دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فناوری‌هایی که محیط سینما را دلپذیر می‌کنند

فناوری‌هایی که محیط سینما را دلپذیر می‌کنند
استفاده از فناوری‌های نوین در تجهیز سالن‌های سینما به حضور بیشتر و مداوم‌تر مخاطبان در این مکان فرهنگی می‌انجامد؛ حضوری که می‌تواند رونق گیشه و اقتصاد سینما را در پی داشته باشد.
کد خبر : 930614

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طراحی و احداث سالن‌های پخش فیلم یکی از حلقه‌های مهم زنجیره اکران آثار سینمایی است. زنجیره و یا به تعبیر بهتر سامانه‌ای که یک سوی آن خالق اثر و عوامل فنی قرار دارند و در سوی دیگر از آن، نظام توزیع اکران و تبلیغات به عنوان واسطه میان سازندگان و مخاطب فعالیت می‌کند.

کیفیت سالن‌های سینما به عنوان محیطی که می‌تواند تأثیر نمایش فیلم بر مخاطبان را دوچندان کند دارای اهمیت فراوانی است. این سالن‌ها از یک سو بر پایه اصول و ضوابط فنی و معماری ویژه طراحی می‌شوند تا شرایط پخش فیلم‌ها به صورت استاندارد را داشته باشند. مواردی هعمچون اندازه پرده نمایش و جنس مناسب پرده، سامانه پخش فیلم استاندارد، صدای مناسب و فراگیر، نورپردازی درست، روشن و خاموش شدن به موقع نور سالن، فاصله مناسب ردیف‌های صندلی، تجهیزات اطفای حریق، پله‌های اظطراری، آکوستیک بودن سالن‌ها و عدم تداخل صدا‌ها و ... در این دسته قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر باید امکانات لازم برای تماشاگران از جمله دسترسی آسان، سالن انتظار مناسب، بوفه و فروشگاه مواد غذایی با محصولات سالم و استاندارد، تهویه مناسب، صندلی‌های راحت، پارکینگ و سرویس بهداشتی و... نیز به جذب هر چه بیشتر مخاطبان در سالن‌های سینما کمک می‌کند.

فناوری‌هایی که محیط سینما را دلپذیر می‌کنند

به عنوان مثال، اگرچه معیار‌های متفاوتی از سوی  طراحان و نهاد‌های ناظر ارائه می‌شود، اما به طور کلی برای یک سالن سینما با ۲۰۰ صندلی باید یک سالن انتظار با حداقل ۱۰۰ صندلی طراحی کرد تا مخاطبان بتوانند به راحتی قبل از شروع شدن فیلم در سالن انتظار حضور داشته باشند. یا این که لازم است تا فاصله استانداردی میان صندلی‌های سینما تا پرده اکران در نظر گرفته شود. این فاصله بر مبنای اولین ردیف صندلی تا پرده اکران است که باید بین ۵ تا ۷ متر باشد.

از سوی دیگر ابعاد و نوع پرده نمایش نیز باید بر اساس قدرت پروژکتور، میزان روشنایی پرده و ابعاد سالن انتخاب شود. صندلی‌های تماشاگران حتما باید خاصیت آکوستیک بوده و دارای رنگ مناسب، جنس خوب و قابل شستشو باشند. همچنین صندلی‌های انتخاب شده برای طراحی سالن آمفی تئاتر باید غیر قابل اشتعال باشند. همچین ن چیدمان صندلی‌ها در طراحی سینما باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که صندلی‌های سالن سینما امکان مشاهده فیلم را بدون حرکت سر و چرخش چشم به افراد بدهند.

شرح کامل و مجزای این نکات مجال مفصل‌تری را می‌طلبد که که در بخش‌های بعدی این نوشتار به آن خواهیم پرداخت.

احداث سینما‌های مدرن در دو دهه اخیر در قالب پردیس‌های سینمایی که عموماً در دل مجتمع‌های تجاری رقم خورده، شکل جدید از تماشای فیلم‌ها را به ارمغان آورده است. سینما‌هایی که در تهران و برخی کلان شهر‌ها ساخته شده و تعدادی از آنها مشابه سالن‌های کشور‌های صاحب نام در این عرصه هستند. این وضعیت سبب می‌شود تا سطح کیفی نمایش فیلم‌ها نیز افزایش یافته و مخاطبان با لذت بیشتری به تماشای فیلم‌ها بنشینند. این احساس راحتی باعث می‌شود تا تماشاگر با فیلم درگیر شده و تاثیرگذاری حسی اثر بر وی بیشتر شود.

فناوری‌هایی که محیط سینما را دلپذیر می‌کنند

آشتی سالن‌های سینما با تماشاگران در قالب سینمای تعاملی

در سال‌های اخیر به همت موسسه سینماشهر که از زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی محسوب می‌شود و البته با مشارکت بخش خصوصی، اقدامات خوبی برای بهبود کیفی سالن‌های سینما به ویژه پردیس‌های سینمایی صورت گرفته که در جای خود قابل تقدیر است، اما باید بدانیم که هوشمندسازی سالن‌ها صرفاً صدای دالبی و کفپوش و امکان خرید اینترنتی بلیت نیست.

سالن‌های سینما با تجهیزات و فناوری‌های جدید، هر چه بیشتر به سمت «سینمای تعاملی» حرکت می‌کنند. در سالن‌های جدید، مخاطب اگر محتوای فلیم را نپسندد بدون این که مزاحم کس دیگری بشودم می‌تواند از طریق نمایشگری که روی دسته صندلی‌ها تعبیه شده به اینترنت وصل شود و حتی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های رسیده خودش را مرور کند.

امروزه سالن‌داران علاوه بر مخاطبان عمومی، روی مخاطبان خاص یا سانس‌های «وی آی پی» هم کار می‌کنند. مثلا این امکان فراهم می‌شود که پس از یک مهمانی یا جشن خانوادگی شما به همراه مهمانانتان در یک سالن اختصاصی فیلمی که دوست دارید را ببینید؛ یا اینکه برخی تماشاگران دوست دارند طراحی صندلی به گونه‌ای باشد که مثل مبل جلوی تلویزیون منزل لم بدهند و یا شرایط جسمانی خاصی دارند که باید هنگام تماشای فیلم دراز بکشند. حتی فناوری‌های جدید این امکان را می‌دهد که وقتی تماشاگر روی صندلی می‌نشیند، جنس روکش به کاررفته به گونه‌ای باشد که اثر و بوی عرق افراد روی آن نماند و یا به راحتی ضدعفونی شود.

به این ترتیب در سایه فناوری‌های جدید و به کمک روش‌های استخراج اطلاعات همچون بررسی محیطی، روان شناسی مخاطب، ثبت پسند مخاطب از طریق پرسش نامه، ثبت موقعیت‌هایی که مخاطب در حین دیدن فیلم تحت تاثیر قرار می‌گیرد از طریق برنامه‌های موبایلی و ارزیابی بازخورد مخاطب از طریق شبکه‌های اجتماعی، موجب تولید فیلم‌ها بر اساس خواست و سلیقه مخاطب شده است.

حتی فناوری‌های جدید این امکان را می‌دهد که وقتی تماشاگر روی صندلی می‌نشیند، جنس روکش به کاررفته به گونه‌ای باشد که اثر و بوی عرق افراد روی آن نماند و یا به راحتی ضدعفونی شود.

فناوری‌هایی که محیط سینما را دلپذیر می‌کنند

از سوی دیگر هزینه بالای آب، برق و گاز برای سالن‌دارها، ضرورت ساخت سالن‌های «دوستدار انرژی» را نیز گوشزد می‌کند. سالن‌هایی که با کمترین میزان مصرف این حامل‌های انرژی اثرذات زیست محیطی بالایی نیز دارند. از سوی دیگر با طراحی و بهسازی سالن‌ها می‌توان تا حد زیادی از میزان هزینه‌ها هم کاست.

تمام این تمهیدات برای حضور بیشتر و مداوم‌تر مخاطبان در سالن‌های سینما است. حضوری که می‌تواند به رونق گیشه و چرخیدن چرخ‌های اقتصاد سینما بیانجامد. این گونه است که فناوری و استفاده از روش‌های نوین اکران فیلم در کنار فیلم‌های باکیفیت، اقتصاد هنر را تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته