دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی وزارت علوم؛

نحوه اعطای بورس‌های خارج و داخل کشور اعلام شد

نحوه اعطای بورس‌های خارج و داخل کشور اعلام شد
آیین‌نامه جامع «اعطای راتبه تحصیلی (بورس) به دانشجویان ایرانی» ابلاغ و در آن نحوه اعطای بورس‌های تحصیلی خارج و داخل کشور اعلام شد.
کد خبر : 930629
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، به منظور تحول و هدفمندسازی نظام بورس‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور در جهت هدایت علمی مبتنی بر نیازها و اولویت‌های فرهنگی- تربیتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری مندرج در نقشة جامع علمی کشور، تسهیل و هدفمندکردن فرآیند ادامه تحصیل صاحبان استعدادهای برتر برای تأمین بخشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و تأمین نیروی انسانی متخصص سایر دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات دولتی، ایجاد ارتباط نزدیک بین دانشگاه و جامعه صنعتی و خدماتی در انجام پژوهش‌های کاربردی مورد نیاز کشور وساماندهی مهاجرت دانشجویی و بازنگری، اصلاح، یکپارچه‌سازی، ساده‌سازی و روزآمدکردن قوانین و مقررات نظام علم و فناوری کشور و همچنین توسعه همکاری‌های علمی و بین‌المللی «آیین‌نامه جامع اعطای راتبه تحصیلی (بورس) به دانشجویان ایرانی» ابلاغ شد.

این آیین نامه مرداد ۱۴۰۳ تایید و به تصویب وزیر علوم رسید.

نحوه اعطای بورس تحصیلی خارج از کشور

براساس این آیین نامه، بورس تحصیلی خارج از کشور در قالب زیر به متقاضیان اعطا می شود:

بورس بلند مدت مقطع دکتری تخصصی خارج از کشور: متقاضیان این بورس از میان فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاههای معتبر داخل یا خارج از کشور بوده که برای گذراندن دوره دکتری تخصصی در خارج از کشور بورس می شوند.

بورس سال آخر دکتری تخصصی خارج از کشور: متقاضیان این بورس از میان دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در یکی از دانشگاههای معتبر خارج از کشور بوده که برای مدت باقیمانده از مقطع دکتری تخصصی خود بورس می شوند.

بورس دوره پسادکتری خارج از کشور: متقاضیان این بورس از میان فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی از یکی از دانشگاه های معتبر داخل یا خارج از کشور بوده که برای گذراندن دوره پسادکتری در خارج از کشور بورس می شوند.

دانشگاه محل تحصیل مقطع دکتری یا دوره پسادکتری خارج از کشور می بایست جزو دانشگاههای معتبر و دارای سطح (الف یا (ب) در نظام ارزشیابی کشور باشد.

بورس تحصیلی داخل کشور

بورس تحصیلی داخل کشور در یکی از قالب های زیر به متقاضیان اعطاء می شود :

بورس سال آخر دکتری داخل کشور: متقاضیان این بورس از میان دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع دکتری تخصصی در یکی از دانشگاه های معتبر داخل کشور بوده که از پیشنهاده رساله دکتری خود دفاع نموده و برای مدت باقیمانده از مقطع دکتری تخصصی خود بورس می شوند.

بورس پسادکتری داخل کشور: متقاضیان این بورس از میان فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی از یکی از دانشگاه های معتبر داخل یا خارج از کشور بوده که برای گذراندن دوره پسادکتری در یکی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی داخل کشور بورس می شوند.

بورسیه ها از میان پذیرفته شدگان در مصاحبه صلاحیت علمی عمومی سازمان و با همکاری مؤسسات و بر اساس اعتبارات مربوط انتخاب می شوند.

تبصره: مربیان مؤسسات می توانند همانند دیگر متقاضیان در فرایند اعطای بورس داخل و خارج شرکت کنند.

وزارت برای تأمین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی هر ساله تعدادی بورس در یکی از قالب های فوق الذکر جهت تحصیل و تحقیق در داخل و خارج از کشور بر حسب نیاز و شرایط خاص به متقاضیان اعطاء می نماید.

سازمان هر ساله رشته های تحصیلی و میزان ظرفیت پذیرش این بورس را با هماهنگی معاونت های آموزشی و پژوهشی و مرکز نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت از طریق اعلام نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دریافت نموده و پس از تصویب شورای مرکزی بورس اعلام می‌نماید.

پیشنهاد میزان ظرفیت پذیرش بورس برای تأمین نیروی انسانی متخصص سایر دستگاه های اجرایی و مؤسسات دولتی با سازمان و تأیید شورای مرکزی بورس است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورسیه تحصیلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته