دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دستگاه‌های موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده منتشر می‌شود

دستگاه‌های موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده منتشر می‌شود
مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده ۳۱ شهریور ماه امسال رونمایی می‌شود.
کد خبر : 930673

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، این مجموعه که به نوعی نتیجه‌ تلاش سالیان حسین علیزاده در زمینه‌ موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است، شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی می‌شود که در قالب ۱۷ سی دی و ۱۳ کتاب نت ارائه خواهد شد.

«دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده تلاشی است برای بقا و گسترش نغماتی که در طی تاریخ شکل گرفته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند.

حسین علیزاده، آهنگساز، مؤلف و نوازنده‌ تار و سه تار، در این اثر ضمن حفظ اصالت‌ها با رویکردی خلاق و پویا، الگو‌ها و نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را طوری ساخته و پرداخته است که می‌تواند برای همه‌ علاقمندان به موسیقی ایران اثرگذار باشد. او در مقدمه‌ کتاب ضمن اشاره به این ویژگی آورده است: «در این مجموعه تلاش بر این است که نه تنها اهل فن، بلکه مردم علاقه‌مند نیز همه با این نغمه‌ها و آهنگ‌ها مانوس باشند و آنها را به عنوان میراث تاریخی و فرهنگی در ذهنِ خود محفوظ بدارند.»

آهنگسازی و تألیف این اثر که توسط «خانه کار و دیدار کارمان» منتشر شده ، از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و در بحبوحه‌ شیوع ویروس کرونا آغاز شد و تا امروز تعداد ۴۳ نفر نوازنده و خواننده در اجرای دستگاه‌ها و آواز‌های مختلف آن نقش داشته‌اند. اشعار این مجموعه نیز توسط سیروس جمالی برای سهولت در یادگیری و به خاطر سپردن گوشه‌ها، به طور خاص به گونه‌ای سروده شده‌اند که نام هر گوشه در شعرِ آن جای گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب