دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1395 - 13:25

نخستین مصوبه مجلس دهم چه بود؟/ مصری: دکتر حبیبی می‌گفت به قیافه افراد نگاه می‌کنند که چه قانونی به او می‌خورد

یک فوریت نسخ برخی از قوانین در حوزه مالیات به عنوان اولین دستورکار مجلس دهم در میان نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 93061

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در توضیح این طرح اظهار کرد: 110 سال از قانونگذاری در کشور ما می‌گذرد، در طول این سال‌ها مجالس فعالی داشتیم که مرتبا قانونگذاری می‌کردند، متأسفانه انبوه قوانین در 110 سال گذشته اشکالات زیادی را به وجود آورده است.


وی افزود: مرحوم دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری وقت می‌گفت برای یک موضوع مشخص چندین قانون وجود دارد و به قیافه افراد نگاه می‌کنند و هر قانونی را که به قیافه آن فرد می‌خورد اجرا می‌کنند. اینها باعث ایجاد فساد اداری می‌شود.


این نماینده مجلس گفت: در سال‌های گذشته قوانینی برای شرایط ویژه، برای زمان مشخص یا برای جغرافیای مشخص وضع شده است که امروز کاربردی ندارد. مثلا قانون سیم‌کشی تلگراف از قم به ساوه جزو این قوانین است.


مصری اضافه کرد: فوریتی از این بیشتر نیست که قوانین زیادی را حذف کنیم، چراکه این قوانین بازیچه دست یک عده کارشناس شده است.


وی گفت: قوانین نسخ شده و قوانین جایگزین داریم که باید مورد بررسی قرار گیرد. پس از تصویب یک فوریت این طرح می‌توان آن را به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داد و آنها درباره این قوانین تصمیم‌گیری کنند.


پورابراهیمی: هنوز کمیسیونی تشکیل نشده است که طرح‌ها به کمیسیون‌ها ارجاع شود


محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان در مجلس در تذکر شفاهی اظهار کرد: آیین‌نامه روال ارجاع طرح‌ها به کمیسیون‌ها را مشخص کرده است. در مطرح شدن این طرح روال آیین‌نامه رعایت نشده است.


وی گفت: براساس ماده 133 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌ها باید در کمیسیون‌ها بررسی شوند. وقتی هنوز کمیسیونی در مجلس تشکیل نشده است چطور می‌توان درباره طرح‌ها بحث کرد. این موضوع اصلا امکان‌پذیر نیست.


مسعود پزشکیان که در غیاب علی لاریجانی، ریاست بخشی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت در پاسخ به تذکر پورابراهیمی گفت: ماده 163 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که پس از تصویب فوریت طرح‌ها به کمیسیون ارجاع می‌شوند، از این رو تذکر شما وارد نیست.


قاضی‌پور: می‌خواهیم در قالب 5 طرح 2 هزار و 199 قانون را نسخ کنیم که امکان‌پذیر نیست


نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در تذکر آیین‌نامه‌ای نسبت به مطرح شدن یک ‌فوریت نسخ قوانین در حوزه مالیات گفت: شما در قالب این طرح می‌خواهید 5 طرح را مطرح کنید و براساس آن 2 هزار و 199 قانون نسخ می‌شود و 114 قانون ابقا می‌شود، این‌گونه بررسی امکان‌پذیر نیست. این طرح‌ها باید به ترتیب مطرح شوند.


وی افزود: در ضمن فقط کمیسیون اقتصادی نیست که می‌تواند این طرح‌ها را بررسی کند، کمیسیون‌های دیگر نیز باید درباره این طرح‌ها نظر بدهند.


پزشکیان در پاسخ به این تذکر نیز گفت: ما قصد داریم طرح‌ها را تک‌تک بررسی کنیم.


کاتب: 110 سال تصویب قوانین طول کشیده است،‌ نمی‌خواهید اجازه دهید 2 ماه کار بر روی آنها صورت گیرد؟


غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار در مخالفت با یک فوریت طرح نسخ قوانین در حوزه مالیات اظهار کرد: در اولین دیدار نمایندگان مجلس دهم با مقام معظم رهبری ایشان تاکید کردند که قوانین جامع و متقن وضع شود که نیازی به اصلاح نداشته باشد، نسخ قوانین گذشته در توسعه اقتصادی در کشور موثر است. از این رو باید به صورت شفاف بر روی نسخ قوانین بحث شود.


وی افزود: زحمات زیادی کشیده شده است و این قوانین ظرف 110 سال به تصویب رسیده‌اند. حال نمی‌خواهید اجازه دهید که 2 ماه رویش کار شود؟ بهتر است این طرح به صورت عادی مورد رسیدگی قرار گیرد.


فولادگر: فوریتی مهم‌تر از نسخ قوانین زائد نیست


در ادامه جلسه علنی امروز، حمیدرضا فولادگر به عنوان موافق طرح یک‌ فوریتی نسخ قوانین در حوزه مالیات اظهار کرد: فوریتی مهمتر از نسخ قوانین زائد نیست، مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی نام گذاشتند، برای اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی هریک از قوا مسئولیت خود را دارند. یکی از کارهایی که قوه‌مقننه می‌تواند انجام دهد، زدودن مقررات اضافی است، چرا که موجب فساد و رانت‌خواری می‌شود.


وی افزود: ما قوانین زیادی را تصویب می‌کنیم و قوانین دیگر را بلاتکلیف می‌گذاریم. در سال‌های اخیر دقت‌هایی صورت گرفته است و بندهایی در قوانین آمده است که با تصویب این قانون نسخه قبلی نسخ می‌شود، ولی در گذشته این‌گونه نبوده است. از این رو باید قوانین نسخ‌شده را شناسایی و آنها را حذف کنیم.


سپس پزشکیان طرح نسخ قوانین در حوزه مالیات را در میان نمایندگان خانه ملت به رأی گذاشت و بهارستان‌نشینان با 137 رأی موافق، 72 رأی مخالف، 12 رأی ممتنع از مجموع 258 نماینده حاضر با یک‌فوریت این طرح موافقت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته