی نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب