دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1403 - 19:08

چرا کانادا در آستانه انتخابات زودهنگام قرار گرفت؟

چرا کانادا در آستانه انتخابات زودهنگام قرار گرفت؟
رئیس حزب چپ‌گرای نو دموکراتیک کانادا شب گذشته با انتشار ویدیویی اعلام کرد که حزب متبوعش از ائتلاف با حزب لیبرال جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور بیرون می‌رود.
کد خبر : 930622

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جاگمیت سینگ، رهبر حزب نو دموکرات کانادا شب گذشته از فسخ یکجانبه توافق ائتلاف با حزب ترودو خبر داد و حزب او را به «ضعف و خودخواهی بیش از اندازه» متهم کرد. ترودو نیز در واکنش به این خبر ضمن رد برگزاری انتخابات زود هنگام گفت که به کار خود ادامه می‌دهد و برنامه‌های حمایت اجتماعی دولتش را پی می‌گیرد.

به این ترتیب حزب ترودو دیگر مانند قبل حاکم مطلق مجلس عوام این کشور نیست و برای پیش‌برد لوایحش در پارلمان مجبور است که چشم به دست نمایندگان دیگر احزاب اپوزیسیون داشته باشد.

این درحالی است تورم بالا، مشکل مسکن و پذیرش تعداد بالای مهاجران نیازمند کمک‌های دولتی باعث کاهش چشمگیر محبوبیت نخست‌وزیر ۵۲ ساله کانادا شده است. به طوری که بنابر نظرسنجی‌ها، اگر انتخابات امروز برگزار شود، حزب او با شکست شدیدی مواجه می‌شود.

بحران مسکن یکی از اساسی‌ترین مشکلات کانادا درحال حاضر محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که دولت ترودو برخلاف تورم، در مهار آن ناتوان بوده است. به طوری که نرخ اجاره‌بها در ارز دو سال بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. 

سینگ در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، گفت: «جاستین ترودو بارها و بارها ثابت کرده است که همیشه در برابر طمع شرکت‌ها تسلیم می‌شود.»

او همچنین اعلام کرد که در انتخابات آینده برای کسب سمت نخست‌وزیر تلاش می‌کند و گفت: «لیبرال‌ها مردم را ناامید کرده‌اند. آن‌ها لایق فرصت دوباره نیستند.»

مجلس عوام کانادا در روز ۱۶ سپتامبر فعالیت خود را از سر می‌گیرد. محافظه‌کاران در این روز می‌توانند پیشنهاد اخذ رای اعتماد مجدد برای دولت را مطرح کنند. دولت ترودو در صورتی از این پیشنهاد جان سالم به در می‌برد که نمایندگان نو دموکرات از شرکت در رای‌گیری خودداری کنند.

نو دموکرات‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که به صورت موردی درباره رای تصویب لوایح در پارلمان تصیمیم خواهند گرفت.

با این حال، به نظر می‌رسد لحظه مرگ و زندگی دولت ترودو در زمان تصویب لایحه بودجه در اواخر سال جاری خواهد بود. این لایحه در صورتی که از سوی قانون‌گذاران به هیچ وجه تصویب نشود، ممکن است به برگزاری انتخابات مجدد بینجامد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته