دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم دامی کشوردر گفت‌وگو با آنا تشریح کرد:

اجرای پروژه‌های علوم دامپروری در ایستگاه ملی تحقیق و توسعه

اجرای پروژه‌های علوم دامپروری در ایستگاه ملی تحقیق و توسعه
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، وظایف و اهداف اصلی ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره گاودشت را تشریح کرد.
کد خبر : 930483

نادر اسدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره گاودشت، یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های تحقیقاتی وابسته به موسسه تحقیقات علوم دامی کشور است، گفت: این ایستگاه با هدف ارتقاء بهره‌وری و پایداری صنعت دامپروری کشور فعالیت می‌کند که مساحتی بالغ بر ۳۴۰ هکتار، امکانات و تجهیزات پیشرفته‌ای را برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه دامپروری فراهم کرده است.

وی در تشریح اهداف ایستگاه گاودشت، بیان کرد: تکثیر، تحقیق و توسعه نژاد‌های گاو دو منظوره با هدف ارتقاء ژنتیکی گاو‌های بومی و افزایش تولید شیر و گوشت، بررسی تأثیر عوامل محیطی مانند تنش‌های حرارتی بر عملکرد تولیدی و تولیدمثلی گاو‌های دو منظوره، حفظ و بهبود نژاد گوسفند زل مازندران به عنوان یکی از نژاد‌های بومی ارزشمند کشور، معرفی و توسعه فناوری‌های نوین در زمینه تغذیه، پرورش و تولیدمثل دام و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی برای انتقال دانش و تجربیات به بهره‌برداران، از مهمترین اهداف این ایستگاه به شمار می‌رود.

به گفته اسدزاده، در حال حاضر بیش از ۷ پروژه تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف دامپروری در ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره گاودشت در حال اجرا است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: مطالعه تأثیر تغذیه تکمیلی بر عملکرد تولیدی گوسفند زل، ارزیابی عملکرد تولیدمثلی میش‌های زل در فصول مختلف، تولید سیلاژ با استفاده از تفاله پرتقال و بهبود مدیریت پرورش گوسفند زل.

معرفی ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره گاودشت

اسدزاده

وی، در تشریح نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده در این ایستگاه اعلام کرد: نتایج تحقیقات نشان از بهبود عملکرد تولیدمثلی، افزایش سرعت رشد، افزایش وزن روزانه و بهبود کیفیت لاشه در دام‌های تحت مطالعه دارد. همچنین، این تحقیقات به توسعه روش‌های جدید تغذیه و مدیریت دام کمک شایانی کرده است.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، ادامه داد: ایستگاه گاودشت با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکانات موجود، نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار صنعت دامپروری کشور ایفا می‌کند. این ایستگاه با تولید دانش و فناوری نوین، ارتقاء بهره‌وری، حفظ ذخایر ژنتیکی و آموزش بهره‌برداران، به عنوان یک الگوی موفق در زمینه تحقیقات دامپروری شناخته می‌شود.

اسدزاده، در ارتباط با چشم انداز این ایستگاه، گفت: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با توجه به اهمیت ایستگاه گاودشت، برنامه‌ریزی‌های جامعی برای توسعه و ارتقاء آن در نظر دارد. با حمایت از تحقیقات بنیادی و کاربردی و توسعه زیرساخت‌ها این مجموعه می‌تواند به عنوان یک ایستگاه پیشرو در زمینه تحقیقات دامپروری در منطقه و کشور مطرح شود.

توسعه صنعت دامپروری با فعالیت دانش بنیان ها

وی، با اشاره به اینکه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، از سال ۱۳۱۲ با هدف ارتقای دانش‌بنیان صنعت دامپروری و افزایش بهره‌وری در تولید محصولات دامی فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این موسسه با تولید دانش و فناوری نوین، انتقال آن به تولیدکنندگان، توسعه نوآوری و حفاظت از ذخایر ژنتیکی، به دنبال ایجاد یک صنعت دامپروری پویا، پایدار و دانش‌بنیان است.

اسدزاده، در پایان عنوان کرد: چشم‌انداز این موسسه، تأمین امنیت غذایی کشور، بهبود معیشت دامداران، حفاظت از منابع ژنتیکی، توسعه فناوری و پایداری محیط زیست است. این موسسه با ایجاد ایستگاه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف دام و طیور، بستری مناسب برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته